Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A2 |
Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana |
A3 |
Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes |
A4 |
Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana |
A5 |
Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana |
A8 |
Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana |
A10 |
Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu |
A11 |
Conèixer altres llengües i literatures |
A12 |
Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A14 |
Saber formar-se una opinió crítica sobre un text |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Planificació i organització |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Introduir en les metodologies del comentari textual (poesia, assaig i narrativa) referit a obres dels principals períodes productius de la narrativa i la poesia catalanes de final del segle XIX i del segle XX, i dels seus corrents i autors més representatius |
A2 A4 A5 A8 A13 A14
|
B3 B4
|
C5
|
Aconseguir el coneixement i maneig dels conceptes teoricopràctics i metodològics fonamentals sobre narrativa, que els permetin el comentari íntegre o fragmentari d'una obra narrativa i, en general, una comprensió, reflexió i gaudi profund de les obres d'aquest gènere.
|
A1 A2 A5 A12 A13 A14
|
B1 B3 B9
|
C5
|
Saber analitzar textos poètics d'escriptors catalans del segle XX
|
A1 A2 A5 A10 A11 A13 A14
|
B1 B3 B4
|
C5
|
Aprendre a treballar l'organització interna del poema, l'arquitectura formal i retòrica que li forneix el sentit, les idees i l'estètica que hi vehicula la poètica de l'autor, la pertinença a una tradició determinada (la intertextualitat i les influències ideològiques i formals que vinculen el text a aquesta tradició). |
A1 A2 A3 A5 A13 A14
|
B1 B2 B9
|
C5
|
Provocar la lectura pròpia (individual) |
A4
|
B1 B4
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Es comentaran -amb l'aparat teòric i crític necessari per a cada text i amb la contextualització històrica que convingui en cada cas- textos molt variats escollits d'entre els autors de les següents etapes i corrents productius:
1. PROSA
|
1. Realisme i Naturalisme: Narcís Oller, Dolors Monserdà
2. Narrativa modernista: simbolista, lírica, decadentista, ruralista: Víctor Català, Prudenci Bertrana, Joaquim Ruyra, Puig i Ferreter
3. Davallada del conreu de la novel·la durant el Noucentisme. Creixement del conte i la prosa assagística. Narrativa periodística: Josep Carner, Carles Soldevila, Josep M. de Sagarra, Gaziel, Josep Pla, Irene Polo, Antoni Rovira i Virgili
4. La represa (1925-1939]: tendències en la novel·la durant els anys trenta: Miquel Llor, Sebastià Juan Arbó, Carme Montoriol, M. Teresa Vernet
5.Exili i i postexili. Recerca , realisme renovat, avantguardisme, humor i "realisme màgic": Francesc Trabal, Xavier Benguerel, César August Jordana, Anna Murià, Pere Calders
6. Esquematització lírica i crítica social: Salvador Espriu, Lluís Ferran de Pol
7. El behaviorisme. Nous enfocaments narratius: Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga
8. La lenta recuperació (40 a 60. Existencialisme i experimentació): J. M. Espinàs, Manuel de Pedrolo, M. Aurèlia Capmany. Joan Fuster
9. L'explosió dels 70: Montserrat Roig, Terenci Moix, Baltasar Porcel, M. Antònia Oliver
10. Les dues darreres dècades del segle XX: narrativa històrica, gèneres i nous mitjans comunicatius: Jaume Cabré, Ferran Torrent, Jesús Moncada, Isabel-Clara Simó, Quim Monzó, Sergi Pàmies
11. Segle XXI i nous narradors : J. Navarro Santaeulàlia, Jordi Puntí i altres autors i autores d'actualitat
|
Es comentaran -amb l'aparat teòric i crític necessari per a cada text i amb la contextualització històrica que convingui en cada cas- textos molt variats escollits d'entre els autors de les següents etapes i corrents productius:
2. POESIA |
2.1. Josep Carner: cànon i tradició
2.2. Joan Salvat Papasseit. [Futurisme]
J.V. Foix: investigador en poesia [Surrealisme]
2.3. Carles Riba: abstracció i permanència [Enllà del Simbolisme: recerca formal i classicisme]
2.4. Pere Quart, Salvador Espriu, Xavier Amorós [Realisme social: història individual i col·lectiva ]
2.5.Gabriel Ferrater: el mentor de la modernitat [Reflexió europea i actitud moral]
2.6. Joan Vinyoli: el talent del mestre [Eficàcia constructiva i transcendència]
