Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A3 |
Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes |
A4 |
Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana |
A5 |
Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana |
A12 |
Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer la literatura catalana compresa en els primers quaranta anys del segle XX |
A1 A3 A4 A12
|
|
|
Comprendre els conceptes, les bases ideològiques i les produccions fonamentals del Noucentisme, l'Avantguarda i la producció en prosa dels quaranta primers anys del segle XX |
A1 A3 A4 A12
|
|
|
Adquirir els coneixements bàsics corresponents als moviments ideològics i estètics del Noucentisme, l'Avantguarda i la prosa literària i assagística dels anys vint i trenta |
A1 A3 A4 A12
|
|
|
Explicar les idees, les estètiques i les obres dels corrents i dels escriptors del Noucentisme, l'avantguarda i de la prosa del anys vint i trenta |
A1
|
B4
|
C5
|
Organitzar i aplicar autònomament els materials i fonts d'informació lliurats a classe |
|
B4
|
C2
|
Aplicar els coneixements adquirits a classe i obtinguts per via pròpia en el treball personal referit a l'assignatura |
A5
|
|
C2
|
Analitzar correctament i creativa textos dels escriptors dels períodes establerts en els objectius anteriors |
A3 A4
|
B3
|
C5
|
Interessar -se per la literatura del Noucentisme, l'avantguarda i pels narradors i novel.listes dels anys vint i trenta |
A4 A12
|
B3 B4
|
C2
|
Contribuir a la maduresa , la creativitat i el creixement personal arran de la lectura de les obres dels períodes indicats en els objectius anteriors |
|
B3 B4
|
|
Tema |
Subtema |
El Noucentisme. Corrents ideològics i estètics. Fonaments filosòfics. Eugeni d’Ors. Autors i obres |
Estudi del concepte de Noucentisme. Estudi sociohistòric, estètic i ideològic del moviment i del període que s’hi refereixen. |
La poesia noucentista. Josep Carner |
Estudi de la poètica noucentista. Bases ideològiques i estètiques de la poesia de Carner. |
La prosa noucentista |
Estudi monogràfic d’autors i obres conreadors de la prosa noucentista: Duran i Reynals, Alexandre Plana, Martínez Ferrando i altres. |
La represa de la novel•la (1925-39 |
Situació i context de la represa del gènere. Trets de les novel•les de nou encuny. Carles Soldevila, Josep M. de Sagarra, Puig i Ferreter, Miquel Llor, S. Juan Arbó i altres. |
El teatre de J.M. de Sagarra i de Carles Soldevila |
Estudi de la poètica dramàtica de Sagarra i de carles Soldevila. Visió general de la seva obra teatral. |
L’Avantguarda |
Estudi dels trets identificadors de l’Avantguarda. Ideologia. Estètiques i moviments. Manifestos. Etapes. Futurisme i Surrealisme |
Joan Salvat-Papasseit: de la revolta a l’erotisme |
Fonaments de la poètica futurista de Salvat. Visió general de la seva obra. |
J.V. Foix: investigador en poesia |
Bases filosòfiques i estètiques de la poesia de Foix. Estudi de Sol, i de dol. Visió general de l’obra poètica en prosa i de l’obra crítica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
17 |
17 |
34 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
30 |
30 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentar els continguts |
Sessió Magistral |
Exposar coneixements |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Practicar |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistir a esdeveniments |
|
Descripció |
Treball amb l’alumnat a classe, en grup i personalment. Correcció d’exercicis i comentaris en visites personals o en grup al despatx. Correccions i comentaris a l’alumnat a través del web. Correcció i comentari personal de les proves i del treball monogràfic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Treball de seguiment de l’alumnat a partir del treball de classe i a través del web (avaluació contínua). |
50% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Examen i/o treball final globalitzador sobre les activitats dutes a terme i els continguts treballats |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, IX i X, 1987, Ariel
Xavier Fàbregas, Història del teatre català, 1978, Millà
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Aedos
Joaquim Molas, La literatura d'avantguarda a Catalunya, , Antoni Bosch
Alan Yates, Una generació sense novel·la?, 1975, Ed. 62
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Llegir obres literàries del Noucentisme, l’Avantguarda i molt especialment novel•les dels anys 30. |
|