DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TEORIA DE LA LITERATURA Codi 12121002
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 9 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
Adreça electrònica neus.penalba@urv.cat
Professors/es
PENALBA SUAREZ, MARIA NIEVES
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi de les eines teòriques i metodològiques bàsiques que permeten reflexionar sobre la literatura i fer comentaris crítics de les obres literàries des de diverses perspectives teòriques.

Competències
Codi  
A5 Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana
A8 Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana
A11 Conèixer altres llengües i literatures
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària
A13 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
A16 Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret
A18 Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les eines teòriques i metodològiques bàsiques per a l'anàlisi i la crítica literaris A5
Comparar textos literaris A11
C4
Distingir les metodologies específiques de les diverses perspectives teòriques A12
B2
Aplicar els coneixements teòrics als treballs d'anàlisi i comentari de textos literaris A13
Defensar una opció interpretativa d'un text literari A14
B9
Argumentar la tria de criteris d'una anàlisi literària A15
Utilitzar els recursos multimèdia amb eficàcia A16
C2
C4
Buscar informació sobre l'assignatura A18
B1
Conèixer la terminologia específica usada en l'estudi de la Història literària, la Crítica i la Teoria literàries A8
Situar l'estudi de la literatura en el marc dels estudis Humanístics, artístics i culturals B3
B4
Compartir informacions i criteris, fer treball de grup B5
B9
B11
B12
Treure conclusions de la lectura contrastiva B4
B12
Adquirir els continguts bàsics per entendre el funcionament dels diferents gèneres literaris A8
B1
Definir els conceptes específics de la matèria A8
C5

Continguts
Tema Subtema
Concepte de literatura. 1.La tradició poètica: La tradició clàssica. La Il•lustració i la tradició romàntica. Corrents del s. XX. L'estudi de la literarietat.
2.Què s’entén per literatura? Ficció i dicció. Funcions de la literatura.
La retòrica. 1.El discurs retòric.
2.Les fases o seccions de l’art de dir.
3.L’ornatus: Les figures retòriques. Els trops
4.Estructuració del discurs retòric
El discurs literari: autor, obra, lector. 1.El pacte de ficció.
2.El text. Contingut i expressió. La coherència textual.
3.El circuit de la comunicació literària.
4.Els actes de parla (speech acts) de la ficció.
5.El subjecte de l’enunciació i el subjecte de l'enunciat en literatura. El punt de vista i la focalització. Els estils del discurs.
Els gèneres literaris. 1.L'estudi dels gèneres literaris. El tractament dels gèneres literaris a través de la història.
2.Anàlisi dels gèneres narratius (teoria i crítica). Característiques dels gèneres narratius. Pragmàtica dels discursos narratius. La recepció. Tipologies.
3.Anàlisi dels gèneres poètics (teoria i crítica). Característiques dels gèneres poètics. Pragmàtica dels discursos poètics. La recepció. Tipologies.
4.Anàlisi dels gèneres dramàtics (teoria i crítica). Característiques dels gèneres dramàtics. Pragmàtica dels discursos dramàtics. La recepció. Tipologies.
5.Anàlisi dels gèneres didàctico-assagístics (teoria i crítica). Característiques dels gèneres didàctico-assagístics. Pragmàtica dels discursos assagístics. La recepció. Tipologies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
52 26 78
Estudis previs
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 0 30
Presentacions / exposicions
4 1 5
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
4 0 4
Proves de Desenvolupament
0 3.75 3.75
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Debat sobre el concepte previ que l’alumnat té de la literatura i els fenòmens literaris
Sessió Magistral Amb suport de PowerPoint
Els apunts bàsics de l’assignatura estan desenvolupats i publicats al Moodle.
Estudis previs Caldrà llegir alguns textos teòrics breus per tal de fer algunes de les pràctiques obligatòries. Són:
-capítol III De la República de Plató
-Poètica d’Aristòtil
-pp. 61-69 de l’obra La ficción narrativa (su lógica y ontología), de F. Martínez Bonati
Per fer les pràctiques optatives, els textos per treballar (a elegir) són:
-pp. 11-158 de l’obra d' Aguiar e Silva, V. M. (1972). Teoría de la literatura
-Ars poetica (o Epístola “ad Pisones”) d’Horaci
-un fragment de la Crítica del Judici estètic, de Kant
-pp. 14-21 de de l’obra La ficción narrativa (su lógica y ontología), de F. Martínez Bonati -pel.lícula Remando al viento, de Gonzalo Suárez
-L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica, de W. Benjamin
Pràctiques a través de TIC S’hauran de fer 11 pràctiques obligatòries (amb una periodicitat aproximada de dues setmanes). La formulació i la resolució de les pràctiques es farà al Moodle (internet/intranet).
Les pràctiques optatives també són en format digital (internet/intranet)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de textos teòrics i literaris a l’aula (detallats als apunts de l’assignatura)
Presentacions / exposicions Exposicions a classe (amb suport del PowerPoint) sobre el tema 5 del programa.
Treballs Descripció detallada de com està feta, com funciona i com es pot interpretar una obra literària, d’acord amb el contingut dels temes del programa. En grup.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Assessorament sobre bibliografia i mètodes de treball

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC 11 pràctiques breus (TIC) sobre aspectes del programa. N’hi ha d’individuals i de col•lectives. Són obligatòries per aprovar l’assignatura. 15%
Presentacions / exposicions PowerPoint a classe: exposició en grup de dues pràctiques 5%
Treballs Descripció completa de com està feta i com funciona una obra literària, que s’haurà de triar entre un llistat d’obres facilitat per la professora (extensió: 12-20 fulls). Treball en grup.
És obligatori per aprovar l’assignatura.
15%
Proves objectives de tipus test Proves objectives sobre la terminologia específica de cada un dels temes (teoria). TIC. Individual.
Són obligatòries per aprovar l’assignatura.
15%
Proves de Desenvolupament L’assistència regular a classe dóna dret a dos exàmens parcials (gener i maig), que poden substituir l’examen final en cas d’aprovar-los.
Consta de quatre preguntes teòriques sobre aspectes del programa.
Cal aprovar la teoria per poder aprovar l’assignatura.
50%
Altres

PRÀCTIQUES OPTATIVES: Hi ha 13 pràctiques breus optatives sobre aspectes del programa (TIC), de les quals se n'hauran d'elegir 4 si es vol optar a un Notable o 8 si es vol optar a un Excel•lent.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La realització d'aquestes activitats obligatòries dóna dret a una qualificació màxima d'aprovat. Per optar a Notable o Excel•lent cal haver fet, a més a més, 4 pràctiques optatives o 8, respectivament.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal que l’alumnat es familiaritzi amb l’entorn informàtic, perquè una part important d’activitats de l’assignatura són en entorn virtual (pràctiques, proves objectives), i un dels exercicis obligatoris consisteix en la presentació a classe d’un PowerPoint. És recomanable consultar l’agenda de l’assignatura (Moodle), on s’especifica el termini de lliurament de les pràctiques i el calendari de realització de les proves objectives. També és recomanable tenir en compte els apunts de l’assignatura, on s’intercalen enllaços a Internet, bibliografia i especificacions de quins són els apartats del programa que tenen relació amb les pràctiques obligatòries i optatives. Cal tenir present que si es vol optar a una nota superior a l’aprovat, cal fer pràctiques optatives; aquestes no estan sotmeses a la rígides de calendari de les activitats obligatòries. És recomanable facilitar l’e-mail a la professora i consultar la bústia de correu electrònic regularment.