Codi |
|
A7 |
Coneixement dels mètodes i les tècniques de màrketing específiques per a la presa de decisions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques, a les empreses i les institucions |
A11 |
Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Entendre la transcendència del dret publicitari |
A7 A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B11 B12
|
C5
|
Conèixer les fonts del dret |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11
|
C5
|
Identificar els subjectes de la relació de comunicació publicitària |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 B12
|
C5
|
Comprendre el significat i protecció de l'objecte publicitari |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11
|
C5
|
Argumentar l'existència d'un il·lícit publicitari |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11
|
C5
|
Classificar els tipus de contractes publicitaris |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11
|
C5
|
Prendre consciència de la importància del dret a la pròpia imatge |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 B12
|
C5
|
Saber el règim jurídic de protecció de l'obra intel·lectual |
A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 B12
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Lliçó 1.- El concepte jurídic de publicitat. Distinció amb figures afins. |
|
Lliçó 2.- La publicitat i l’ordre constitucional. |
|
Lliçó 3.- Les fonts del dret de la publicitat. |
|
Lliçó 4.- Els subjectes de la relació de comunicació publicitària: l’anunciant i els destinataris. Especial referència a la consideració dels destinataris com a consumidors. |
|
Lliçó 5.- L’objecte de l’activitat publicitària: l’obra publicitària. La seva protecció: la llei de propietat intel•lectual i la Llei de marques. |
|
Lliçó 6.- La publicitat il•lícita i la Constitució de 1978. |
|
Lliçó 7.- La publicitat enganyosa. |
|
Lliçó 8.- La publicitat deslleial. Especial referència a la publicitat comparativa. |
|
Lliçó 9.- La publicitat subliminal. |
|
Lliçó 10.- Els remeis jurídics davant la publicitat il•lícita. |
|
Lliçó 11.- La contractació publicitària. |
|
Lliçó 12.- El contracte de publicitat. |
|
Lliçó 13.- El contracte de difusió publicitària. |
|
Lliçó 14.- El contracte de creació publicitària. |
|
Lliçó 15.- El contracte de patrocini. El contracte de bartering. El contracte de merchandising. |
|
Lliçó 16.- La protecció de la imatge de les persones que anuncien productes o serveis. |
|
Lliçó 17.- Concepte d’autor i d’obra. |
|
Lliçó 18.- Drets que corresponen a l’autor. Especial referència als drets d’explotació de l’obra i a la seva transmissió. |
|
Lliçó 19.- El contracte d’edició. |
|
Lliçó 20.- El contracte de representació teatral i execució musical. |
|
Lliçó 21.- Les obres cinematogràfiques i les obres audiovisuals. |
|
Lliçó 22.- Programes d’ordinador. |
|
Lliçó 23.- Altres drets de propietat intel•lectual. |
|
Lliçó 24.- El Registre de la Propietat Intel•lectual. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
2 |
0 |
2 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
40 |
65 |
105 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 |
6 |
8 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
0 |
2 |
2 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
4 |
4 |
Simulació |
|
10 |
15 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió, s'explica la metodologia seguida per impartir l'assignatura (PBL) i es fan activitats grupals de presentació. S'aprofita per presentar i explicar el contracte d'aprenentatge que signarà l'alumne si està d'acord amb els seus continguts. L'assistència és obligatòria. |
Sessió Magistral |
Durant el curs, un catedràtic de dret mercantil especialista en dret de la publicitat imparteix una sessió magistral sobre un aspecte del dret de la publicitat |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
L'assignatura s'impartirà amb el mètode PBL. El professor plantejarà un problema als alumnes que resoldran seguint un procediment: aclariment terminològic, activació del coneiement previ, pluja d'idees, fixació dels objectius d'aprenentatge i posada en comú de l'estudi dels objectius d'aprenentatge. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Una de les sessions del curs es duu a terme dins l'aula d'informàtica per visitar les planes web relacionades amb els aspectes més rellevants del dret publicitari. Sobre aquesta sessió es fa un treball i un comentari de text. |
Pràctiques de camp/sortides |
Una de les sessions del curs consisteix a visitar el CRAI. Allí, un formador explica als estudiants el funcionament del catàleg bibliotecari i de les bases de dades, fent una especial referència a la base de dades Westlaw. |
Fòrums de discussió |
El professor penjarà al Fòrum qüestions d'actualitat relacionades amb el dret de la publicitat per a que els alumnes donin la seva opinió. |
Simulació |
A final del curs, es canvia la metodologia per tal de treballar la matèria relativa als contractes publicitaris. La simulació permet que els alumnes adoptin un rol i elaborin un contracte publicitari mirant de defensar els seus interessos i assegurant-se que inclouen les qüestions jurídiques més rellevants per protegir la seva posició contractual. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Els estudiants que assisteixen a classe tindran com a mínim tres entrevistes individuals amb la tutora per comentar com va el seu aprenentatge i com es veu reflectit a la seva carpeta d'aprenentatge. |
|
|
Descripció |
Pes |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
El professor avalua la participació de tots els alumnes en totes les sessions, tenint en compte les competències que es pretén que l'alumne adquireixi un cop acabat el curs. |
40% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
El professor avalua l'assistència a classe i el treball lliurat per part de l'estudiant. |
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
El professor avalua l'assistència a classe i com l'estudiant integra els coneixements adquirits per resoldre els problemes durant el curs |
10% |
Fòrums de discussió |
El professor avalua la quantitat i la qualitat de les aportacions fetes per l'estudiant al fòrum |
10% |
Atenció personalitzada |
Durant les hores d'atenció personalitzada, el tutor revisarà la carpeta d'aprenentatge de l'estudiant. L'intercanvi d'impressions entre el tutor i l'estudiant té importància per l'avaluació final de la carpeta |
5% |
Altres |
L'alumne ha de presentar al final de curs la carpeta d'aprenentatge que haurà estat revisada al menys dos cops durant el curs. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consisteix en un examen escrit on l'alumne haurà de contestar tres preguntes sobre els continguts de l'assignatura. El pes d'aquesta prova és el 100% de la nota. |
Bàsica |
José M. De La Cuesta Rute, Curso de derecho de la publicidad, 2002, Eunsa
Manuel Santaella , Derecho de la publicidad, 2003, Civitas
MT. Franquet; Diana Marín; M. Marquès; Estela Rivas, El Contrato de aprendizaje en la enseñanza universitaria (PUBLICACION DEL 4º CIDUI), 2006, CIDUI
M. Teresa Franquet Sugrañes, El uso del ABP y el aprendizaje del derecho en titulaciones no jurídicas (ACTAS DEL II CONGRESO DE INNOVACION DOCENTE EN CIENCIAS JURIDICAS), 2009, SPICUM. UNIVERSIDAD DE MALAGA.
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a classe és obligatòria i cal fer totes les activitats descrites per ser avaluat.
En qualsevol cas, l'alumne té l'opció de fer un examen escrit en segona convocatòria. La segona convocatòria consisteix en un examen escrit on l'alumne haurà de contestar tres preguntes sobre els continguts de l'assignatura. El pes d'aquesta prova és el 100% de la nota. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|