DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA II Codi 12121007
Ensenyament
Filologia Catalana (1993)
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Adreça electrònica magi.sunyer@urv.cat
Professors/es
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a la literatura catalana del Noucentisme, l’Avantguarda i la literatura dels anys 30

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A3 Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes
A4 Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana
A5 Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la literatura catalana compresa en els primers quaranta anys del segle XX A1
A3
A4
A12
Comprendre els conceptes, les bases ideològiques i les produccions fonamentals del Noucentisme, l'Avantguarda i la producció en prosa dels quaranta primers anys del segle XX A1
A3
A4
A12
Adquirir els coneixements bàsics corresponents als moviments ideològics i estètics del Noucentisme, l'Avantguarda i la prosa literària i assagística dels anys vint i trenta A1
A3
A4
A12
Explicar les idees, les estètiques i les obres dels corrents i dels escriptors del Noucentisme, l'avantguarda i de la prosa del anys vint i trenta A1
B4
C5
Organitzar i aplicar autònomament els materials i fonts d'informació lliurats a classe B4
C2
Aplicar els coneixements adquirits a classe i obtinguts per via pròpia en el treball personal referit a l'assignatura A5
C2
Analitzar correctament i creativa textos dels escriptors dels períodes establerts en els objectius anteriors A3
A4
B3
C5
Interessar -se per la literatura del Noucentisme, l'avantguarda i pels narradors i novel.listes dels anys vint i trenta A4
A12
B3
B4
C2
Contribuir a la maduresa , la creativitat i el creixement personal arran de la lectura de les obres dels períodes indicats en els objectius anteriors B3
B4

Continguts
Tema Subtema
El Noucentisme. Corrents ideològics i estètics. Fonaments filosòfics. Eugeni d’Ors. Autors i obres Estudi del concepte de Noucentisme. Estudi sociohistòric, estètic i ideològic del moviment i del període que s’hi refereixen.
La poesia noucentista. Josep Carner Estudi de la poètica noucentista. Bases ideològiques i estètiques de la poesia de Carner.
La prosa noucentista Estudi monogràfic d’autors i obres conreadors de la prosa noucentista: Duran i Reynals, Alexandre Plana, Martínez Ferrando i altres.
La represa de la novel•la (1925-39 Situació i context de la represa del gènere. Trets de les novel•les de nou encuny. Carles Soldevila, Josep M. de Sagarra, Puig i Ferreter, Miquel Llor, S. Juan Arbó i altres.
El teatre de J.M. de Sagarra i de Carles Soldevila Estudi de la poètica dramàtica de Sagarra i de carles Soldevila. Visió general de la seva obra teatral.
L’Avantguarda Estudi dels trets identificadors de l’Avantguarda. Ideologia. Estètiques i moviments. Manifestos. Etapes. Futurisme i Surrealisme
Joan Salvat-Papasseit: de la revolta a l’erotisme Fonaments de la poètica futurista de Salvat. Visió general de la seva obra.
J.V. Foix: investigador en poesia Bases filosòfiques i estètiques de la poesia de Foix. Estudi de Sol, i de dol. Visió general de l’obra poètica en prosa i de l’obra crítica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
17 17 34
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 0 2
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
0 30 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentar els continguts
Sessió Magistral Exposar coneixements
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Practicar
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistir a esdeveniments

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Treball amb l’alumnat a classe, en grup i personalment. Correcció d’exercicis i comentaris en visites personals o en grup al despatx. Correccions i comentaris a l’alumnat a través del web. Correcció i comentari personal de les proves i del treball monogràfic.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Treball de seguiment de l’alumnat a partir del treball de classe i a través del web (avaluació contínua). 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Examen i/o treball final globalitzador sobre les activitats dutes a terme i els continguts treballats 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, IX i X, 1987, Ariel
Xavier Fàbregas, Història del teatre català, 1978, Millà
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Aedos
Joaquim Molas, La literatura d'avantguarda a Catalunya, , Antoni Bosch
Alan Yates, Una generació sense novel·la?, 1975, Ed. 62

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Llegir obres literàries del Noucentisme, l’Avantguarda i molt especialment novel•les dels anys 30.