DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SOCIOLOGIA DEL CONSUM Codi 12112226
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
PUIG ANDREU, XAVIER
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
xavier.puig@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
PUIG ANDREU, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura que aproxima a l'alumnat a les categories sociològiques per a l'anàlisi del consum
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducción: la relación entre la sociedad y el consumo 1. Teoría sociológica: modernización y cambio social.
2. La sociedad industrial y consumo de masas.
3. Sociedad post-industrial: fragmentación social y consumo complejo.
Tema 2. Antecedentes: La tradición clásica 1. Marx: l'alienació i el fetitxisme de la mercaderia
2. Sombart: el lujo y el origen del capitalismo.
3. Veblen: la teoría de la clase ociosa.
Weber: Els grups d'estatus i l'estil de vida
4. Simmel: el análisis de la moda, el dinero y la ciudad.
5. Elias: el proceso histórico de civilización y el consumo cortesano.
6. Escuela de Frankfurt: teoría crítica y el consumo de masas.
Tema 3. Debates actuales sobre la sociedad del consumo 1. Bourdieu: las bases sociales del gusto.
2. Bauman: el consumismo y los nuevos pobres.
3. Ritzer: la Mcdonalización de la sociedad y las catedrales de consumo
Tema 4. Dimensiones claves del consumo actual 1. La cultura del consumo.
2. Los estilos de vida: concepto, evolución, condicionantes sociales.
3. Las industrias culturales: economías de signos y estéticas reflexivas.
Tema 5. Los medios de comunicación y el consumo. 1. El papel de los medios de comunicación en las pautas de consumo.
2. La audiencia activa.
Tema 6. Dimensiones emergentes del consumo 1. Cambios de valores y el consumo: medio ambiente, consumo responsable, etc.
2. La subjetivización y el personismo.

Atenció personalitzada
Descripció
Per les característiques pròpies del curs (a través de tutories) l'alumnat podrà realitzar consultes a través del Moodle i del correu electrònic del professor/a i gaudirà d'un seguiment personalitzat.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Recensió crítica sobre diverses lectures de sociologia del consum (individual). 40%

2. Treball de sociologia del consum (individual, amb opció de fer-ho en grups de màxim 3). 40%

3. Exposició del treball. 20%


Fonts d'informació
Bàsica

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent