DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura LLATÍ VULGAR Codi 12121102
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ALCINA ROVIRA, JUAN FRANCISCO
Adreça electrònica juanfrancisco.alcina@urv.cat
Professors/es
ALCINA ROVIRA, JUAN FRANCISCO
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Estudi dels principals aspectes lingüístics de l’anomenat llatí vulgar.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre aspectes bàsics de la gramàtica del llatí vulgar A1
A3
A5
A6
B9
C2
C5
Analitzar i interpretar textos en llatí vulgar A1
A3
A4
A6
A13
A15
A17
B4
C2
C5
Comprovar que les llengües romàniques deriven del llatí vulgar i prendre consciència de l'aplicació d'aquest coneixement en la llengua pròpia A1
A3
A13
A15
B4
C5

Continguts
Tema Subtema
1 Evolució històrica del concepte i mètodes de llatí vulgar
1.1. La gramàtica comparada i l’avenç en la filologia llatina moderna.
1.2. Terminologia i problemes de fons.
1.3. Les fonts del llatí vulgar.
2 La llengua vulgar en els seus textos com a preestadi de les llengües romàniques 2.1. Vocalisme i fragmentacions dialectals.
2.2. Les semivocals.
2.3. Oclusives sordes i sonores.
2.4. Grups consonàntics.
2.5. Les consonants finals.
2.6. Les variacions en morfologia nominal.
2.7. L’evolució de la declinació.
2.8. La reestructuració dels pronoms personals i possessius.
2.9. Les transformacions més significatives del verb.
2.10. Aspectes de concordança.
2.11. Evolució de les estructures de subordinació.
2.12. La renovació lèxica.
3 El llatí evolucionat en el naixement de les llengües romàniques
3.1. Els precedents històrics.
3.2. Els primers documents romànics.
3.3. Els testimonis romànics als cartularis medievals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
28 28 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 8 12
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i de les eines bibliogràfiques
Sessió Magistral Teoria
Exposició dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica guiada
Lectura i comentari de textos de llatí vulgar.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita al Museu paleocristià de Tarragona per tal de prendre consciència dels textos escrits en llatí vulgar que es van generar en època romana. Visita a la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer la bibliografia de disposició immediata.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica a l’aula d’informàtica per aprendre a utilitzar les bases de dades de textos llatins.
Treballs Pràctica autònoma: Realització d’un treball individual.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
TIC: Sessió a l’aula d’informàtica per explicar el funcionament de les bases de dades que cal utilitzar per a la realització de la pràctica autònoma i altres exercicis. Presencial: Comentaris personalitzats sobre l’anàlisi de textos de llatí vulgar i sobre la resolució d’exercicis fets fora de l’aula. Explicació dels criteris per a la realització i presentació de la pràctica autònoma.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preguntes sobre diferents aspectes de l’assignatura 63%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Breu treball sobre aquestes activitats 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es valorarà l'assimilació als treballs monogràfics 2%
Treballs Treball monogràfic sobre textos de llatí vulgar o medieval. 20%
Proves pràctiques Pràctiques consistents en la resolució d’exercicis 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Díaz y Díaz, M.C., Antología del latín vulgar, Gredos, Madrid 1974
Herman, J., El latín vulgar, Ariel, Barcelona 1997
Grandgent, C.H., Introducción al latín vulgar, CSIC, Madrid 1970
Väänänen, V., Introducción al latín vulgar, Gredos, Madrid 1985[2ª]
Norberg, D., Manuel Pratique de Latin Médiévale, Paris, Picard 1980

Complementària

Recomanacions