DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ANÀLISI DE TEXTOS LITERARIS CATALANS Codi 12121205
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CORRETGER SAEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.corretger@urv.cat
Professors/es
CORRETGER SAEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en les metodologies del comentari textual (poesia, assaig i narrativa) referit a obres dels principals períodes productius de la narrativa i la poesia catalanes de final del segle XIX i del segle XX, i dels seus corrents i autors més representatius, així com en l'actuació i la rellevància de la plataforma crítica.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir en les metodologies del comentari textual (poesia, assaig i narrativa) referit a obres dels principals períodes productius de la narrativa i la poesia catalanes de final del segle XIX i del segle XX, i dels seus corrents i autors més representatius, així com en l'actuació i la rellevància de la plataforma crítica. A2
A4
A5
A8
A13
A14
B3
B4
C5
Aconseguir el coneixement i maneig dels conceptes tericopràctics i metodològics fonamentals sobre narrativa, que els permetin el comentari íntegre o fragmentari d'una obra narrativa (adscripció ideològica i estètica, estructura, recursos, tècniques...). i, en general, una comprensió, reflexió i gaudi profund de les obres d'aquest gènere. A1
A2
A5
A12
A13
A14
B1
B3
B9
C5
Saber analitzar amb profunditat textos poètics d'escriptors catalans del segle XX tenint en compte el seu entroncament amb la tradició autòctona, l'europea i l'americana. A1
A2
A5
A10
A11
A13
A14
B1
B3
B4
C5
Aprendre a treballar l'organització interna del poema, l'arquitectura formal i retòrica que li forneix el sentit, les idees i l'estètica que hi vehicula la poètica de l'autor, la pertinença a una tradició determinada (la intertextualitat i les influències ideològiques i formals que vinculen el text a aquesta tradició). A1
A2
A3
A5
A13
A14
B1
B2
B9
C5
Provocar la lectura pròpia (individual) . A4
B1
B4
C3

Continguts
Tema Subtema
Es comentaran -amb l'aparat teòric i crític necessari per a cada text i amb la contextualització històrica que convingui en cada cas- textos molt variats escollits d'entre els autors de les següents etapes i corrents productius:

PROSA:
1. Realisme i Naturalisme: Narcís Oller, Dolors Monserdà

2. Narrativa modernista: simbolista, lírica, decadentista, ruralista: Víctor Català, Prudenci Bertrana, Joaquim Ruyra, Puig i Ferreter, Alfons Maseras, (D'Annunzio)

3. Davallada del conreu de la novel·la durant el Noucentisme. Creixement del conte i la prosa assagística. Narrativa periodística: Josep Carner, Carles Soldevila, Josep M. de Sagarra, Gaziel, Josep Pla, Irene Polo, Antoni Rovira i Virgili

4. La represa (1925-1939]: tendències en la novel·la durant els anys trenta: Miquel Llor, Sebastià Juan Arbó, Carme Montoriol, M. Teresa Vernet

5.Exili i i postexili. Recerca , realisme renovat, avantguardisme, humor i "realisme màgic": Francesc Trabal, Xavier Benguerel, César August Jordana, Anna Murià, Pere Calders

6. Esquematització lírica i crítica social: Salvador Espriu, Lluís Ferran de Pol

7. El behaviorisme. Nous enfocaments narratius: Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga

8. La lenta recuperació (40 a 60. Existencialisme i experimentació): J. M. Espinàs, Manuel de Pedrolo, M. Aurèlia Capmany. Joan Fuster

9. L'explosió dels 70: Montserrat Roig, Terenci Moix, Baltasar Porcel, M. Antònia Oliver

10. Les dues darreres dècades del segle XX: narrativa històrica, gèneres i nous mitjans comunicatius: Jaume Cabré, Ferran Torrent, Jesús Moncada, Isabel-Clara Simó, Quim Monzó, Sergi Pàmies

11. Segle XXI i nous narradors : J. Navarro Santaeulàlia, Jordi Puntí i altres autors i autores d'actualitat

POESIA:
12. Josep Carner: cànon i tradició

13. Joan Salvat Papasseit. [Futurisme]
J.V. Foix: investigador en poesia [Surrealisme]

14. Carles Riba: abstracció i permanència [Enllà del Simbolisme: recerca formal i classicisme]

15. Pere Quart, Salvador Espriu, Xavier Amorós [Realisme social: història individual i col·lectiva ]

16.Gabriel Ferrater: el mentor de la modernitat [Reflexió europea i actitud moral]

17. Joan Vinyoli: el talent del mestre [Eficàcia constructiva i transcendència]

18. Joan Brossa [L'avantguarda sense fi]

19. Miquel Martí i Pol, Blai Bonet, Montserrat Abelló, Feliu Formosa [Enllaç amb la tradició dels 60 i canvi figuratiu]

20. La Generació dels 70. Alguns poetes: Narcís Comadira, Pere Gimferrer, Francesc Parcerisas, Marc Granell , Marta Pesarrodona, Jaume Pont

21. Generació dels 70: els més joves: M. Mercè Marçal i altres

22. Veus del País Valencià: Vicent Andrés Estellés, Ovidi Montllor, Raimon Pelegero, Josep Piera

23. Poetes d'ara amb adscripcions cronològiques, estètiques i ideològiques diverses: Enric Casassas, Jordi Cornudella, Pere Rovira, Joan Margarit i altres [dels 70 a l'actualitat]

24. Visió general dels poetes i narradors actuals i de les darreres novetats: J. N. Santaeulàlia, Dolors Miquel, Jaume Subirana, Carles Torner, Manuel Forcano, Lluïsa Forrellad, Julià de Jòdar, Jaume Cabré, entre molts d'altres.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Sessió Magistral
35 70 105
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució per part de l'alumne, i sota el guiatge de la professora, d'anàlisis de textos pertanyents als períodes assenyalats en l'apartat dels continguts. Seminari de comentaris de textos diversos amb participació dels alumnes i la professora.
Sessió Magistral Exposició per part de la professora de comentaris de textos narratius, poètics i assagístics pertanyents als corrents i períodes exposats en els continguts, documentats amb aparat teòric i crític i contextualitzats històricament.
Treballs Elaboració de 2 o 3 comentaris de textos narratius sencers o fragmentaris (segons l'extensió) i de 2 o 3 comentaris de poemes a partir de les anàlisis realitzades a classe i de la bibliografia i metodologies emprades.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Treballs
Activitats Introductòries
Descripció
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica d'anàlisis textuals. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a la pràctica d'anàlisis textuals (avaluació contínua). 10%
Sessió Magistral Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals (avaluació contínua). 10%
Treballs Elaboració de 2 o 3 comentaris de textos narratius sencers o fragmentaris (segons l'extensió) i de 2 o 3 comentaris de poemes a partir de les anàlisis realitzades a classe i de la bibliografia i metodologies emprades. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Gérard Genette, Figuras III, Lumen, Barcelona 1989.

---, Ficción y dicción, Lumen, Barcelona 1993.

Luis Beltrán Almería, Palabras transparentes. La configuración del discurso del personaje en la novela, Cátedra, Madrid,1992.

Enric Sullà, Poètica de la narració, Empúries, Barcelona 1985.

Alan Yates, Una generació sense novel.la?, Ed. 62, Barcelona 1975.

Carme Arnau, Marginats i integrats en la novel×la catalana (1925-1938), Ed. 62, Barcelona 1987.

J. M. Castellet, La hora del lector, Península, Barcelona 2001.

Àlex Broch, Literatura catalana dels anys setanta, Ed. 62, Barcelona 1980.---  Literatura catalana dels anys vuitanta, Ed. 62, Barcelona,1991.---  Forma i idea en la literatura contemporània, Ed. 62,Barcelona 1993.

Valeriano Bozal (ed), Història de las ideas estéticas, Visor, Madrid,  vol I , 2000  i Vol II,  1999.

Complementària , , ,

Dolors Oller,  La construcció del sentit, Empúries, Barcelona 1986

 DD.AA., Textos literaris catalans. Lectures i interpretacions (vol II),  a cura de N. Garolera, Columna,   Barcelona 1995

Joaquim Marco, Jaume Pont, La nova poesia catalana. Estudi i antologia,  Ed. 62, Barcelona 1980.

Robert Langbaum, La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna, Comares, Granada1996 [Londres19571].

T.S. Eliot, Sobre poetes i poesia, Columna & Faig, Barcelona 1997 [Londres 19571]

Joan Ferraté, Apunts en net, Quaderns Crema, Barcelona 1991

  "       "        , Dinámica de la poesía, Seix Barral, Barcelona 1982

Pere Ballart, El contorn del poema, Quaderns crema (Assaig, 21), 1998

Jordi Julià, Al marge dels versos. Estudis sobre la forma i la percepció poètiques, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999

Manuel Guerrero, Sense contemplacions. Nou poetes per al nou segle, Empúries, 2001

Sam Abrams, Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània, Proa, 2001

Recomanacions