DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PATROCINI I MECENATGE Codi 12112230
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BERTRAN GIMFERRER, JOSEP
Adreça electrònica josep.bertrang@urv.cat
Professors/es
BERTRAN GIMFERRER, JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A7 Coneixement dels mètodes i les tècniques de màrketing específiques per a la presa de decisions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques, a les empreses i les institucions
A21 Capacitat i habilitat per identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l’empresa, tot afegint valor als seus productes i serveis i reforçant la seva reputació
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'estudi del patrocini i el mecenatge com a tècniques de comunicació alternatives a la publicitat tradicional. Com treballen les empreses aquestes tècniques a l'hora d'exercir la seva RSC/RCE. A7
A21
B3
B5
Aprofundir en el concepte de RSC/RSE (responsabilitat social corporativa o d'empresa) i en la forma que l'exerceixen les empreses i les organitzacions mitjançant les tècniques del patrocini i el mecenatge en el context actual. Es treballarà la captació de recursos com a font de finançament de les ONL. A21
B15

Continguts
Tema Subtema
1. Els conceptes de patrocini i mecenatge.
Significat i abast dels termes

Història i actualitat
2. El patrocini i el mecenatge com a fons de finançament. El contracte de patrocini.

El conveni de col·laboració.
3. Responsabilitat Social Corporativa o d'empresa: actualitat i legislació Organitzacions internacionals que treballen per la implementació de la RSC.

Imatge i reputació: Llibre Blanc de la RSC.

Pacte Mundial de la ONU per la RSC.
4. El patrocini esportiu. Casos pràctics.
5. El patrocini i el mecenatge en l’àmbit humanitari, social i cultural. Aspectes diferencials de les organitzacions de caire no lucratiu. La empresa tradicional com a contraposició a l'empresa del s.XXI.

Caraterístiques comunes i diferències.
6. Les fundacions La culminació del mecenatge.

Característiques i tipus de fundacions.

7. La fiscalitat del patrocini i el mecenatge.
Alguns apunts bàsics.
Elaboració d'un projecte de patrocini Guió bàsic de treball

Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Pràctiques de camp/sortides
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació del coneixement dels alumnes i presentació de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Activitats teòriques: sessions a classe de continguts i conferències de ponents reconeguts.

Activitats pràctiques: visites externes a empreses del territori de diversos àmbits per conèixer i analitzar les seves polítiques de patrocini i mecenatge.
Debats a classe i pràctiques TIC

Proves: preguntes curtes i orals a classe.

Atenció personalitzada a l'alumne

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a classe, a les conferències i els exercicis i participació a l'aula representen el 60% de la nota final.

El treball de grup representa el 40% de la nota final.

L'examen final és obligatori per a tots aquell@s que no assoleixen aquests mínims.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Manuel Palencia-Lefler, L'activitat professional de cercar recursos, Pleniluni, 2003
JL. Martínez y A. Simon y Agüero, La acción social en la empresa: el caso español y latinoamericano, Prentice-Hall Finantial Times - Madrid, 2003
Pere Clotas y Cierco, El patrocini empresarial, Col·lecció Seny i Rauxa. LID Editorial Empresarial. Barcelona, 2008

Parés i Maicas, M.(1994). La nueva filantropía y la comunicación social: mecenazgo, fundación y patrocinio. Col. Comunicación y RP. Barcelona: ESERP/UB.

Amado, J. De Andrés (1996). Mecenazgo y patrocinio: las claves del marketing del s.XXI. Madrid: Editmex.

Guardia, R. Y Renart, L. (1995). Estrategia competitiva y responsabilidad social. Barcelona: IESE.

Altarriba, Francesc Xavier (2001). Guia práctica del mecenazgo. Barcelona: Ediciones Mecalux.

Articles i altres.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent