DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA I Codi 12122017
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
NAVARRO GÓMEZ, PERE
Adreça electrònica pere.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO GÓMEZ, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'evolució fonètica i morfològica de la llengua catalana des del llatí fins als nostres dies

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A3 Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària
A13 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
A16 Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret
A17 Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...)
A18 Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els coneixements bàsics del procés evolutiu dels nivells fonètic i morfològic de la llengua ctalana A1
A3
A12
A13
A16
A17
B2
B3
B4
B6
C2
C3
C5
Saber resoldre els canvis fonètics i morfològics de la llengua catalana A1
A3
A13
A17
B1
B2
B3
B12
C3
C5
Saber comentar filològicament i interpretar textos catalans antics A1
A3
A12
A13
A15
A17
A18
B1
B3
B4
B9
B11
B12
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Què ès la Gramàtica Històrica
1.1. Sincronia i diacronia
1.2. El canvi lingüístic
1.3. L'etimologia


2. Nivell fonètic 2.1. Vocalisme tònic
2.2. Vocalisme àton
2.3. Consonants inicials
2.4. Consonants intervocàliques
2.5. Consonants finals
2.6. Fenòmens fonètics
3. Nivell morfològic nominal 3.1. Els casos, el nombre, el gènere
3.2. Comparatiu i superlatiu
3.3. Numerals
3.4. Pronoms personals
3.5. Possessius
3.6. Demostratius
3.7. Article definit
3.8. Relatius i interrogatius
3.9. Indefinits
3.10. Partícules: Preposicions,
adverbis, conjuncions
4. Nivell morfològic verbal 4.1. Temps impersonals
4.2. Present d'indicatiu i de subjuntiu
4.3. Imperfet d'indicatiu i de subjuntiu
4.4. Pretèrit perfet
4.5. Imperatiu
4.6. Futur i condicional
4.7. Formes incoatives
4.8. Verbs irregulars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
27 38 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Estudis previs
0 4 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició oral per part de l'alumnat dels exercicis pràctics
Estudis previs Comentari dels coneixements adquirits de les matèries que es consideren bàsiques per entendre adequadament aquesta assignatura
Pràctiques externes (de camp/sortides) Treballs realitzats fora de l'aula
Resolució de problemes, exercicis Comentari dels exercicis pràctics realitzats fora de l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Totes les tipologies assenyalades requereixen una atenció personalitzada. La resolució de dubtes no es refereix exclusivament als que sorgeixin a partir dels exercicis pràctics, sinó també dels que es derivin de les sessions magistrals. També les exposicions a l'aula han d'anar acompanyades de consultes periòdiques al profossor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldre l'evolució fonètica d'ètims llatins i comentar textos antics 30%
Proves pràctiques Exercicis sobre l'evolució fonètica de mots, des del llatí fins al català
Comentaris filològics de textos catalans antics
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Exercicis sobre l'evolució fonètica de mots, des del llatí fins al català Comentaris filològics de textos catalans antics


Fonts d'informació

Bàsica BYNON, T., Lingüística histórica, 1981, Ed. Gredos
PÉREZ SALDANYA, M., Del llatí al català. Morfologia verbal històrica, 1998, Universitat de València
GULSOY, J., Estudis de gramàtica històrica, 1993, IUFV/PAM
BADIA I MARGARIT, A. M., Gramàtica històrica catalana, 1984, Ed. Tres i Quatre
MOLL, F. B., Gramàtica històrica catalana, 2006, Universitat de València
MARTÍ, J., Gramàtica històrica. Problemes i mètodes, 1990, Universitat de València
COROMINES, J., Lleures i converses d'un filòleg, 1974, Club Editor
COLON, G., El lèxic català dins la Romània, 1993, Universitat de València
COROMINES, J., Diccionari Etimològic i Complementari de la Llengua Catalana (10 volums), 1983-2001, Curial Eds.

Complementària ALCOVER, A. M.; MOLL, F. B., Diccionari Català-Valencià-Balear (10 volums), 1926-1968, Ed. Moll
BASTARDAS, J., La llengua catalana mil anys enrere, 1995, Ed. Curial
BASTARDAS, J, Diàleg sobre la meravellosa història dels nostres mots, 1996, Eds. 62
BRUCKER, Ch., L'etymologie, 1988, Presses Universitaires de France
BRUGUERA, J., Diccionari etimològic, 1996, Enciclopèdia catalana
COROMINES, J., Entre dos llenguatges 2, 1976, Curial Eds.
COSERIU, E., Sincronía, diacronía e historia, 1978, Ed. Gredos
MARTINET, A., Economía de los cambios foneticos, 1974, Ed. Gredos
MORAN, J.; RABELLA, J. A., Diccionari etimològic manual, 1999, Eds. 62
RASICO, Ph., Estudis sobre la fonologia del català preliterari, 1982, Curial Eds/PAM
VENY, J., Dialectologia filològica, 1993, Curial Eds./PAM

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIALECTOLOGIA CATALANA/12122109


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLATÍ/12121003
MORFOLOGIA CATALANA/12121009
LLATÍ VULGAR/12121102
FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122
HISTÒRIA SOCIAL DE LA LLENGUA CATALANA/12121204