DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura LLENGUA ESPANYOLA Codi 12121121
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 9 3 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romaniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARIA
Adreça electrònica maria.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA RODRIGO, MARIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Formació específica en els aspectes descriptius i normatius de la llengua espanyola. Reflexió sobre els fonaments de la normativa de la llengua espanyola i la seva aplicació pràctica en relació, sobretot, al llenguatge acadèmic i científic.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals, i les regles de construcció dels textos escrits en castellà, sobretot dels acadèmics i dels científics. A10
A11
A13
A16
A17
B6
B7
B11
C3
C4
C5
Conèixer les principals fonts d'informació i els recursos bibliogràfics i telemàtics sobre la llengua espanyola, sobretot els de caràcter normatiu. A18
B1
B2
B7
B11
C2
C3
C4
C5
Reconèixer els errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i la violació de les regles de construcció dels textos escrits en castellà, sobretot dels acadèmics i dels científics. A10
A13
A14
B2
B3
B4
B11
C5
Explicar les raons per les quals identifiquem com a errors determinats fenòmens ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i de construcció dels textos escrits en castellà, sobretot dels acadèmics i dels científics. A10
A13
A16
B2
B3
B4
B7
B11
B12
C5
Aplicar les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals, i les regles de construcció dels textos escrits en castellà, sobretot dels acadèmics i científics. A16
A17
B2
B3
B4
B7
B11
B12
C5
Saber trobar la informació necessària a les principals fonts d'informació i recursos bibliogràfics i telemàtics sobre la llengua espanyola, sobretot de caràcter normatiu. A14
A18
B1
B2
B3
B4
B7
B11
C2
C4
C5
Decidir l'opció de correcció dels errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i de la violació de les regles de construcció dels textos escrits en castellà, sobretot acadèmics i científics, adequada a cada cas. A13
B1
B2
B3
B4
B7
B11
B12
B13
C5
Argumentar les propostes de correcció d'errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i de les violacions de les regles de construcció dels textos escrits en castellà, sobretot dels acadèmics i científics. A13
A15
B1
B2
B3
B4
B7
B11
B12
B13
C5
Prendre consciència de la importància de la correcció dels textos escrits per tal d'aconseguir una comunicació eficaç en els àmbits que els són propis, així com en la definició de la imatge personal i de la corporativa en l'àmbit del treball. B6
B7
B11
C5
Valorar el rigor en el compliment de les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals, i les regles de construcció dels textos escrits, com a manifestació quotidiana de la feina ben feta. B6
B7
B11
C5
Acceptar que la llengua és viva i que les normes s'adapten a l'ús, la qual cosa implica un compromís d'actualització constant dels coneixements normatius, sobretot amb les eines telemàtiques. B1
B6
B7
B11
B13
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ 1.1. La Real Academia Española (RAE) i la seva funció normativa
1.2. L'Asociación de Academias de la Lengua Española
1.3. Textos de l'Academia
1.4. Altres fonts d'informació: els llibres d'estil
2. LA CORRECCIÓ ORTOGRÁFICA I ORTOTIPOGRÀFICA DE LA LLENGUA ESPANYOLA 2.1. Escriptura i alfabet
2.2. Ortografia de la lletra
2.3. Ortografia de la síl·laba
2.4. Ortografia de la paraula
2.5. Ortografia de la frase
2.6. Ortografia del text
3. LA CORRECCIÓ GRAMATICAL I D'ESTIL EN L'ESCRIPTURA DE LA LLENGUA ESPANYOLA 3.1. La correcció morfosintàctica
3.2. La correcció semàntica i la precisió lèxica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
30 60 90
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 6 8
Debats
8 0 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
60 0 60
Estudis previs
0 30 30
Pràctiques a través de TIC
0 30 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de tipus test
2 40 42
Proves pràctiques
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a conferències d'interès per a l'assignatura.
Debats Participació en els debats previs i posteriors a les proves d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de les pràctiques a l'aula i a la plataforma virtual (exercicis d'aplicació de les normes i de correcció de textos amb errors).
Estudis previs Documentació prèvia a les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC Realització d'exercicis de correcció de textos amb errors.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Entrevista inicial. Resolució de dubtes durant tot el curs. Revisió i comentari personalitzat de les proves d'avaluació. Entrevista d'avaluació final.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació a les classes i portafoli de l'alume/a. 5%
Pràctiques a través de TIC Realització de les pràctiques virtuals. 10%
Proves de Desenvolupament Comentaris de dues conferències. 5%
Proves objectives de tipus test Dues proves d'avaluació. 50%
Proves pràctiques Dues proves d'avaluació. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

