DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LITERATURA ROMÀNICA Codi 12121101
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web http://www.urv.es/centres/departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Iniciació al coneixement de la poètica medieval i de les literatures romàniques dels segles XII-XIII, a la contextualització de les literatures catalana i espanyola medievals i a la interpretació dels textos literaris medievals en general.

Competències
Codi  
A13 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
No tipificats Tipus A 1) Adquirir, distingir i descriure uns paràmetres amplis i clars sobre la matèria d'estudi, la literatura medival, en els seus distints gèneres expressius; 2)conèixer, identificar, analitzar els textos principals de la literatura catalkana del segle XV Tipus B 1) Produir l'anàlisi distintiva i interconnectada dels textos principals que s'estudien; 2) tenir la capacitat de produir una valoració crítica de les obres medievals. Tipus C 1) Apreciar, comprendre i valorar un text del segle XV; 2) sensibilitzar-se pel procés de creació literària medieval; 3) prendre consciència del valor patrimonial del Segle d'Or de les llestres Catalanes. A13
A14
B2
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
I. Les bases socials i lingüístiques de la literatura de l’edat mitjana 1. Les bases socials de la literatura romànica
2. La literatura romànica i les seves llengües
II. El món eclesiàstic i la literatura llatina 3. Clergues i goliards
III. La literatura dels laics 4. L’èpica
5. La lírica aristocràtica: trobadors, trouvères i minnesänger
6. La tradició lírica gallega
7. Tristany i Iseut
8. Chrétien de Troyes
9. El Teatre Medieval
IV. L’humanisme i el naixement de l’edat mitjana 10. De l’stil nuovo a Francesco Petrarca i l’humanisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 0 8
Seminaris
10 5 15
Presentacions / exposicions
8 4 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 1.5 7.5
Treballs
3 15 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 2 4
Pràctiques a laboratoris
3 3 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L’alumne trobarà a l’espai Moodle un text general de presentació de l’assignatura (en format .htlm), el cronograma del curs amb les característiques de les proves (PDF) i un primer lliurament de la bibliografia de l’assignatura (Word).
Sessió Magistral La primera de les dues sessions setmanals destinades als temes complexos 1-4, 9 i 13-14 i la segona dels temes 1-3, 9 i 15 es dedicaran a l’exposició per part del professor de les coordenades en què es plantegen, a una introducció a la bibliografia i a la presentació dels problemes oberts.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Audicions discogràfiques comentades annexes als temes 3, 6-7 i visionats amb introducció per part del professor d’òperes (10) i pel·lícules (11) relacionades amb els temes treballats.
Seminaris Els fragments de les lectures obligatòries (temes 4-8 i 10-14) seran objecte de treball aprofundit i exegesi sota la moderació del professor. També ho seran les audicions i els visionats previstos per als temes 3, 6-7 i 10-11. L’alumne trobarà tots els textos que haurà de treballar a l’espai Moodle (PDF).
Presentacions / exposicions La primera de les dues sessions setmanals destinades als temes amb una tradició bibliogràfica més consolidada, 5-8 i 10-12, i la segona dels temes 4-8 i 10-14 es dedicaran a l’exposició per part dels alumnes (dos, com a mínim) de la matèria corresponent d’acord amb la bibliografia assenyalada pel professor. Els alumnes trobaran a l’espai Moodle un esquema de la qüestió amb la bibliografia necessària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tant les sessions magistrals com les presentacions fetes pels alumnes donaran pas a espais destinats explícitament a proves objectives de preguntes curtes (contestació en diàleg amb el professor a qüestions d’ordre mètric, retòric, narratològic o analític d’acord amb la bibliografia general assenyalada al principi del curs i consultada particularment).
Treballs L’alumne presentarà un treball a elegir entre els temes annexos 1 i 2.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Cada alumne realitzarà una exploració sobre els recursos disponibles a internet i amb interès acadèmic sobre un dels temes de l’assignatura acordat amb el professor i en presentarà un informe per escrit. A judici del professor, els resultats d’aquesta pràctica contibuiran a augmentar o controlar els recursos disponibles a l’espai Moodle en forma de links, PDF o arxius Word.
Pràctiques a laboratoris Per als temes 4-5 i 8 es preveuen pràctiques de paleografia i ecdòtica a nivell elemental per familiaritzar els alumnes amb la presentació real dels textos literaris medievals i introduir-los als problemes de la manipulació filològica requerida per les edicions crítiques. Els alumnes trobaran a l’espai Moodle els materials necessaris per treballar i resoldre’ls.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: En despatx, per telèfon o en visita, a les hores assenyalades o convingudes prèviament fora d’aquestes hores. Virtual: Per correu electrònic i a través de l’espai Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició d'un tema assignat pel professor 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Intervenció voluntària en els exercicis plantejats a classe 10%
Treballs Redacció d'un treball sobre temes proposats per l'alumne i acceptats pel professor 20%
Altres

Examen final: comentari de text, desenvolupament d'un tema del programa i test sobre les lectures obligatòries

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alvar, Carlos. Poesía de trovadores, trouvères i Minnesinger. Alianza Tres 66. Madrid: Alianza Editorial.