2.7. Joan Brossa [L'avantguarda sense fi]
2.8. Miquel Martí i Pol, Blai Bonet, Montserrat Abelló, Feliu Formosa [Enllaç amb la tradició dels 60 i canvi figuratiu]
2.9. La Generació dels 70. Alguns poetes: Narcís Comadira, Pere Gimferrer, Francesc Parcerisas, Marc Granell , Marta Pesarrodona, Jaume Pont
2.10. Generació dels 70: els més joves: M. Mercè Marçal i altres
2.11. Veus del País Valencià: Vicent Andrés Estellés, Ovidi Montllor, Raimon Pelegero, Josep Piera
2.12. Poetes d'ara amb adscripcions cronològiques, estètiques i ideològiques diverses: Enric Casassas, Jordi Cornudella, Pere Rovira, Joan Margarit i altres [dels 70 a l'actualitat]
2.13. Visió general dels poetes i narradors actuals i de les darreres novetats: J. N. Santaeulàlia, Dolors Miquel, Jaume Subirana, Carles Torner, Manuel Forcano, Lluïsa Forrellad, Julià de Jòdar, Jaume Cabré, entre molts d'altres.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Sessió Magistral |
|
35 |
70 |
105 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució per part de l'alumne, i sota el guiatge de la professora, d'anàlisis de textos pertanyents als períodes assenyalats en l'apartat dels continguts. Seminari de comentaris de textos diversos amb participació dels alumnes i la professora. |
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora de comentaris de textos narratius, poètics i assagístics pertanyents als corrents i períodes exposats en els continguts. |
Treballs |
Elaboració de 2 o 3 comentaris de textos narratius sencers o fragmentaris (segons l'extensió) i de 2 o 3 comentaris de poemes a partir de les anàlisis realitzades a classe i de la bibliografia i metodologies emprades. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Treballs |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica d'anàlisis textuals. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a la pràctica d'anàlisis textuals (avaluació contínua). |
10% |
Sessió Magistral |
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals (avaluació contínua). |
10% |
Treballs |
Elaboració de 2 o 3 comentaris de textos narratius sencers o fragmentaris (segons l'extensió) i de 2 o 3 comentaris de poemes a partir de les anàlisis realitzades a classe i de la bibliografia i metodologies emprades. |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Gérard Genette (1989): Figuras III. Barcelona: Lumen. --- (1989): Ficción y dicción. Barcelona Lumen. Luis Beltrán Almería, (1992): Palabras transparentes. La configuración del discurso del personaje en la novela. Madrid: Cátedra. Enric Sullà (1985): Poètica de la narració. Barcelona: Empúries. Alan Yates (1975): Una generació sense novel.la?. Barcelona: Edicions 62. Carme Arnau (1987): Marginats i integrats en la novel·la catalana (1925-1938). Barcelona: Edicions 62. J. M. Castellet (2001): La hora del lector. Barcelona: Península. Àlex Broch (1980): Literatura catalana dels anys setanta. Barcelona: Edicions 62. --- (1991): Literatura catalana dels anys vuitanta. Barcelona: Edicions 62. --- (1993): Forma i idea en la literatura contemporània. Barcelona: Edicions 62. --- (2008): Diccionari de la literatura catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana. Valeriano Bozal, ed. (1999): Història de las ideas estéticas. Madrid: Visor. Vol I i Vol II. |
Complementària |
, , ,
|
Dolors Oller (1986): La construcció del sentit. Barcelona: Empúries. DD.AA. (1995): Textos literaris catalans. Lectures i interpretacions (vol II), a cura de N. Garolera. Barcelona: Columna. Joaquim Marco; Jaume Pont. (1980): La nova poesia catalana. Estudi i antologia. Barcelona: Edicions 62. Robert Langbaum (1996): La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna. Granada: Comare. T.S. Eliot (1997): Sobre poetes i poesia. Barcelona: Columna & Faig. Joan Ferraté (1991): Apunts en net. Barcelona: Quaderns Crema. --- (1982): Dinámica de la poesía. Barcelona: Seix Barral. Pere Ballart (1998): El contorn del poema. Barcelona: Quaderns Crema. Jordi Julià (1999): Al marge dels versos. Estudis sobre la forma i la percepció poètiques. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Manuel Guerrero (2001): Sense contemplacions. Nou poetes per al nou segle. Barcelona: Empúries. Sam Abrams (2001): Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània. Barcelona: Proa. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|