DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SINTAXI CATALANA I Codi 12122021
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GINEBRA SERRABOU, JORDI
Adreça electrònica jordi.ginebra@urv.cat
Professors/es
GINEBRA SERRABOU, JORDI
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana/departament.html
Descripció general i informació rellevant Adquisició de coneixements descriptius superiors de sintaxi catalana i de capacitat de reflexió teòrica al voltant de l’estructura sintàctica del llenguatge.

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A9 Conèixer la lingüística catalana
A13 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements descriptius superiors de sintaxi catalana A1
A9
A13
B3
Adquirir capacitat de reflexió teòrica al voltant de l’estructura sintàctica del llenguatge A1
A9
A13
A14
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. L’oració. Estructura categorial i estructura funcional 1. Definicions d’oració
2. Oració i predicació: estructura categorial i estructura funcional de l’oració
3. Oració i fragments. Tipologia dels fragments
4. Estructura de l’oració: ordre dels constituents immediats
5. Estructura de l’oració: el·lipsi de constituents
6. Oració simple i oració composta. Coordinació i subordinació
2. Estructura informativa de l’oració 1. L’ordre canònic de l’oració i la jerarquització informativa. Conceptes de tema i rema.
2. La tematització a l’esquerra
3. La tematització a la dreta
4. La rematització a l’esquerra
5. La rematització a la dreta
6. Representació formal dels moviments relacionats amb el marcatge expressiu
7. Altres fenòmens relacionats amb la jerarquització informativa de l’oració

3. Les funcions sintàctiques 1. Categories sintàctiques i funcions sintàctiques
2. Funcions sintàctiques i funcions semàntiques (papers temàtics)
3. Estructura funcional bàsica d’un sintagma: nucli i modificadors (especificadors i complements)
4. Els nivells de modificació: la hipòtesi dels tres nivells homogenis
5. Complements i adjunts (o circumstancials)
6. Adjunts i adjunts lliures (o circumstancials oracionals)
4. El sintagma verbal: els arguments del verb (I) 1. Introducció
2. Tipologia bàsica de la complementació verbal
3. Problemes: complements/adjunts, monovalents/bivalents
4. Verbs ergatius i verb causatius
5. Els verbs psicològics
6. Els verbs amb elevació
7. Els datius no regits
5. El sintagma verbal: els arguments del verb (II) 1. Altres alternances
2. Canvi i caiguda de preposicions
3. Els verbs pronominals
4. Els verbs amb pronom obligatori
5. Altres fenòmens relacionats amb els pronoms
6. Els verbs no predicatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
44 22 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 7.5 22.5
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Estudis previs
0 41.5 41.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament de l'enfocament de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels temes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis immediatament posteriors a l'explicació dels temes, per avaluar la comprensió i el seguiment de les explicacions
Resolució de problemes, exercicis Exercicis per validar l'adquisició de coneixements, que es corregeixen i comenten a classe
Estudis previs Lectura i estudi de la bibliografia

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Comentari personal dels resultats dels exercicis

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Correcció i valoració dels resultats dels exercicis fets a l'aula 5%
Resolució de problemes, exercicis Correcció i qualificació dels exercicis 30%
Proves de desenvolupament Desenvolupament i explicació dels temes i comentaris i anàlisis de les descripcions fetes 65%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal lliurar els exercicis puntualment. Si no, només tindran, com a màxim, el 70% del seu valor.


Fonts d'informació

Bàsica Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Sebastià BONET; Joan SOLÀ, Sintaxi generativa catalana, 1986, Barcelona

Complementària Joan Solà, Estudis de sintaxi catalana, Barcelona, 1972-1973
Joan Solà, Qüestions controvertides de sintaxi catalana, Barcelona, 1987
Joan Solà, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, Barcelona, 1994
Andrew Radford, Transformational Syntax, Cambridge, 1981

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SINTAXI CATALANA II/12122022

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE LA NORMATIVA DE LA LLENGUA CATALANA/12122216

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLENGUA CATALANA/12121004
 
Altres comentaris
Es recomana assistir a classe
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent