DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LLENGUA CATALANA Codi 12121004
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 9 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ANGLES SORONELLAS, JOSEPA
Adreça electrònica fina.angles@urv.cat
Professors/es
ANGLES SORONELLAS, JOSEPA
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana/departament.html
Descripció general i informació rellevant Adquisició de coneixements superiors, teòrics i pràctics, de gramàtica catalana

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A2 Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana
A9 Conèixer la lingüística catalana
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
B6 Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B11 Motivació per la qualitat
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements superiors de gramàtica normativa catalana A1, A2, A9, C5 A1
A2
A9
C5
Aconseguir plena competència en l'ús escrit de la llengua A1
A2
A15
B11
C5
Prendre consciència de la diferència entre l'estàndard i altres varietats de la llengua A1
B6
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció a) Llengua col·loquial i llengua estàndard
b) Obres de referència de gramàtica normativa
Tema 2 La puntuació i altres convencions gràfiques a) Puntuació
b) Convencions gràfiques
Tema 3 El gerundi a) Usos adequats
b) Usos inadequats
Tema 4 L’infinitiu
a) Usos adequats
b) Usos inadequats
Tema 5 Les perífrasis verbals a) Perífrasis d'infinitiu
b) Perífrasis de gerundi
c) Perífrasis de participi
Tema 6 La concordança del participi a) Casos generals
b) Casos especials
c) Casos molt especials
Tema 7 El significat dels temps verbals
a) Introducció
b) Temps i usos
Tema 8 Ús i règim dels verbs a) Teoria del règim verbal
b) Els règims verbals en català
Tema 9 ser i estar en català modern
a) Descripció dels usos
b) Proposta de Solà
Tema 10 Pronoms clítics i duplicacions pronominals a) Tematitzacions
b) Rematitzacions
c) Altres
Tema 11 Els relatius a) Teoria del relatiu
b) Forma i funció dels relatius
Tema 12 La concordança a) La concordança en la gramàtica
b) Casos particulars
Tema 13 Problemes de les preposicions a) Per i per a
b) Fins i fins a
c) En i a
d) Altres
Tema 14 L’expressió del temps
a) Plantejament general
b) Relació de casos
Tema 15 Els possessius a) Problemes en l'ús dels possessius
b) Orientacions pràctiques
Tema 16 Altres temes de gramàtica a) Canvi i caiguda de preposicions
b) Adverbis
c) Conjuncions
d) Altres
Tema 17 Qüestions de lèxic normatiu
a) La normativa del lèxic
b) Els diccionaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis
0 42 42
Sessió Magistral
44 22 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 7.5 22.5
Estudis previs
0 15.5 15.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació i lectura de textos
Resolució de problemes, exercicis Realització i correcció a l'aula dels exercicis
Sessió Magistral Explicació dels temes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis a l'aula i comentari de les solucions
Estudis previs Lectura i estudi de la bibliografia

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Detecció de la varietat en la preparació prèvia de l'alumne, i aplicació de propostes per a l'adquisició del nivell adequat

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Exercicis curts d'avaluació contínua 30%
Sessió Magistral Participació dels alumnes 0.2%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació dels alumnes 0.4%
Estudis previs Interès dels alumnes 0.4%
Proves objectives de preguntes curtes Proves objectives de preguntes curtes 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona
Antoni M. Badia Margarit, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO, Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005, Tarragona
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Josep LACREU (director), Gramàtica valenciana, 1995, València
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona
Joisep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 1995, Barcelona/Vic

Complementària Jaume MOREY; Joan MELIÀ; Jaume CORBERA, Alfa. Mètode d’autocorrecció gramatical assistida, 1995, Palma
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, 1994, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona
Jordi de BOFARULL; Jordi GINEBRA; Arantxa TÉVAR, Praxi lingüística I. Convencions, 1999, Tarragona

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MORFOLOGIA CATALANA/12121009
TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ EN LLENGUA CATALANA/12121203
SINTAXI CATALANA I/12122021
SINTAXI CATALANA II/12122022
CORRECCIÓ I GESTIÓ DE TEXTOS CATALANS/12122211
USOS I REGISTRES DE LA LLENGUA CATALANA/12122213


 
Altres comentaris
Es recomana assistir a classe.