DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DRET DE LA PUBLICITAT Codi 12112237
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.franquet@urv.cat
Professors/es
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn que l'alumne conegui i sigui capaç de manegar la normativa relativa al dret de la publicitat. Es persegueix que sigui capaç d'identificar i entendre les qüestions més importants del dret publicitari per a que pugui desenvolupar el seu exercici professional entenent el marc jurídic en el que s'emmarca.

Competències
Codi  
A7 Coneixement dels mètodes i les tècniques de màrketing específiques per a la presa de decisions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques, a les empreses i les institucions
A11 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre la transcendència del dret publicitari A7
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B11
B12
C5
Conèixer les fonts del dret A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
C5
Identificar els subjectes de la relació de comunicació publicitària A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
C5
Comprendre el significat i protecció de l'objecte publicitari A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
C5
Argumentar l'existència d'un il·lícit publicitari A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
C5
Classificar els tipus de contractes publicitaris A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
C5
Prendre consciència de la importància del dret a la pròpia imatge A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
C5
Saber el règim jurídic de protecció de l'obra intel·lectual A11
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
C5

Continguts
Tema Subtema
Lliçó 1.- El concepte jurídic de publicitat. Distinció amb figures afins.
Lliçó 2.- La publicitat i l’ordre constitucional.
Lliçó 3.- Les fonts del dret de la publicitat.
Lliçó 4.- Els subjectes de la relació de comunicació publicitària: l’anunciant i els destinataris. Especial referència a la consideració dels destinataris com a consumidors.
Lliçó 5.- L’objecte de l’activitat publicitària: l’obra publicitària. La seva protecció: la llei de propietat intel•lectual i la Llei de marques.
Lliçó 6.- La publicitat il•lícita i la Constitució de 1978.
Lliçó 7.- La publicitat enganyosa.
Lliçó 8.- La publicitat deslleial. Especial referència a la publicitat comparativa.
Lliçó 9.- La publicitat subliminal.
Lliçó 10.- Els remeis jurídics davant la publicitat il•lícita.
Lliçó 11.- La contractació publicitària.
Lliçó 12.- El contracte de publicitat.
Lliçó 13.- El contracte de difusió publicitària.
Lliçó 14.- El contracte de creació publicitària.
Lliçó 15.- El contracte de patrocini. El contracte de bartering. El contracte de merchandising.
Lliçó 16.- La protecció de la imatge de les persones que anuncien productes o serveis.
Lliçó 17.- Concepte d’autor i d’obra.
Lliçó 18.- Drets que corresponen a l’autor. Especial referència als drets d’explotació de l’obra i a la seva transmissió.
Lliçó 19.- El contracte d’edició.
Lliçó 20.- El contracte de representació teatral i execució musical.
Lliçó 21.- Les obres cinematogràfiques i les obres audiovisuals.
Lliçó 22.- Programes d’ordinador.
Lliçó 23.- Altres drets de propietat intel•lectual.
Lliçó 24.- El Registre de la Propietat Intel•lectual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
2 0 2
Metodologies integrades
50 80 130
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 6 8
Pràctiques de camp/sortides
0 2 2
Fòrums de discussió
0 4 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant la primera sessió, s'explica la metodologia seguida per impartir l'assignatura (PBL) i es fan activitats grupals de presentació. S'aprofita per presentar i explicar el contracte d'aprenentatge que signarà l'alumne si està d'acord amb els seus continguts. L'assistència és obligatòria.
Sessió Magistral Durant el curs, un catedràtic de dret mercantil especialista en dret de la publicitat imparteix una sessió magistral sobre un aspecte del dret de la publicitat
Metodologies integrades L'assignatura s'impartirà amb el mètode PBL. El professor plantejarà un problema als alumnes que resoldran seguint un procediment: aclariment terminològic, activació del coneiement previ, pluja d'idees, fixació dels objectius d'aprenentatge i posada en comú de l'estudi dels objectius d'aprenentatge.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Una de les sessions del curs es duu a terme dins l'aula d'informàtica per visitar les planes web relacionades amb els aspectes més rellevants del dret publicitari. Sobre aquesta sessió es fa un treball i un comentari de text.
Pràctiques de camp/sortides Una de les sessions del curs consisteix a visitar la biblioteca de la FCJ. Allí, la responsable de la biblioteca explica els estudiants el funcionament del catàleg bibliotecari i de les bases de dades, fent una especial referència a la base de dades Westlaw.
Fòrums de discussió El professor penjarà al Fòrum qüestions d'actualitat relacionades amb el dret de la publicitat per a que els alumnes donin la seva opinió.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants que assisteixen a classe tindran com a mínim tres entrevistes individuals amb la tutora per comentar com va el seu aprenentatge i com es veu reflectit a la seva carpeta d'aprenentatge.

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades El professor avalua la participació de tots els alumnes en totes les sessions, tenint en compte les competències que es pretén que l'alumne adquireixi un cop acabat el curs. 40%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El professor avalua l'assistència a classe i el treball lliurat per part de l'estudiant. 5%
Pràctiques de camp/sortides El professor avalua l'assistència a classe i com l'estudiant integra els coneixements adquirits per resoldre els problemes durant el curs 10%
Fòrums de discussió El professor avalua la quantitat i la qualitat de les aportacions fetes per l'estudiant al fòrum 10%
Atenció personalitzada Durant les hores d'atenció personalitzada, el tutor revisarà la carpeta d'aprenentatge de l'estudiant. L'intercanvi d'impressions entre el tutor i l'estudiant té importància per l'avaluació final de la carpeta 5%
Altres

L'alumne ha de presentar al final de curs la carpeta d'aprenentatge que haurà estat revisada al menys dos cops durant el curs.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica José M. De La Cuesta Rute, Curso de derecho de la publicidad, 2002, Eunsa
Manuel Santaella , Derecho de la publicidad, 2003, Civitas

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'assistència a classe és obligatòria i cal fer totes les activitats descrites per ser avaluat. En qualsevol cas, l'alumne té l'opció de fer un examen escrit en segona convocatòria.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent