DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LEXICOLOGIA I LEXICOGRAFIA CATALANES Codi 12121201
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web http://www.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura permet un coneixement del sistema lèxic del català i de les tècniques d'elaboració d'un diccionari tenint present la tradició lexicogràfica catalana.

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A9 Conèixer la lingüística catalana
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A17 Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...)
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els aspectes semàntics, funcionals, morfològics i, en definitiva, teòrics a l'entorn del concepte "mot". A1
A9
A17
B1
B3
Conèixer els recursos per a l'obtenció de mots en català. A1
A9
A17
B1
B3
Conèixer els recursos propis de l'edició de diccionaris i vocabularis, amb especial referència a les limitacions i els problemes, i tenint present el tipus de diccionari. A1
A9
A14
A17
B1
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El mot 1.1. Definició i límits del concepte de "morfema" i de "mot".
1.2. Semàntica del mot: la matriu semàntica. Sinonímia, antonímia, hiperonímia i hiponímia.
2. Formació de mots 2.1. Creació onomatopeica.
2.2. Sufixació.
2.3. Prefixació.
2.4. Composició.
2.5. Composició culta.
2.6. Manlleus.
2.7. Truncacions i altres abreviacions (sigles lexicalitzades).
2.8. Al límit amb la sintaxi: compostos sinàptics o aposicions.
2.9. Habilitacions gramaticals
3. El diccionari 3.1. Funció del diccionari.
3.2. Tipologia de diccionaris.
3.3. Macroesctructura i microestructura.
4. Qüestions pràctiques en l'elaboració de diccionaris 4.1. Distribució de la informació de la definició (agrupacions, etc.).
4.2. Tractament dels mots tipus "rentador(a)".
4.3. Representació del règim verbal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
49 0 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
60 0 60
 
Proves pràctiques
0 30 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta de fer conèixer a l'alumne el tipus d'assignatura, els objectius, els continguts, què es treballarà a l'aula i l'avaluació.
Sessió Magistral El professor exposa les dades teòriques i comenta les qüestions pràctiques relatives a la teoria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes han d'abordar (després d'haver rebut la informació teòrica) alguns aspectes pràctics de l'elaboració de diccionaris.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis sobre lexicografia. 30%
Altres

Prova escrita (examen)

70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BADIA I MARGARIT, Antoni M. (1962). Gramática catalana. Madrid: Gredos (2 volums).

BRUGUERA, Jordi (2007). Diccionari de la formació de mots. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

CABRÉ I CASTELLVÍ, M. Teresa (1994). A l’entorn de la paraula. València: Universitat de València (2 volums).

CABRÉ I CASTELLVÍ, M. Teresa; RIGAU, Gemma (1986). Lexicologia i semàntica. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

FABRA, Pompeu (1956). Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.

GRÀCIA, Lluïsa (1995). Morfologia lèxica. L’herència de l’estructura argumental. València: Universitat de València.

LÓPEZ DEL CASTILLO, Lluís (1985). “La formació de paraules”, Com, 7, pàg. 28-29.

LÓPEZ DEL CASTILLO, Lluís (2001). Qüestions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia. Barcelona: Edicions 62.

LÓPEZ DEL CASTILLO, Lluís (2002). Diccionari de formació de paraules. Barcelona: Edicions 62.

MASCARÓ, Joan (1986). Morfologia catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

MOLL, Francesc de Borja (1968). Gramàtica catalana especialment referida a les Illes. Palma: Moll.

OBSERVATORI DE NEOLOGIA (2004). Llengua catalana i neologia. Barcelona: Meteora.

PÉREZ SALDANYA, Manuel [et al.] (2004). Morfologia catalana. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

RAFEL, Joaquim (2002). Lexicografia. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

RULL, Xavier (2000). “Aspectes socials i lingüístics dels manlleus”, Llengua i Ús, 18-19, pàg. 18-26 i 26-36.

RULL, Xavier (2004). La formació de mots. Qüestions de normativa. Vic: Eumo.

RULL, Xavier (2005). “Un poc més enllà de la definició de siglació”, Llengua Nacional, 53, pàg. 16-23.

RULL, Xavier (2007). “La lexicalització de sigles: pautes i propostes”, Llengua & Literatura, 18.

RULL, Xavier (2007). “Recursos del català en la formació de noves paraules: una perspectiva social”, Els Pirineus, Catalunya i Andorra. Actes del tercer Col·loqui Internacional de l’Associació Francesa de Catalanistes, Andorra 2004. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pàg. 293-303.

RULL, Xavier [en premsa]. Els estrangerismes del català. Com són i per què en tenim. Una aproximació social i lingüística. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

SOLÀ, Joan [dir.] (2002). Gramàtica del català contemporani, vol. I. Barcelona: Empúries.

TERMCAT (1990). Formació de termes amb elements cultes. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

TERMCAT (2005). Manlleus i calcs lingüístics en terminologia. Vic: Eumo.

Complementària

Recomanacions