Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A2 |
Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana |
A3 |
Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes |
A4 |
Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana |
A5 |
Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana |
A8 |
Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana |
A12 |
Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A14 |
Saber formar-se una opinió crítica sobre un text |
A15 |
Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit |
A16 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret |
A17 |
Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...) |
A18 |
Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer i comprendre la història literària catalana del segle XX |
A1 A3 A4 A12
|
B1 B3
|
C5
|
Distingir, demostrar i saber explicar els principals períodes i moviments en la literatura catalana del segle XX |
A1 A3 A4 A12 A15 A17 A18
|
B3 B4
|
C5
|
Analitzar obres i textos literaris |
A1 A2 A3 A4 A5 A8 A13 A14 A15 A17 A18
|
B1 B3
|
C5
|
Construir i argumentar treballs i discursos documentats i crítics sobre la literatura catalana del segle XX |
A1 A3 A4 A5 A8 A12 A13 A14 A15 A17 A18
|
B1 B3 B4
|
C5
|
Interessar l'alumnat en la recerca de la literatura catalana del segle XX |
A1 A3 A4 A5 A8 A12 A13 A14 A17 A18
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C4 C5
|
Implicar i responsabilitzar l'alumnat a través de treballs i exercis orals i escrits |
A1 A2 A3 A4 A5 A8 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18
|
B1 B2 B3 B4 B5 B13
|
C2 C4 C5
|
-Conèixer i definir els estudis de dones, gènere i feminismes en relació a literatura catalana. Comprendre i demostrar la validesa i necessitat dels estudis de dones, gènere i feminismes |
|
|
|
-Analitzar des d’una perspectiva de gènere els llenguatges escrits, orals i audiovisuals des de la cultura i la realitat catalanes. |
|
|
|
-Analitzar, distingir, comparar i saber jutjar teories i textos internacionals i catalans sobre dones, cultura, llengua i literatura. |
|
|
|
-Adaptar-se a les noves realitats actuals i prendre consciència de la necessitat de visibilització de les autores en la història literària i cultural, de les seves aportacions en els textos assagístics i les obres de ficció, de les escoles teòriques i dels estudis de dones, gènere i/o feminismes. |
|
|
|
-Utilitzar llenguatges no excloents i corregir els biaixos androcèntrics i sexistes en els discursos i relats textuals, orals i audiovisuals de la cultura, llengua i literatura catalanes. |
|
|
|
-Conèixer i definir els estudis de dones, gènere i feminismes en relació a literatura catalana. |
|
|
|
-Comprendre i demostrar la validesa i necessitat dels estudis de dones, gènere i feminismes. |
|
|
|
-Analitzar i distingir els diferents períodes, escoles teòriques i crítiques i textos internacionals i catalans en aquests estudis.
|
|
|
|
-Analitzar, distingir, comparar i saber jutjar teories i textos internacionals i catalans sobre dones i literatura. |
|
|
|
-Adaptar-se a les noves realitats actuals i prendre consciència de la necessitat de visibilització de les autores en la història literària, de les seves aportacions en els textos assagístics i les obres de ficció, de les escoles teòriques i dels estudis de dones, gènere i/o feminismes. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. La literatura catalana abans de la guerra del 1936 (anys 20 i 30) |
1.1 Poesia
-Noucentisme i simbolisme
-Avantguardes. Surrealisme
-Generació del 36
-Realisme i noves generacions
1.2 Teatre
-Crisi teatral. Noucentisme i teatre
-Comèdia burgesa.
-El teatre de Josep. M. de Sagarra
-Noves generacions.
1.3 Narrativa
-Crisi de la novel•la.
-Pervivència autors/es modernistes
-Narrativa noucentista
-La narrativa a partir de 1925
|
2. Guerra, exili i clandestinitat |
2.1. La literatura catalana durant la guerra civil
2.2. L’exili català
-Literatura a l’exili
2.3. Catalunya sota el franquisme. Repressió i clandestinitat
|
3. La represa de postguerra |
3.1. Pervivència dels models de preguerra.
3.2. Primeres generacions de postguerra
-Poesia. Simbolisme i avantguardisme
-Narrativa. Existencialisme i realisme.
-Teatre. ADB i EADAG.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Treballs |
|
3 |
15 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
15 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
-Introducció als continguts funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
-Classes teòriques per desenvolupar els continguts del programa. |
Treballs |
-Treballs monogràfics de recerca sobre història literària del segle XX. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
-Ampliació de la teoria amb nous documents i recursos.
-Recursos per a l'elaboració dels treballs pràctics. |
|
Activitats Introductòries |
Atenció personalitzada |
Treballs |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
-Seguiment de la dedicació i coneixements de l'alumnat.
-Atenció a l'alumnat sobre dubtes i ampliació de continguts.
-Correcció i comentaris als treballs i exercicis pràctics. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
-Recerca personal sobre temes de la teoria, obres i autors/es. |
40% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
-Excercis pràctics i comentaris de textos sobre la teoria exposada a classe. |
40& |
Proves de desenvolupament |
-Proves per desenvolupar la teoria exposada a les classes. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Glòria Bordons i Jaume Subirana, eds. (1999). Literatura catalana contemporània. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Enric Bou (2000). Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.
Jordi Castellanos, ed. (1973). Guia de la literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.
Josep M. Castellet i Joaquim Molas (1985). Poesia catalana del segle XX. Barcelona: Edicions 62.
DD.AA. (1984). Història de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62-Orbis.
Joan Fuster (1972). Literatura catalana contemporània. Barcelona: Curial.
Joaquim Molas (1983). Literatura catalana d'avantguarda . Barcelona: Antoni Bosch.
Joaquim Molas (dr.) i altres (1986). Història de la literatura catalana, vols. VII-XI. Barcelona: Ariel.
Alan Yates (1975). Una generació sense novel·la. Barcelona: Edicions 62.
|
Complementària |
|
-Traces, base de dades bibliogràfiques:
http://www.traces.uab.es/tracesbd/
-Lletra, web de Literatura Catalana:
http://www.uoc.edu/lletra/
-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:
http://www.escriptors.cat/
|
Assignatures que en continuen el temari |
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA IV/12122229 | LITERATURA CATALANA ACTUAL/12122230 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA I/12121006 | LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA II/12121007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|