DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ETNOPOÈTICA Codi 12121106
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Adreça electrònica monica.sales@urv.cat
Professors/es
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'etnopoètica i presentació general de les formes de literatura oral popular.

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A2 Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana
A7 Conèixer la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre els conceptes bàsics de la teoria etnopoètica A1
A7
A14
A15
B3
B4
B6
C2
C5
Utilitzar amb precisió la terminologia pròpia de l’etnopoètica A1
A7
B4
B6
C2
C5
Adquirir les tècniques bàsiques d'anàlisi de la literatura oral popular. A7
B4
B6
C2
C5
Utilitzar les bases de dades creades per a l’organització i el tractament dels materials etnopoètics A7
C2
C5
Prendre consciència de la importància del patrimoni etnopoètic en la cultura catalana A1
A2
B3
Analitzar i interpretar missatges etnopoètics A1
B4
C5

Continguts
Tema Subtema
A. LA COMUNICACIÓ ARTÍSTICA INTERACTIVA 1. Teoria de la comunicació artística interactiva.

2. La conversa com a forma d'interacció.

3. Els jocs verbals de la interacció: fraseologismes, parèmies, enigmes, folklore no oral.

4. Dicció: relats de la vida quotidiana (rumors i llegendes, anecdotes i succeïts).

5. Ficció: l'acudit.

6. Folklore d'internet.
B. LA "LITERATURA POPULAR" I L'ARXIVÍSTICA FOLKLÒRICA 1. Teoria i història del concepte de 'literatura popular'.

2. La cançó popular.

3. La rondalla.
C. RECICLATGES DE LA LITERATURA POPULAR 1. La literatura popular a la Catalunya del segle XIX: de "purísimo depósito de candor y sentimiento" a eina de reconstrucció nacional.

2. Recol·lecció i divulgació del patrimoni rondallístic.

3. El paper de la cançó.

4. L'embolic de la llegenda.

5. La construcció d'un gènere de la "cançó popular" inexistent: el cas de les "nadales populars".

6. Joan Amades, atlant del cel folklòric català.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques de camp/sortides
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 6 9
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tutorització de l'alumne per resoldre els exercicis i els problemes.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Recol·lecció de dades etnopoètiques a partir d'execucions espontànies o informatives.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Recerca per internet i complimnetació de la base de dades de l'assignatura
Treballs Enregistrament/transcripció d'esdeveniments etnopoètics.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques consistents en la realització de lectures i resolució d’exercicis; debats a l’aula; i posterior presentació d’un informe per escrit. 20%
Treballs Presentació de 20 documents etnopoètics (5 de narratius, 5 de no orals i 10 de lliure elecció) en suport informàtic i en paper. 40%
Proves pràctiques Inclourà diversos tipus de preguntes fonamentalment pràctiques.


40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002): “Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent