DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) QÜESTIONS SOBRE LA LITERATURA CATALANA DELS SEGLES XVI-XVIII Codi 12121103
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Fer un recorregut ponderat per aquest període de la nostra literatura injustament menystingut. A través de l'oportuna contextualització de les obres conservades i la seva lectura i anàlisi crítica, es pretén oferir nova llum sobre un corpus literari mal conegut i ple de reptes per la investigació actual.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
0. Introducció general: La literatura catalana de l'Edat Moderna. El concepte de "Decadència".

I. EL TEATRE DEL RENAIXEMENT

II. EL TEATRE BARROC

III. EL TEATRE AL SEGLE XVIII
I.1. Les pràctiques escèniques del Renaixement
a) L’escena del Príncep i la pràctica escènica cortesana
Teatre políglot || El teatre a la cort virregnal de València: La Vesita de Ferrandis d'Herédia.
b) La pràctica escènica erudita: Nous models per l’entrada reial
c) La pràctica escènica populista: Vers un teatre professional || Cap a la comèdia
I.2.Tradició i innovació en la dramatúrgia religiosa cinccentista.

II.1. El triomf dels models castellans
a) El teatre religiós: comèdies de sants Francesc Vicenç Garcia
Passions: L’estira i arronsa contrareformista | Altres peces
b) Teatre profà
La comèdia burlesca La Gala està en son punt i el teatre de Francesc Mulet (Els Amors de Melisenda i La infanta Tellina).
El teatre de tema històric: Presa de Menorca, La general conquista de Mallorca de P. A. Bernat.

II.2. La renovació escènica de Francesc Fontanella: Amor, firmesa i porfia; Lo Desengany.
Altres peces.

III.1. El cas català: les tenebres del Segle de les Llums
III.2. Pràctica popular o populista
L’espectacle laic: l'entremès burlesc i el saïmet. Els col.loquis valencians.
L’espectacle religiós: teatre hagiogràfic de Tià de Sa Real (Sebastià Gelabert).
III.3. Teatre privat, teatre ciutadà
III.4. El teatre culte: Joan Ramis i la Societat Maonesa de Cultura. La tragèdia neoclàssica (Lucrècia, Arminda) i la tragicomèdia preromàntica (Rosaura).





Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Treball de curs assignat pel professor QUE SERÀ EXPOSAT A CLASSE.

Examen final

L'assistència a classe és obligatòria. Qui per raons de força major no arribi a un 75% de l'assistència a classe, haurà de fer proves complentàries que el professor establirà.


Fonts d'informació
Bàsica joan fuster, "Plantejaments històrics del teatre valencià", Els Marges, 5 (1975), 11-63., ,
aa.dd., El Teatre durant l'Edat Mitjana i el Renaixement, Barcelona, Universitat (PUB), 1986.,
Jordi RUBIÓ I BALAGUER,, Història de la Literatura Catalana, Barcelona, PAM., 3 vols.
Antoni COMAS, Història de la Literatura Catalana, vol. VI: Part Moderna, Barcelona, Ariel, 1980.,
Francesc CURET, Història del Teatre Català, Barcelona, Aedos, 1967.,
Xavier FÀBREGAS, Història del Teatre Català, Barcelona: Millà 1978,
josep ROMEU, Teatre català antic, Barcelona, Curial-Institut del Teatre 1994-95,
Albert ROSSICH-Antoni SERRÀ CAMPINS-Pep VALSALOBRE (eds.), Teatre català dels orígens al segle XVIII, Kassel: Edition Reichenberger., 2001
Rmon MIRÓ, Teatre medieval i modern,, Lleida: Universitat. 1996,
Francesc CURET, Teatres particulars a Barcelona en el segle XVIII., Barcelona, Institut del Teatre, 1935.,

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent