Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A3 |
Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes |
A12 |
Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A15 |
Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit |
A16 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret |
A17 |
Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...) |
A18 |
Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de decisions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir els coneixements bàsics del procés evolutiu dels nivells fonètic i morfològic de la llengua ctalana |
A1 A3 A12 A13 A16 A17
|
B2 B3 B4 B6
|
C2 C3 C5
|
Saber resoldre els canvis fonètics i morfològics de la llengua catalana |
A1 A3 A13 A17
|
B1 B2 B3 B12
|
C3 C5
|
Saber comentar filològicament i interpretar textos catalans antics |
A1 A3 A12 A13 A15 A17 A18
|
B1 B3 B4 B9 B11 B12
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Què ès la Gramàtica Històrica
|
1.1. Sincronia i diacronia
1.2. El canvi lingüístic
1.3. L'etimologia
|
2. Nivell fonètic |
2.1. Vocalisme tònic
2.2. Vocalisme àton
2.3. Consonants inicials
2.4. Consonants intervocàliques
2.5. Consonants finals
2.6. Fenòmens fonètics
|
3. Nivell morfològic nominal |
3.1. Els casos, el nombre, el gènere
3.2. Comparatiu i superlatiu
3.3. Numerals
3.4. Pronoms personals
3.5. Possessius
3.6. Demostratius
3.7. Article definit
3.8. Relatius i interrogatius
3.9. Indefinits
3.10. Partícules: Preposicions,
adverbis, conjuncions |
4. Nivell morfològic verbal |
4.1. Temps impersonals
4.2. Present d'indicatiu i de subjuntiu
4.3. Imperfet d'indicatiu i de subjuntiu
4.4. Pretèrit perfet
4.5. Imperatiu
4.6. Futur i condicional
4.7. Formes incoatives
4.8. Verbs irregulars |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
27 |
38 |
65 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Estudis previs |
|
0 |
4 |
4 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exposició oral per part de l'alumnat dels exercicis pràctics |
Estudis previs |
Comentari dels coneixements adquirits de les matèries que es consideren bàsiques per entendre adequadament aquesta assignatura |
Pràctiques de camp/sortides |
Treballs realitzats fora de l'aula |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentari dels exercicis pràctics realitzats fora de l'aula |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques de camp/sortides |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Totes les tipologies assenyalades requereixen una atenció personalitzada. La resolució de dubtes no es refereix exclusivament als que sorgeixin a partir dels exercicis pràctics, sinó també dels que es derivin de les sessions magistrals. També les exposicions a l'aula han d'anar acompanyades de consultes periòdiques al profossor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resoldre l'evolució fonètica d'ètims llatins i comentar textos antics |
30% |
Proves pràctiques |
Exercicis sobre l'evolució fonètica de mots, des del llatí fins al català
Comentaris filològics de textos catalans antics
|
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Exercicis sobre l'evolució fonètica de mots, des del llatí fins al català Comentaris filològics de textos catalans antics |
Bàsica |
BYNON, T., Lingüística histórica, 1981, Ed. Gredos
PÉREZ SALDANYA, M., Del llatí al català. Morfologia verbal històrica, 1998, Universitat de València
GULSOY, J., Estudis de gramàtica històrica, 1993, IUFV/PAM
BADIA I MARGARIT, A. M., Gramàtica històrica catalana, 1984, Ed. Tres i Quatre
MOLL, F. B., Gramàtica històrica catalana, 2006, Universitat de València
MARTÍ, J., Gramàtica històrica. Problemes i mètodes, 1990, Universitat de València
COROMINES, J., Lleures i converses d'un filòleg, 1974, Club Editor
COLON, G., El lèxic català dins la Romània, 1993, Universitat de València
COROMINES, J., Diccionari Etimològic i Complementari de la Llengua Catalana (10 volums), 1983-2001, Curial Eds.
|
|
Complementària |
ALCOVER, A. M.; MOLL, F. B., Diccionari Català-Valencià-Balear (10 volums), 1926-1968, Ed. Moll
BASTARDAS, J., La llengua catalana mil anys enrere, 1995, Ed. Curial
BASTARDAS, J, Diàleg sobre la meravellosa història dels nostres mots, 1996, Eds. 62
BRUCKER, Ch., L'etymologie, 1988, Presses Universitaires de France
BRUGUERA, J., Diccionari etimològic, 1996, Enciclopèdia catalana
COROMINES, J., Entre dos llenguatges 2, 1976, Curial Eds.
COSERIU, E., Sincronía, diacronía e historia, 1978, Ed. Gredos
MARTINET, A., Economía de los cambios foneticos, 1974, Ed. Gredos
MORAN, J.; RABELLA, J. A., Diccionari etimològic manual, 1999, Eds. 62
RASICO, Ph., Estudis sobre la fonologia del català preliterari, 1982, Curial Eds/PAM
VENY, J., Dialectologia filològica, 1993, Curial Eds./PAM
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DIALECTOLOGIA CATALANA/12122109 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLATÍ/12121003 | MORFOLOGIA CATALANA/12121009 | LLATÍ VULGAR/12121102 | FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122 | HISTÒRIA SOCIAL DE LA LLENGUA CATALANA/12121204 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|