DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura MONOGRAFIES LITERÀRIES CATALANES Codi 12121206
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGES, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGES, MONTSERRAT
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=567
Descripció general i informació rellevant Estudi aprofundit de l'obra de dues autores catalanes: Mercè Rodoreda i M. Aurèlia Capmany.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i comprendre l'obra literària d'autors i autores catalans contemporanis. A1
A3
A4
A5
A13
A14
A15
B3
B4
C2
Analitzar les obres literàries d'autors i autores contemporanis. A1
A3
A4
A5
A12
A14
A15
A17
A18
B1
B3
B4
C2
C5
Construir i argumentar treballs sobre autores i autores i la seva obra literària. A4
A5
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B2
B3
B4
C2
C5
Responsabilitzar-se de l'ús de les TIC aplicades a la literatura A1
A3
A4
A5
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B13
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. MERCÈ RODOREDA
1.1 Context literari i històric.
1.2 Biografia, inicis literaris.
1.3 Exili. Narrativa curta.
1.4 Les novel.les
1.5 Teatre i poesia
2. MARIA AURÈLIA CAPMANY 2.1 Context històric i literari
2.2 BIografia, inicis literaris
2.3 L'obra narrativa
2.4 Teatre
2.5 Feminisme i assaig

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Pràctiques a través de TIC
30 60 90
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de Desenvolupament
10 10 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió presencial.
Lliçó d'introducció a les TIC aplicades a la Literatura Catalana.
Lliçó d'introducció al funcionament i continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC -Assignatura no presencial. Funcionament a través del campus virtual de la URV.
-Pàgines de teoria.
-Bibliografia.
-Documents, recursos i enllaços per aprofundir en la teoria.
-Activitats per aplicar la teoria.

Treballs -Treballs monogràfics de recerca, des de la història i crítica literàries en cadascun dels temes del programa.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Seguiment personalitzat a través del campus virtual del treball de l'alumnat. Utilització del correu electrònic i dels fòrums de l'assignatura. Comentaris personalitzats a l'alumnat sobre el seguiment i aplicació de l'assignatura i els seus treballs pràctics.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Seguiment de l'apartat teòric i documental de l'assignatura. 20
Treballs Treballs monogràfics dels diversos temes del programa. 40
Proves de Desenvolupament Exercicis i activitats concretes d'aplicació de la teoria. 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

TEMA 1. MERCÈ RODOREDA

Arnau, Carme (1979). Introducció a la narrativa de Mercè Rodoreda. El mite

de la infantesa. Barcelona: Edicions 62.

 

Arnau, C. (1988)  Mercè Rodoreda, A: Història de la literatura catalana,

Vol. 11. Barcelona: Ariel,  Pàg. 157-190.

 

Arnau, Carme (1990). Miralls màgics. Introducció a l'última narrativa de

Mercè Rodoreda. Barcelona: Edicions 62.

 

Arnau, Carme (1992). Mercè Rodoreda. Barcelona: Edicions 62.

 

Arnau, Carme (1999), introducció a Un cafè i altres narracions de Mercè

Rodoreda. Barcelona: Fundació Mercè Rodoreda, Institut d'Estudis Catalans.

 

ARNAU, Carme (2000). Una lectura de Mirall trencat de Mercè Rodoreda.

Barcelona: Proa.

 

Campillo, Maria i Gustà, Marina (1985). Mirall trencat de Mercè Rodoreda.

Barcelona: Empúries.

 

Carbonell, Neus (1994).La plaça del diamant" de Mercè Rodoreda. Barcelona:

Empúries.

 

Casals, Montserrat (1991). Mercè Rodoreda. Contra la vida, la literatura.

Barcelona: Edicions 62.

 

Casals, Montserrat i Maite Carrasco (1993). Introducció a El torrent de les

flors.  València: Eliseu Climent Edicions.

 

CONTRÍ, Imma i CORTÉS, Carles (2000). Aproximació a Quanta, quanta guerra

de Mercè? Rodoreda. Alacant: Llibreria compàs.

 

CORTÉS, Carles (1999). Les primeres novel·les de Mercè Rodoreda (1932-1936).

www.cervantesvirtual.com

 

CORTÈS, Carles (2002). Començar a escriure: la construcció dels primers

relats de Mercè Rodoreda (1932-1938). Instituto Alicantino de Cultura Juan

Gil Albert.