-Real Academia Española (1973) Esbozo de una nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

-Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (1999) Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

-Real Academia Española (2001) Diccionario de la lengua española. Madrid: Gredos, 22.ª ed.

-Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2005) Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Santillana.

Complementària

-Alarcos Llorach, Emilio (1994) Gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

-Alvar Ezquerra, Manuel et al. (1999) Manual de redacción y estilo. Madrid: Istmo.

-Gómez Torrego, Leonardo (1997) Gramática didáctica del español. Madrid: Ediciones SM.

-Gómez Torrego, Leonardo (2000) Ortografía de uso del español actual. Madrid: Ediciones SM.

-Gómez Torrego, Leonardo (2002) Nuevo manual de español correcto, vol. I. Madrid: Arco/Libros.

-Gómez Torrego, Leonardo (2003) Nuevo manual de español correcto, vol. II. Madrid: Arco/Libros.

-Maldonado González, Concepción (dir.) (1996) CLAVE. Diccionario de uso del español actual. Madrid: Ediciones SM.

-Marsá, Francisco (1986) Diccionario normativo y guía práctica de la lengua española. Barcelona: Ariel.

-Martínez, José A. (2004) Escribir sin faltas. Manual básico de ortografía. Oviedo: Nobel-Ediuno.

-Martínez de Sousa, José (1997) Diccionario de redacción y estilo. Madrid: Ediciones Pirámide, 2.ª ed.

-Martínez de Sousa, José (2001) Manual de estilo de la lengua española. Gijón: Trea, 2.ª ed.

-Martínez de Sousa, José (2004) Ortografía y ortotipografía del español actual. Gijón: Trea.

-Matte Bon, Francisco (1995) Gramática comunicativa del español, 2 vols. Madrid, Edelsa.

-Moliner, María (1998) Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos, 2.ª ed.

-Montolío, Estrella (coord.) (2000) Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

-Ramoneda, Arturo (1999) Manual de estilo. Guía práctica para escribir mejor. Madrid: Alianza Editorial.

-Real Academia Española (1973) Esbozo de una nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

-Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (1999) Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

-Real Academia Española (2001) Diccionario de la lengua española. Madrid: Gredos, 22.ª ed.

-Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2005) Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Santillana.

-Rodríguez-vida, Susana (1999) Curso práctico de corrección de estilo. Barcelona: Octaedro.

-Sarmiento, Ramón (1999) Manual de corrección gramatical y de estilo. Español normativo, nivel superior. Madrid: SGEL, 2.ª ed.

-Seco, Manuel (2000) Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe, 1986, 12.ª imp.

-Seco, Manuel; Andrés, Olimpia; y Ramos, Gabino (1999) Diccionario del español actual. Madrid: Aguilar.

Recomanacions


 
Altres comentaris
El que s'espera de l'alumnat: L'assistència i participació activa a les classes. Una actitud oberta i col·laboradora, no exempta d'esperit crític, però respectuosa amb la normativa. El que NO s'espera de l'alumnat: La memorització sense reflexió. Mètode d'estudi recomanat: El seguiment puntual dels continguts explicats a les classes magistrals. La realització puntual de les pràctiques proposades.