Codi |
|
A5 |
Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana |
A8 |
Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana |
A11 |
Conèixer altres llengües i literatures |
A12 |
Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A14 |
Saber formar-se una opinió crítica sobre un text |
A15 |
Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit |
A16 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret |
A18 |
Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de decisions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer les eines teòriques i metodològiques bàsiques per a l'anàlisi i la crítica literaris |
A5
|
|
|
Comparar textos literaris |
A11
|
|
C4
|
Distingir les metodologies específiques de les diverses perspectives teòriques |
A12
|
B2
|
|
Aplicar els coneixements teòrics als treballs d'anàlisi i comentari de textos literaris |
A13
|
|
|
Defensar una opció interpretativa d'un text literari |
A14
|
B9
|
|
Argumentar la tria de criteris d'una anàlisi literària |
A15
|
|
|
Utilitzar els recursos multimèdia amb eficàcia |
A16
|
|
C2 C4
|
Buscar informació sobre l'assignatura |
A18
|
B1
|
|
Conèixer la terminologia específica usada en l'estudi de la Història literària, la Crítica i la Teoria literàries |
A8
|
|
|
Situar l'estudi de la literatura en el marc dels estudis Humanístics, artístics i culturals |
|
B3 B4
|
|
Compartir informacions i criteris, fer treball de grup |
|
B5 B9 B11 B12
|
|
Treure conclusions de la lectura contrastiva |
|
B4 B12
|
|
Adquirir els continguts bàsics per entendre el funcionament dels diferents gèneres literaris |
A8
|
B1
|
|
Definir els conceptes específics de la matèria |
A8
|
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Concepte de literatura. |
1.La tradició poètica: La tradició clàssica. La Il•lustració i la tradició romàntica. Corrents del s. XX. L'estudi de la literarietat.
2.Què s’entén per literatura? Ficció i dicció. Funcions de la literatura.
|
La retòrica. |
1.El discurs retòric.
2.Les fases o seccions de l’art de dir.
3.L’ornatus: Les figures retòriques. Els trops
4.Estructuració del discurs retòric
|
El discurs literari: autor, obra, lector. |
1.El pacte de ficció.
2.El text. Contingut i expressió. La coherència textual.
3.El circuit de la comunicació literària.
4.Els actes de parla (speech acts) de la ficció.
5.El subjecte de l’enunciació i el subjecte de l'enunciat en literatura. El punt de vista i la focalització. Els estils del discurs.
|
Els gèneres literaris. |
1.L'estudi dels gèneres literaris. El tractament dels gèneres literaris a través de la història.
2.Anàlisi dels gèneres narratius (teoria i crítica). Característiques dels gèneres narratius. Pragmàtica dels discursos narratius. La recepció. Tipologies.
3.Anàlisi dels gèneres poètics (teoria i crítica). Característiques dels gèneres poètics. Pragmàtica dels discursos poètics. La recepció. Tipologies.
4.Anàlisi dels gèneres dramàtics (teoria i crítica). Característiques dels gèneres dramàtics. Pragmàtica dels discursos dramàtics. La recepció. Tipologies.
5.Anàlisi dels gèneres didàctico-assagístics (teoria i crítica). Característiques dels gèneres didàctico-assagístics. Pragmàtica dels discursos assagístics. La recepció. Tipologies.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
52 |
26 |
78 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
6 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
0 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
1 |
5 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
3.75 |
3.75 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Debat sobre el concepte previ que l’alumnat té de la literatura i els fenòmens literaris |
Sessió Magistral |
Amb suport de PowerPoint
Els apunts bàsics de l’assignatura estan desenvolupats i publicats al Moodle.
|
Estudis previs |
Caldrà llegir alguns textos teòrics breus per tal de fer algunes de les pràctiques obligatòries. Són:
-capítol III De la República de Plató
-Poètica d’Aristòtil
-pp. 61-69 de l’obra La ficción narrativa (su lógica y ontología), de F. Martínez Bonati
Per fer les pràctiques optatives, els textos per treballar (a elegir) són:
-pp. 11-158 de l’obra d' Aguiar e Silva, V. M. (1972). Teoría de la literatura
-Ars poetica (o Epístola “ad Pisones”) d’Horaci
-un fragment de la Crítica del Judici estètic, de Kant
-pp. 14-21 de de l’obra La ficción narrativa (su lógica y ontología), de F. Martínez Bonati -pel.lícula Remando al viento, de Gonzalo Suárez
-L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica, de W. Benjamin
|
Pràctiques a través de TIC |
S’hauran de fer 11 pràctiques obligatòries (amb una periodicitat aproximada de dues setmanes). La formulació i la resolució de les pràctiques es farà al Moodle (internet/intranet).
Les pràctiques optatives també són en format digital (internet/intranet)
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentari de textos teòrics i literaris a l’aula (detallats als apunts de l’assignatura) |
Presentacions / exposicions |
Exposicions a classe (amb suport del PowerPoint) sobre el tema 5 del programa. |
Treballs |
Descripció detallada de com està feta, com funciona i com es pot interpretar una obra literària, d’acord amb el contingut dels temes del programa. En grup. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Assessorament sobre bibliografia i mètodes de treball |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC |
11 pràctiques breus (TIC) sobre aspectes del programa. N’hi ha d’individuals i de col•lectives. Són obligatòries per aprovar l’assignatura. |
15% |
Presentacions / exposicions |
PowerPoint a classe: exposició en grup de dues pràctiques |
5% |
Treballs |
Descripció completa de com està feta i com funciona una obra literària, que s’haurà de triar entre un llistat d’obres facilitat per la professora (extensió: 12-20 fulls). Treball en grup.
És obligatori per aprovar l’assignatura.
|
15% |
Proves objectives de tipus test |
Proves objectives sobre la terminologia específica de cada un dels temes (teoria). TIC. Individual.
Són obligatòries per aprovar l’assignatura.
|
15% |
Proves de Desenvolupament |
L’assistència regular a classe dóna dret a dos exàmens parcials (gener i maig), que poden substituir l’examen final en cas d’aprovar-los.
Consta de quatre preguntes teòriques sobre aspectes del programa.
Cal aprovar la teoria per poder aprovar l’assignatura.
|
50% |
Altres |
PRÀCTIQUES OPTATIVES: Hi ha 13 pràctiques breus optatives sobre aspectes del programa (TIC), de les quals se n'hauran d'elegir 4 si es vol optar a un Notable o 8 si es vol optar a un Excel•lent. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La realització d'aquestes activitats obligatòries dóna dret a una qualificació màxima d'aprovat. Per optar a Notable o Excel•lent cal haver fet, a més a més, 4 pràctiques optatives o 8, respectivament. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Cal que l’alumnat es familiaritzi amb l’entorn informàtic, perquè una part important d’activitats de l’assignatura són en entorn virtual (pràctiques, proves objectives), i un dels exercicis obligatoris consisteix en la presentació a classe d’un PowerPoint.
És recomanable consultar l’agenda de l’assignatura (Moodle), on s’especifica el termini de lliurament de les pràctiques i el calendari de realització de les proves objectives.
També és recomanable tenir en compte els apunts de l’assignatura, on s’intercalen enllaços a Internet, bibliografia i especificacions de quins són els apartats del programa que tenen relació amb les pràctiques obligatòries i optatives.
Cal tenir present que si es vol optar a una nota superior a l’aprovat, cal fer pràctiques optatives; aquestes no estan sotmeses a la rígides de calendari de les activitats obligatòries.
És recomanable facilitar l’e-mail a la professora i consultar la bústia de correu electrònic regularment.
|
|