DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SOCIOLOGIA DEL CONSUM Codi 12112226
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
AHEDO SANTISTEBAN, ANGEL MANUEL
VIZAN AGUADO, DIANA
Adreça electrònica diana.vizan@urv.cat
Professors/es
VIZAN AGUADO, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura que aproxima a l'alumnat a les categories sociològiques per a l'anàlisi del consum en les societats posmodernes

Competències
Codi  
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A5 Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques.
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Oferir a l'alumnat eines d'interpretació dels fenòmens socials des d'una perspectiva sociològica, tant analíticament com a metodològica. A4
B3
C3
2.Comprendre el procés de consum des de la seva complexitat mitjançant les principals aportacions teòriques fetes des de la Sociologia. A8
B1
B3
C3
3. Desenvolupar la capacitat reflexiva i crítica sobre l'abast social de l'activitat professional per a la que es forma l'estudiant. A4
A8
B3
B6
C3
4. Reconèixer activament els debats actuals sobre el desenvolupament del consum en relació a les variables sociològiques. A4
A5
B1
B3
B4
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducción: la relación entre la sociedad y el consumo 1. Teoría sociológica: modernización y cambio social.
2. La sociedad industrial y consumo de masas.
3. Sociedad post-industrial: fragmentación social y consumo complejo.
Tema 2. Antecedentes: La tradición clásica 1. Sombart: el lujo y el origen del capitalismo.
2. Veblen: la teoría de la clase ociosa.
3. Simmel: el análisis de la moda, el dinero y la ciudad.
4. Elias: el proceso histórico de civilización y el consumo cortesano.
5. Escuela de Frankfurt: teoría crítica y el consumo de masas.
Tema 3. Debates actuales sobre la sociedad del consumo 1. Bourdieu: las bases sociales del gusto.
2. Bauman: el consumismo y los nuevos pobres.
3. Ritzer: la Mcdonalización de la sociedad y las catedrales de consumo
Tema 4. Dimensiones claves del consumo actual 1. La cultura del consumo.
2. Los estilos de vida: concepto, evolución, condicionantes sociales.
3. Las industrias culturales: economías de signos y estéticas reflexivas.
Tema 5. Los medios de comunicación y el consumo. 1. El papel de los medios de comunicación en las pautas de consumo.
2. La audiencia activa.
Tema 6. Dimensiones emergentes del consumo 1. Cambios de valores y el consumo: medio ambiente, consumo responsable, etc.
2. La subjetivización y el personismo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
45 0 45
Presentacions / exposicions
15 30 45
Treballs
0 46 46
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació i presentació del programa, de la metodologia, avaluació i el seguiment del curs.
Presentació de les lectures i el material per al curs.
Sessió Magistral Explicació per part del professor/a dels continguts dels diversos temes de l'assignatura. La sessió magistral es combinarà amb explicacions i utilització de material audiovidual i multimèdia.
Presentacions / exposicions Exposicions per part de l'alumnat dels treballs i les lectures dirigides pel professor.
Treballs Treball individual i/o en grup a presentar al final de curs i que tractarà sobre la lectura confrontada i l'anàlisi de dos llibres proposats pel professor/a.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es centrarà en la guia dels treballs i les lectures que ha de fer l'alumnat. A banda de les hores de tutories, el professor/a destinarà específicament algunes d'elles al seguiment obligatori dels treballs. L'alumnat podrà realitzar consultes a través del Moodle i del correu electrònic del professor/a.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposicions individuals o en grup de lectures i/o treballs específics d'alguns subtemes de l'assignatura. 30%
Treballs L'alumnat, en grup o individualment, hauran de realitzar una recensió per comparar dos llibres: 1. Ritzer, G. (2000): El encanto de un mundo desencantado. Ariel. Barcelona, (alternativament, també es pot fer amb altre llibre del mateix autor: Ritzer, G. (1996): La McDonalización de la sociedad. Ariel. Barcelona), i 2. Verdú, V. (2005) Yo y Tú, objetos de lujo. El personismo: la primera revolución cultural del siglo XXI. Debate. Barcelona.
El treball ha de tenir almenys 6000 paraules i s'han de trobar les idees i arguments similars i diferents d'aquests dos llibres.
60%
Altres

Valoració de les aportacions espontànies i l'assistència a les sessions, la participació de l'alumnat i el clima que genera la seves intervencions.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura l'alumnat ha de presentar obligatòriament el treball individual o en grup i realitzar l'exposició individual o en grup. Per a l'alumnat que no hagi vingut al curs i no hagi fet l'exposició presencial, en segona convocatòria, presentarà igualment el treball al professor/a i realitzarà una exposició oral davant del professor/a sobre el tema que acordin.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent