DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA II Codi 12121007
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SUNYER MOLNE, MAGI
Adreça electrònica magi.sunyer@urv.cat
Professors/es
SUNYER MOLNE, MAGI
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a la literatura catalana del Noucentisme, l’Avantguarda i la literatura dels anys 30

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la literatura catalana compresa en els primers quaranta anys del segle XX A1
A3
A4
A12
Comprendre els conceptes, les bases ideològiques i les produccions fonamentals del Noucentisme, l'Avantguarda i la producció en prosa dels quaranta primers anys del segle XX A1
A3
A4
A12
Adquirir els coneixements bàsics corresponents als moviments ideològics i estètics del Noucentisme, l'Avantguarda i la prosa literària i assagística dels anys vint i trenta A1
A3
A4
A12
Explicar les idees, les estètiques i les obres dels corrents i dels escriptors del Noucentisme, l'avantguarda i de la prosa del anys vint i trenta A1
B4
C5
Organitzar i aplicar autònomament els materials i fonts d’informació lliurats a classe B4
C2
Aplicar els coneixements adquirits a classe i obtinguts per via pròpia en el treball personal referit a l'assignatura A5
C2
Analitzar correctament i creativa textos dels escriptors dels períodes establerts en els objectius anteriors A3
A4
B3
C5
Interessar -se per la literatura del Noucentisme, l'avantguarda i pels narradors i novel.listes dels anys vint i trenta A4
A12
B3
B4
C2
Contribuir a la maduresa , la creativitat i el creixement personal arran de la lectura de les obres dels períodes indicats en els objectius anteriors B3
B4

Continguts
Tema Subtema
El Noucentisme. Corrents ideològics i estètics. Fonaments filosòfics. Eugeni d’Ors. Autors i obres Estudi del concepte de Noucentisme. Estudi sociohistòric, estètic i ideològic del moviment i del període que s’hi refereixen.
La poesia noucentista. Josep Carner Estudi de la poètica noucentista. Bases ideològiques i estètiques de la poesia de Carner.
La prosa noucentista Estudi monogràfic d’autors i obres conreadors de la prosa noucentista: Duran i Reynals, Alexandre Plana, Martínez Ferrando i altres.
La represa de la novel•la (1925-39 Situació i context de la represa del gènere. Trets de les novel•les de nou encuny. Carles Soldevila, Josep M. de Sagarra, Puig i Ferreter, Miquel Llor, S. Juan Arbó i altres.
El teatre de J.M. de Sagarra i de Carles Soldevila Estudi de la poètica dramàtica de Sagarra i de carles Soldevila. Visió general de la seva obra teatral.
L’Avantguarda Estudi dels trets identificadors de l’Avantguarda. Ideologia. Estètiques i moviments. Manifestos. Etapes. Futurisme i Surrealisme
Joan Salvat-Papasseit: de la revolta a l’erotisme Fonaments de la poètica futurista de Salvat. Visió general de la seva obra.
J.V. Foix: investigador en poesia Bases filosòfiques i estètiques de la poesia de Foix. Estudi de Sol, i de dol. Visió general de l’obra poètica en prosa i de l’obra crítica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
18 18 36
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 0 2
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
0 30 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Esdeveniments científics i/o divulgatius

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Treball amb l’alumnat a classe, en grup i personalment. Correcció d’exercicis i comentaris en visites personals o en grup al despatx. Correccions i comentaris a l’alumnat a través del web. Correcció i comentari personal de les proves i del treball monogràfic.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Treball de seguiment de l’alumnat a partir del treball de classe i a través del web (avaluació contínua). 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Examen i/o treball final globalitzador sobre les activitats dutes a terme i els continguts treballats 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, IX i X, 1987, Ariel
Xavier Fàbregas, Història del teatre català, 1978, Millà
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Aedos
Joaquim Molas, La literatura d'avantguarda a Catalunya, , Antoni Bosch
Alan Yates, Una generació sense novel·la?, 1975, Ed. 62

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Llegir obres literàries del Noucentisme, l’Avantguarda i molt especialment novel•les dels anys 30.