 

(1987). Homage to Mercè Rodoreda. Monogràfic de la Catalan Review, NACS,

volum II, núm. 2, desembre de 1987.

 

Ibarz, Mercè (1991). Mercè Rodoreda. Barcelona: Empúries.

 

McNerney, Kathleen i Vosburg, Nancy (eds.) (1994). The Garden Across the

Border: Mercè Rodoreda's Fiction. Camberry, N.J.: Associated U Presses.

 

Massip, Francesc i Montserrat Palau  (2002). L'obra dramàtica de Mercè

Rodoreda. Barcelona: Proa.

 

Murià, A.  (1991) Mercè Rodoreda viva, A: M. Rodoreda, Cartes a Anna Murià

(1939-1956). Barcelona: Edicions de l'Eixample, Pàg. 7-49.

 

Oriol Giralt, Joan (1988). Mirall trencat. Mercè Rodoreda. Barcelona:

Andros.

 

Pessarrodona, Marta (2005). Mercè Rodoreda i el seu temps. Barcelona, Rosa dels vents.

 

Poch, Joaquim (1987). Dona i psicoanàlisi a l'obra de Mercè Rodoreda.

Barcelona: Promociones Publicaciones Universitarias.

 

 Prat, R. (editor). (1990) Introducció i edició (notes, exercicis,

apèndixs...) A: M. Rodoreda, La brusa vermella i altres contes. Barcelona:

Barcanova, 1990.

 

Real, Neus (2005). Mercè Rodoreda. L’obra de preguerra. Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

  

TEMA 2. MARIA AURÈLIA CAPMANY

DALE MAY, Barbara (2000): “Maria Aurèlia Capmany y el activismo polifacético”, Breve historia feminista de la literatura española (en lengua catalana, gallega y vasca), Vol. VI, Iris M. Zavala (coord.). Barcelona: Anthropos, pàgs. 92-99.

DD.AA. (1986) Maria Aurèlia Capmany en els seus millors escrits. Barcelona: Miquel Arimany editor.

DD.AA. (1991): Montserrat Roig/ Maria Aurèlia Capmany en homenatge. Barcelona: Institució de les Lletres Catalanes.

DD.AA. (1992): Maria Aurèlia Capmany Farnés (1918-1991). Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

DD.AA. (1992): Maria Aurèlia Capmany: homenatge. Barcelona: Ajuntament de Barcelona/ Centre Català del Pen Club.

DD.AA. (1994): Feliçment sóc una dona: homenatge a Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

 GRAELLS, Guillem-Jordi (1990): “Maria Aurèlia Capmany, un bosc per a viure-hi”, Serra d’Or, març 1990.
-(1992): “Presentació”, Preguntes i respostes sobre la vida i la mort de Francesc Layret, advocat dels obrers de Catalunya, Maria Aurèlia Capmany i Xavier Romeu. Barcelona: Institut del Teatre.
-(1992): “La narrativa de Maria Aurèlia Capmany, un calidoscopi fascinant”, Maria Aurèlia Capmany Farnés (1918-1991). Barcelona: Ajuntament de Barcelona, pàgs. 95-128.
-(1993): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany I. La novel.la (a)”, Obra Completa I de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. IX-XXVIII.
-(1994): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany II. La novel.la (b)”, Obra Completa II de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs.IX-XXIII.
-(1995): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany III. La novel.la (c)”, Obra Completa III de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs.XI-XXIII.
-(1996): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany IV. La narrativa breu. Apèndix: El cel no és transparent”, Obra Completa IV de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. XI-XXV.
-(1998): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany V. Teatre”, Obra Completa V de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs.XI-XXXVIII.
-(1997): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany 6. Memòries”, ”, Obra Completa VI de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. XI-XXII.
-(2000): ““La producció literària de Maria Aurèlia Capmany VII. La dona”, Obra Completa VII de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. V-XII.

 JULIÀ, Lluïsa (1999): “Quan les dones fumen: Maria Aurèlia Capmany-Simone de Beauvoir”, Memòria de l’aigua. Onze escriptores i el seu món, Lluïsa Julià (ed.), Barcelona: Proa, pàg. 89-122.
 
