DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ETNOPOÈTICA Codi 12121106
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Estudi de la teoria etnopoètica i de les tècniques de recollida, fixament i anàlisi dels materials etnopoètics recollits en el treball de camp.

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A2 Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana
A7 Conèixer la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre els conceptes bàsics de la teoria etnopoètica A1
A7
A14
A15
B3
B4
B6
C2
C5
Utilitzar amb precisió la terminologia pròpia de l’etnopoètica A1
A7
B4
B6
C2
C5
Adquirir les tècniques bàsiques de recollida i de fixació dels documents etnopoètics A7
B4
B6
C2
C5
Utilitzar una base de dades especialment dissenyada per a l’organització i el tractament dels materials etnopoètics A7
C2
C5
Prendre consciència de la importància del patrimoni etnopoètic en la cultura catalana A1
A2
B3
Analitzar i interpretar textos etnopoètics A1
B4
C5

Continguts
Tema Subtema
1 1. Folklore i Etnopoètica
2 2. Els gèneres etnopoètics
2.1. La rondalla
2.2. El mite
2.3. La llegenda
2.4. El relat sobre experiències reals
2.5. L’acudit
2.6. La fórmula
2.7. La cançó
2.8. Els gèneres etnopoètics no orals
3 3. La recollida i el tractament de les produccions etnopoètiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 6 9
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura prenent com a base el llibre Introducció a l’Etnopoètica (vegeu més avall l’apartat Fonts d’informació) però amb l’ús d’exemples i d’informació complementària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari de textos etnopoètics o de teoria etnopoètica que posteriorment serviran de base per al debat i la posada en comú a classe d’arguments i punts de vista. Presentació d’un informe individual sobre cadascuna de les pràctiques realitzades.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a la secció de Folklore de la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer les obres més importants i les revistes especialitzades sobre folklore i etnopoètica. Presentació oral a classe d’un llibre i d’un article de revista triats lliurement per l’alumnat i lliurament de la corresponent ressenya per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica a l’aula d’informàtica per aprendre a utilitzar les bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics existents.
Treballs Realització d’un treball individual utilitzant la metodologia de recollida, de fixació i d’anàlisi pròpia de la investigació de camp.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió a l’aula d’informàtica per explicar el funcionament de la base de dades que cal utilitzar per a la realització de la pràctica autònoma (treball de camp). Atenció individualitzada a partir dels dubtes que vagin sortint durant la sessió. Comentaris personalitzats a partir d’un document etnopoètic que cal presentar abans del lliurament definitiu de la pràctica autònoma. Orientació sobre l’aplicació dels criteris de transcripció i presentació de les dades.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques consistents en la realització de lectures i resolució d’exercicis; debats a l’aula; i posterior presentació d’un informe per escrit. 20%
Treballs Presentació de 20 documents etnopoètics (5 de narratius, 5 de no orals i 10 de lliure elecció) en suport informàtic i en paper. 40%
Proves pràctiques Inclourà diversos tipus de preguntes fonamentalment pràctiques.


40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002): “Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a classe, la realització de les pràctiques guiades i la presentació dels informes corresponents, tot i que aquestes activitats no són obligatòries per a l’avaluació. Tanmateix, per obtenir nota de l’assignatura, cal realitzar la pràctica autònoma (treball de camp) i la prova escrita (examen).