DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LINGÜÍSTICA Codi 12121001
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 9 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Adreça electrònica natalia.catala@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
Professors/es
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
Web http://www.grelinap.net/llenguatge/index.htm
Descripció general i informació rellevant Introducció general a la naturalesa, la història i l'ús del llenguatge humà

Competències
Codi  
A9 Conèixer la lingüística catalana
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les bases teòriques de la Lingüística A9
Conèixer les bases neurofisiològiques del llenguatge A9
Conèixer les característiques del llenguatge humà A9
Conèixer els mecanismes de comprensió i producció del llenguatge A9
Conèixer els principis de la variació i el canvi lingüístic A9
Conèixer les aplicacions de la Lingüística A9
Saber reflexionar sobre la pròpia competència lingüística B3
B4
Saber identificar les unitats dels diferents nivells de l'anàlisi lingüística B2
B4
Saber construir una argumentació lingüística B3
B4
Saber distingir els arguments lingüístics de les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües B3
B4
Col•laborar amb els companys en el fòrum de debat de l'assignatura B5
C2
Valorar la riquesa lingüística del món C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI
1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
1.5. L'estructura lingüística
Tema 2 L' ESTRUCTURA DE LA LLENGUA.
2.1. L'estructura fonética
2.2. L'estructura fonológica
2.3. L'estructura morfológica
2.4. L' estructura sintàctica
2.5. L' estructura semàntica
Tema 3 L'ÚS DEL LLENGUATGE
3.1. La pragmàtica
3.2. El tractament del discurs
3.3. La variació lingüística
3.4. Llengua i societat
3.5. El canvi lingüístic
Tema 4 ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE
4.1. La psicolingüística
4.2. L’adquisició del llenguatge
4.3. La comprensió i la producció del llenguatge
4.4. Models neuropsicològics
4.5. Llenguatge i cervell
Tema 5 TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA
5.1. Les aplicacions de la lingüística
5.2. L'ensenyament d'una segona llengua
5.3. La lexicografia com a aplicació lingüística
5.4. La lingüística i la informàtica
5.5. Altres aplicacions de la lingüística

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 0 30
Pràctiques a laboratoris
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
0 30 30
Debats
10 0 10
Esdeveniments científics i/o divulgatius
15 0 15
Sessió Magistral
50 100 150
Fòrums de discussió
0 5 5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
2 12 14
Proves objectives de preguntes curtes
4 24 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Participació en experiments realitzats al Laboratori de Fonètica i al Laboratori de Psicologia.
Resolució de problemes, exercicis Realització de pràctiques no presencials.
Debats Participació en debats sobre qüestions lingüístiques.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a conferències d’interès lingüístic organitzades per l’àrea de Lingüística General o per altres àrees de coneixement.
Assistència a la projecció de pel.lícules d’interès lingüístic.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l’assignatura: lingüística interna i lingüística externa
Fòrums de discussió Participació en el fòrum virtual de l’assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de les pràctiques no presencials. 15%
Proves objectives de tipus test Realització de dues proves objetives de tipus test. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Realització de dues proves objetives de preguntes curtes i qüestions pràctiques. 40%
Altres

Avaluació de la participació.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

YULE, G. (19962): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Cambridge University Press, 1998.

   

Complementària

FROMKIN, V. et alii (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.

HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

MORENO CABRERA, J.C. (1991): Curso universitario de Lingüística Gene­ral. Tomo I: teoría de la gramática y sintaxis general. Madrid: Síntesis.          

MORENO CABRERA, J.C. (1994): Curso universitario de Lingüística General. Tomo II: semántica, pragmática, morfología y fonología. Madrid: Síntesis.

NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cam­bridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universi­dad de Cambridge. Madrid: Visor.               

RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducción a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.

                                          

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DE LA COMUNICACIÓ/12132119
SEMÀNTICA/12132235