DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA III Codi 12122019
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1400
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A2 Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana
A3 Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes
A4 Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana
A5 Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana
A8 Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària
A13 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
A16 Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret
A17 Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...)
A18 Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i comprendre la història literària catalana del segle XX A1
A3
A4
A12
B1
B3
C5
Distingir, demostrar i saber explicar els principals períodes i moviments en la literatura catalana del segle XX A1
A3
A4
A12
A15
A17
A18
B3
B4
C5
Analitzar obres i textos literaris A1
A2
A3
A4
A5
A8
A13
A14
A15
A17
A18
B1
B3
C5
Construir i argumentar treballs i discursos documentats i crítics sobre la literatura catalana del segle XX A1
A3
A4
A5
A8
A12
A13
A14
A15
A17
A18
B1
B3
B4
C5
Interessar l'alumnat en la recerca de la literatura catalana del segle XX A1
A3
A4
A5
A8
A12
A13
A14
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
C4
C5
Implicar i responsabilitzar l'alumnat a través de treballs i exercis orals i escrits A1
A2
A3
A4
A5
A8
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B13
C2
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1. La literatura catalana abans de la guerra del 1936 (anys 20 i 30)
1.1 Poesia
-Noucentisme i simbolisme
-Avantguardes. Surrealisme
-Generació del 36
-Realisme i noves generacions

1.2 Teatre
-Crisi teatral. Noucentisme i teatre
-Comèdia burgesa.
-El teatre de Josep. M. de Sagarra
-Noves generacions.

1.3 Narrativa
-Crisi de la novel•la.
-Pervivència autors/es modernistes
-Narrativa noucentista
-La narrativa a partir de 1925



2. Guerra, exili i clandestinitat 2.1. La literatura catalana durant la guerra civil
2.2. L’exili català
-Literatura a l’exili
2.3. Catalunya sota el franquisme. Repressió i clandestinitat

3. La represa de postguerra
3.1. Pervivència dels models de preguerra.
3.2. Primeres generacions de postguerra
-Poesia. Simbolisme i avantguardisme
-Narrativa. Existencialisme i realisme.
-Teatre. ADB i EADAG.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
45 45 90
Treballs
3 15 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Introducció als continguts funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral -Classes teòriques per desenvolupar els continguts del programa.
Treballs -Treballs monogràfics de recerca sobre història literària del segle XX.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques -Ampliació de la teoria amb nous documents i recursos.
-Recursos per a l'elaboració dels treballs pràctics.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves de Desenvolupament
Descripció
-Seguiment de la dedicació i coneixements de l'alumnat. -Atenció a l'alumnat sobre dubtes i ampliació de continguts. -Correcció i comentaris als treballs i exercicis pràctics.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs -Recerca personal sobre temes de la teoria, obres i autors/es. 40%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques -Excercis pràctics i comentaris de textos sobre la teoria exposada a classe. 40&
Proves de Desenvolupament -Proves per desenvolupar la teoria exposada a les classes. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Glòria Bordons i Jaume Subirana, eds. (1999). Literatura catalana contemporània. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. 

 

Enric Bou (2000). Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62. 

 

Jordi Castellanos, ed. (1973). Guia de la literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62. 

 

Josep M. Castellet i Joaquim Molas (1985). Poesia catalana del segle XX. Barcelona: Edicions 62. 

 

DD.AA. (1984). Història de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62-Orbis. 

 

Joan Fuster (1972). Literatura catalana contemporània. Barcelona: Curial. 

 

Joaquim Molas (1983). Literatura catalana d'avantguarda . Barcelona: Antoni Bosch. 

 

Joaquim Molas (dr.) i altres (1986). Història de la literatura catalana, vols. VII-XI. Barcelona: Ariel. 

 

Alan Yates (1975). Una generació sense novel·la. Barcelona: Edicions 62. 

Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA IV/12122229
LITERATURA CATALANA ACTUAL/12122230


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA I/12121006
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA II/12121007