 MARTÍNEZ-GILI, Raül David: (2002): “Et prometo que et mentiré sempre”: sobre el record, la veritat i la vida en Mala memòria de Maria Aurèlia Capmany (l’escriptura metastàsica contra l’imaginari de la mort)”, a DD.AA. (eds.), Memòria i Literatura. La construcció del subjecte femení. Periodisme i autobiografia. Alacant-València: Editorial Denes, pàgs.53-62.

 PALAU, Montserrat (1989): “Existencialisme i nova òptica psicològica en les primeres novel.les de Maria Aurèlia Capmany”, Universitas Tarraconensis, XII, Tarragona 1988-1989, pàg. 111-126.
-(1993): “La mística de la feminitat franquista a la narrativa de Maria Aurèlia Capmany”, Catalan Review. International Journal of Catalan Culture.Woman, History and Nation in the Works of Montserrat Roig and Maria Aurèlia Capmany. Vol. VII, núm. 2, pàgs. 71-90.
-(1994) (edició, introducció, notes i apèndix): Feliçment, jo sóc una dona de Maria Aurèlia Capmany, Barcelona, Barcanova.
-(2002): “Dones i catalanes= persones oprimides. El feminisme i el nacionalisme de Maria Aurèlia Capmany”, Maria Aurèlia Capmany: l’afirmació en la paraula, Montserrat Palau i Raül-David Martínez Gili (eds.). Valls: Cossetània, pàgs. 131-150.
-(2002): “Le deuxième sexe en Catalogne: le féminisme modern à travers de M. Aurèlia Capmany” a Cinquantenaire du Deuxième Sexe, Christine Delphy i Sylvie Chaperon (eds.), París: Editions Syllepse. pp. 426-434.
-(2002): “El subjecte femení en Mercè Rodoreda i Maria Aurèlia Capmany” a Memoria i Literatura. La construcció del subjecte femení, Alacant-València, Editorial Denes, pp. 37-51.
-(2004): “Maria Aurèlia Capmany assagista/Maria Aurèlia Capmany Essayist” a La pació per la llibertat/A passion for freedom, Fina Birulés i M. Isabel Peña (eds.), Universitat de Barcelona, pp. 567-575.

PALAU, Montserrat i MARTÍNEZ GILI, Raül-David (eds.) (2002): Maria Aurèlia Capmany: l’afirmació en la paraula, Valls: Cossetània.

PEDROLO, Manuel de (1974): “Impressions-expressions sobre tres novel.les de la Maria Aurèlia Capmany”, Obra Completa. vol. I. Barcelona: Editorial Nova Terra.

 PESSARRODONA, Marta (1996): Maria Aurèlia Capmany, un retrat. (Fotografies de Pilar Aymeric). Barcelona: Institut Català de la Dona.

PONS, Agustí  (2000): Maria Aurèlia Capmany. L’època d’una dona. Barcelona: Columna.
 ROIG, Montserrat: (1975): “Maria Aurèlia Capmany, entre la polèmica i la fidelitat”, Retrats paral.lels I. Barcelona: Biblioteca Serra d’Or. pàg. 100-104.
-(1986): “La construcció d’un ésser independent” , Maria Aurèlia Capmany en els seus millors escrits. Barcelona: Miquel Arimany editor, pàgs. 109-126.

SALVAT, Ricard (1992): “Aquella imprevisible aventura humana”, Maria Aurèlia Capmany Farnés (1918-1991). Barcelona: Ajuntament de Barcelona, pàgs. 191-206.

SARSANEDAS, Jordi (1958): “Llegeixo les novel.les de Maria Aurèlia Capmany”, Cita de narradors. Barcelona: Ed. Selecta.
 
SOLER MARCET, María-Lourdes (1994): “Maria Aurèlia Capmany Farnés”, Double Minorities of Spain, Kathleen McNerney i Cristina Enríquez de Salamanca (eds.). Nova York: MLA.

VILLAFRANCA GINER, Encarna (2000): “Apunts al voltant d’alguns trets existencialistes en la producció novel.lística inicial de Maria Aurèlia Capmany”, Estudis de llengua i literatura catalanes XI, Homenatge a Arthur Terry 4. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat. pàgs. 113-126.

 


 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA III/12122019
LITERATURA CATALANA I GÈNERE/12122227
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA IV/12122229