Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A3 |
Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes |
A4 |
Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana |
A5 |
Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana |
A6 |
Conèixer la realitat dialectal catalana |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A15 |
Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit |
A17 |
Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...) |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Planificació i organització |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Aprendre aspectes bàsics de la gramàtica del llatí vulgar |
A1 A3 A5 A6
|
B9
|
C2 C5
|
Analitzar i interpretar textos en llatí vulgar |
A1 A3 A4 A6 A13 A15 A17
|
B4
|
C2 C5
|
Comprovar que les llengües romàniques deriven del llatí vulgar i prendre consciència de l'aplicació d'aquest coneixement en la llengua pròpia |
A1 A3 A13 A15
|
B4
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1 Evolució històrica del concepte de llatí vulgar. Mètodes
|
1.1. La gramàtica comparada i l’avenç en la Filologia llatina moderna.
1.2. Terminologia i problemes de fons.
1.3. Les fonts del llatí vulgar. |
2 La llengua vulgar en els seus textos com a preestadi de les llengües romàniques |
2.1. Vocalisme i fragmentacions dialectals.
2.2. Les semivocals.
2.3. Oclusives sordes i sonores.
2.4. Grups consonàntics.
2.5. Les consonants finals.
2.6. L’evolució de la declinació.
2.7. La reestructuració dels pronoms personals i possessius.
2.8. Les transformacions més significatives del verb.
2.9. Aspectes de concordança.
2.10. Algunes estructures de subordinació.
|
3 El llatí evolucionat en el naixement de les llengües romàniques |
3.1. Els testimonis romànics als cartularis medievals.
3.2. Els primers documents romànics.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
6 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
3 |
3 |
6 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
6 |
18 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria i de les eines bibliogràfiques |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica guiada
Lectura i comentari de textos en llatí vulgar.
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Itinerari per la Tàrraco romana per tal de descobrir els aspectes morfològics de la ciutat vinculats al període de la seva antiguitat tardana. Visita a la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer la bibliografia de disposició immediata. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctica per aprendre a utilitzar les bases de dades de textos llatins. |
Treballs |
Pràctica autònoma: Realització d’un assaig.
|
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Descripció |
TIC:
Sessió per explicar el funcionament de les bases de dades que cal utilitzar per a la realització de la pràctica autònoma i altres exercicis.
Presencial:
Comentaris personalitzats sobre l’anàlisi de textos de llatí vulgar i sobre la resolució d’exercicis fets fora de l’aula. Explicació dels criteris per a la realització i presentació de la pràctica autònoma.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exàmens escrits. |
40% |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Pràctica escrita |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctica escrita. |
5% |
Treballs |
Treball monogràfic sobre textos de llatí vulgar o medieval. |
30% |
Proves pràctiques |
Exercicis escrits. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: L'examen consistirà en superar els problemes, pràctiques, treball o proves que no arribin al nivell mínim. El barem avaluatiu serà el mateix que en la primera convocatòria |
Bàsica |
Díaz y Díaz, M.C., Antología del latín vulgar, Gredos, Madrid 1974
Herman, J., El latín vulgar, Ariel, Barcelona 1997
Grandgent, C.H., Introducción al latín vulgar, CSIC, Madrid 1970
Väänänen, V., Introducción al latín vulgar, Gredos, Madrid 1985[2ª]
Norberg, D., Manuel Pratique de Latin Médiévale, Picard, Paris 1980
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA I/12122017 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
|