Alvar, Carlos. La poesía trovadoresca en España y Portugal. Madrid: CUPSA 1977.

Alvar, Carlos. El Rey Arturo y su mundo, Madrid: Alianza Editorial, 1991.

Di Girolamo, Costanzo. Els trobadors. València: Diputació Provincial - Institució Alfons IV el Magnànim 1993.

--------------------- (ed.), La letteratura romanza medievale, Bologna, Il Mulino, 1994.

Dronke, Peter. La lírica medieval. Barcelona: Seix Barral 1972.

García Gual, Carlos Lecturas y fantasías medievales, Madrid, Mondadori, 1990.

-----------, Historia del Rey Arturo y de los nobles y errantes caballeros de la Tabla Redonda. Análisis de un mito literario. Madrid, Alianza Editorial (diverses edicions).

Gaunt, Simon; i Barbara Key, eds. The troubadours: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press 1999.

Duby, Georges. El amor en la Edad Media y otros ensayos. Madrid: Alianza 1990.

Lavis, G. L’expréssion de l’affectivité dans la poésie lyrique française du Moyen Age (XIIe XIIIe s.): Etude sémantique et stylistique du réseau lexi­cal “joie” “dolor”. París: Les Belles Lettres 1972.

Lazar, Moshe. Amour courtois et “fin’ amors” dans la littérature du XIIe siè­cle. París: Klincksieck 1964.

Le Gentil, Pierre. La Chanson de Roland. Connaissance des Lettres. Pa­rís: Hatier 1967.

Massip, Francesc, El teatro medieval, Barcelona, Montesinos 1992.

Riquer, Martí de; & José M.ª Valverde. Historia de la Literatura Universal. 2ª ed. Barcelona: Planeta. (Vol. II: M. de Riquer, Literaturas medieva­les de transmisión oral, 1984; Vol. III: M. de Riquer, Literaturas medi­evales de trans­misión escrita, 1985.)

Riquer, Martí de. Les chansons de geste françaises. 2ª ed. Trad. d'I. Clu­zel. París: Nizet 1957.

Riquer, Martín de. Los trovadores: Historia literaria y textos. 3 vols. Barce­lona: Planeta 1975. [V. esp. la Introducció, vol. I, pp. 9 102].

Riquer, Martí de; & José M.ª Valverde. Historia de la Literatura Universal. 2ª ed. Barcelona: Planeta. (Vol. II: M. de Riquer, Literaturas medieva­les de transmisión oral, 1984; Vol. III: M. de Riquer, Literaturas medi­evales de trans­misión escrita, 1985.)

Rychner, Jean. La chanson de geste: Essai sur l'art épique des jon­gleurs. Ginebra: Droz 1955.

Varvaro, Alberto. Literatura románica de la Edad Media. Trad. de Lola Badia i Carlos Al­var. Esplugues de Llobregat: Ariel 1983.

Victorio, J. (dir.). L'Epopée. Typologie des Sources du Moyen Age Occi­den­tal 49. Turnhout: Brepols 1987.


Dragonetti, Roger. La téchnique poétique des trouvères dans la chanson cour­toise. Bruges 1960 (repr.: Ginebra: Slatkine).

 

 

Repertorio informatizzato dell’antica letteratura trobadorica e occitana

http://www.rialto.unina.it

 

Repertorio informatizzato dell’antica letteratura catalana

http://www.rialc.unina.it/

 

Narpan. Universitat de Girona

http://www.udg.edu/ilcc/narpan.htm

 

Lletra. Universitat Oberta de Catalunya

http://www.uoc.edu/lletra/index.html

 

 

TEXTOS LECTURA

 

-         Chrétien de Troyes, Erec i Enide

-         id., El cavaller del Lleó (Iwain)

-         id., El cavaller de la Carreta (Lancelot)

-         id., El conte del Graal (Perceval)

-         Tristany i Isolda

 

-         Rutebeuf, El dit de l’herbolari

-         Representación de los Reyes Magos

-         “Jeu d’Adam” (Ordo Representationis Ade)

-         Adam de La Halle: Le Jeu de la Feuillée. Le Jeu de Robin et Marion

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent