DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ANÀLISI DE TEXTOS LITERARIS CATALANS Codi 12121205
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
NAVAS FARRÉ, MARINA
Adreça electrònica marina.navas@urv.cat
Professors/es
NAVAS FARRÉ, MARINA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en les metodologies del comentari textual (poesia, assaig i narrativa) referit a obres dels principals períodes productius de la narrativa i la poesia catalanes de final del segle XIX i del segle XX, i dels seus corrents i autors més representatius, així com en l'actuació i la rellevància de la plataforma crítica.

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A2 Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana
A3 Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes
A4 Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana
A5 Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana
A8 Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana
A10 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A11 Conèixer altres llengües i literatures
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària
A13 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Planificació i organització
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir en les metodologies del comentari textual (poesia, assaig i narrativa) referit a obres dels principals períodes productius de la narrativa i la poesia catalanes de final del segle XIX i del segle XX, i dels seus corrents i autors més representatius A2
A4
A5
A8
A13
A14
B3
B4
C5
Aconseguir el coneixement i maneig dels conceptes teoricopràctics i metodològics fonamentals sobre narrativa, que els permetin el comentari íntegre o fragmentari d'una obra narrativa i, en general, una comprensió, reflexió i gaudi profund de les obres d'aquest gènere. A1
A2
A5
A12
A13
A14
B1
B3
B9
C5
Saber analitzar textos poètics d'escriptors catalans del segle XX A1
A2
A5
A10
A11
A13
A14
B1
B3
B4
C5
Aprendre a treballar l'organització interna del poema, l'arquitectura formal i retòrica que li forneix el sentit, les idees i l'estètica que hi vehicula la poètica de l'autor, la pertinença a una tradició determinada (la intertextualitat i les influències ideològiques i formals que vinculen el text a aquesta tradició). A1
A2
A3
A5
A13
A14
B1
B2
B9
C5
Provocar la lectura pròpia (individual) A4
B1
B4
C3

Continguts
Tema Subtema
Es comentaran -amb l'aparat teòric i crític necessari per a cada text i amb la contextualització històrica que convingui en cada cas- textos molt variats escollits d'entre els autors de les següents etapes i corrents productius:

1. PROSA
1. Realisme i Naturalisme: Narcís Oller, Dolors Monserdà

2. Narrativa modernista: simbolista, lírica, decadentista, ruralista: Víctor Català, Prudenci Bertrana, Joaquim Ruyra, Puig i Ferreter

3. Davallada del conreu de la novel·la durant el Noucentisme. Creixement del conte i la prosa assagística. Narrativa periodística: Josep Carner, Carles Soldevila, Josep M. de Sagarra, Gaziel, Josep Pla, Irene Polo, Antoni Rovira i Virgili

4. La represa (1925-1939]: tendències en la novel·la durant els anys trenta: Miquel Llor, Sebastià Juan Arbó, Carme Montoriol, M. Teresa Vernet

5.Exili i i postexili. Recerca , realisme renovat, avantguardisme, humor i "realisme màgic": Francesc Trabal, Xavier Benguerel, César August Jordana, Anna Murià, Pere Calders

6. Esquematització lírica i crítica social: Salvador Espriu, Lluís Ferran de Pol

7. El behaviorisme. Nous enfocaments narratius: Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga

8. La lenta recuperació (40 a 60. Existencialisme i experimentació): J. M. Espinàs, Manuel de Pedrolo, M. Aurèlia Capmany. Joan Fuster

9. L'explosió dels 70: Montserrat Roig, Terenci Moix, Baltasar Porcel, M. Antònia Oliver

10. Les dues darreres dècades del segle XX: narrativa històrica, gèneres i nous mitjans comunicatius: Jaume Cabré, Ferran Torrent, Jesús Moncada, Isabel-Clara Simó, Quim Monzó, Sergi Pàmies

11. Segle XXI i nous narradors : J. Navarro Santaeulàlia, Jordi Puntí i altres autors i autores d'actualitat
Es comentaran -amb l'aparat teòric i crític necessari per a cada text i amb la contextualització històrica que convingui en cada cas- textos molt variats escollits d'entre els autors de les següents etapes i corrents productius:

2. POESIA
2.1. Josep Carner: cànon i tradició

2.2. Joan Salvat Papasseit. [Futurisme]
J.V. Foix: investigador en poesia [Surrealisme]

2.3. Carles Riba: abstracció i permanència [Enllà del Simbolisme: recerca formal i classicisme]

2.4. Pere Quart, Salvador Espriu, Xavier Amorós [Realisme social: història individual i col·lectiva ]

2.5.Gabriel Ferrater: el mentor de la modernitat [Reflexió europea i actitud moral]

2.6. Joan Vinyoli: el talent del mestre [Eficàcia constructiva i transcendència]

2.7. Joan Brossa [L'avantguarda sense fi]

2.8. Miquel Martí i Pol, Blai Bonet, Montserrat Abelló, Feliu Formosa [Enllaç amb la tradició dels 60 i canvi figuratiu]

2.9. La Generació dels 70. Alguns poetes: Narcís Comadira, Pere Gimferrer, Francesc Parcerisas, Marc Granell , Marta Pesarrodona, Jaume Pont

2.10. Generació dels 70: els més joves: M. Mercè Marçal i altres

2.11. Veus del País Valencià: Vicent Andrés Estellés, Ovidi Montllor, Raimon Pelegero, Josep Piera

2.12. Poetes d'ara amb adscripcions cronològiques, estètiques i ideològiques diverses: Enric Casassas, Jordi Cornudella, Pere Rovira, Joan Margarit i altres [dels 70 a l'actualitat]

2.13. Visió general dels poetes i narradors actuals i de les darreres novetats: J. N. Santaeulàlia, Dolors Miquel, Jaume Subirana, Carles Torner, Manuel Forcano, Lluïsa Forrellad, Julià de Jòdar, Jaume Cabré, entre molts d'altres.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Sessió Magistral
35 70 105
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució per part de l'alumne, i sota el guiatge de la professora, d'anàlisis de textos pertanyents als períodes assenyalats en l'apartat dels continguts. Seminari de comentaris de textos diversos amb participació dels alumnes i la professora.
Sessió Magistral Exposició per part de la professora de comentaris de textos narratius, poètics i assagístics pertanyents als corrents i períodes exposats en els continguts.
Treballs Elaboració de 2 o 3 comentaris de textos narratius sencers o fragmentaris (segons l'extensió) i de 2 o 3 comentaris de poemes a partir de les anàlisis realitzades a classe i de la bibliografia i metodologies emprades.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Treballs
Activitats Introductòries
Descripció
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica d'anàlisis textuals. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a la pràctica d'anàlisis textuals (avaluació contínua). 10%
Sessió Magistral Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals (avaluació contínua). 10%
Treballs Elaboració de 2 o 3 comentaris de textos narratius sencers o fragmentaris (segons l'extensió) i de 2 o 3 comentaris de poemes a partir de les anàlisis realitzades a classe i de la bibliografia i metodologies emprades. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Gérard Genette (1989): Figuras III. Barcelona: Lumen.

--- (1989): Ficción y dicción. Barcelona Lumen.

Luis Beltrán Almería, (1992): Palabras transparentes. La configuración del discurso del personaje en la novela. Madrid: Cátedra.

Enric Sullà (1985): Poètica de la narració. Barcelona: Empúries.

Alan Yates (1975): Una generació sense novel.la?. Barcelona: Edicions 62.

Carme Arnau (1987): Marginats i integrats en la novel·la catalana (1925-1938). Barcelona: Edicions 62.

J. M. Castellet (2001): La hora del lector. Barcelona: Península.

Àlex Broch (1980): Literatura catalana dels anys setanta. Barcelona: Edicions 62.

---  (1991): Literatura catalana dels anys vuitanta. Barcelona: Edicions 62.

---  (1993): Forma i idea en la literatura contemporània. Barcelona: Edicions 62.

--- (2008): Diccionari de la literatura catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Valeriano Bozal, ed. (1999): Història de las ideas estéticas. Madrid: Visor. Vol I i Vol II.

Complementària , , ,

Dolors Oller (1986):  La construcció del sentit. Barcelona: Empúries.

 DD.AA. (1995):  Textos literaris catalans. Lectures i interpretacions (vol II),  a cura de N. Garolera. Barcelona: Columna.

Joaquim Marco; Jaume Pont. (1980):  La nova poesia catalana. Estudi i antologia. Barcelona: Edicions 62.

Robert Langbaum (1996): La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna. Granada: Comare. 

T.S. Eliot (1997): Sobre poetes i poesia. Barcelona: Columna & Faig.

Joan Ferraté (1991): Apunts en net. Barcelona: Quaderns Crema.

--- (1982): Dinámica de la poesía. Barcelona: Seix Barral.

Pere Ballart (1998): El contorn del poema. Barcelona: Quaderns Crema.

Jordi Julià (1999): Al marge dels versos. Estudis sobre la forma i la percepció poètiques. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Manuel Guerrero (2001):  Sense contemplacions. Nou poetes per al nou segle. Barcelona: Empúries.

Sam Abrams (2001):  Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània. Barcelona: Proa.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent