Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A9 |
Conèixer la lingüística catalana |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A14 |
Saber formar-se una opinió crítica sobre un text |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements descriptius superiors de sintaxi catalana |
A1 A9 A13
|
B3
|
|
Adquirir capacitat de reflexió teòrica al voltant de l’estructura sintàctica del llenguatge |
A1 A9 A13 A14
|
B3
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. L’oració. Estructura categorial i estructura funcional |
1. Definicions d’oració
2. Oració i predicació: estructura categorial i estructura funcional de l’oració
3. Oració i fragments. Tipologia dels fragments
4. Estructura de l’oració: ordre dels constituents immediats
5. Estructura de l’oració: el·lipsi de constituents
6. Oració simple i oració composta. Coordinació i subordinació
|
2. Estructura informativa de l’oració |
1. L’ordre canònic de l’oració i la jerarquització informativa. Conceptes de tema i rema.
2. La tematització a l’esquerra
3. La tematització a la dreta
4. La rematització a l’esquerra
5. La rematització a la dreta
6. Representació formal dels moviments relacionats amb el marcatge expressiu
7. Altres fenòmens relacionats amb la jerarquització informativa de l’oració
|
3. Les funcions sintàctiques |
1. Categories sintàctiques i funcions sintàctiques
2. Funcions sintàctiques i funcions semàntiques (papers temàtics)
3. Estructura funcional bàsica d’un sintagma: nucli i modificadors (especificadors i complements)
4. Els nivells de modificació: la hipòtesi dels tres nivells homogenis
5. Complements i adjunts (o circumstancials)
6. Adjunts i adjunts lliures (o circumstancials oracionals)
|
4. El sintagma verbal: els arguments del verb (I) |
1. Introducció
2. Tipologia bàsica de la complementació verbal
3. Problemes: complements/adjunts, monovalents/bivalents
4. Verbs ergatius i verb causatius
5. Els verbs psicològics
6. Els verbs amb elevació
7. Els datius no regits
|
5. El sintagma verbal: els arguments del verb (II) |
1. Altres alternances
2. Canvi i caiguda de preposicions
3. Els verbs pronominals
4. Els verbs amb pronom obligatori
5. Altres fenòmens relacionats amb els pronoms
6. Els verbs no predicatius
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
44 |
22 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
15 |
15 |
Estudis previs |
|
0 |
41.5 |
41.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Plantejament de l'enfocament de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis immediatament posteriors a l'explicació dels temes, per avaluar la comprensió i el seguiment de les explicacions |
Resolució de problemes, exercicis |
Exercicis per validar l'adquisició de coneixements, que es corregeixen i comenten a classe |
Estudis previs |
Lectura i estudi de la bibliografia |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Comentari personal dels resultats dels exercicis |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Correcció i valoració dels resultats dels exercicis fets a l'aula |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
Correcció i qualificació dels exercicis |
30% |
Proves de desenvolupament |
Desenvolupament i explicació dels temes i comentaris i anàlisis de les descripcions fetes |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal lliurar els exercicis puntualment. Si no, només tindran, com a màxim, el 70% del seu valor. |
Bàsica |
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Sebastià BONET; Joan SOLÀ, Sintaxi generativa catalana, 1986, Barcelona
|
|
Complementària |
Joan Solà, Estudis de sintaxi catalana, Barcelona, 1972-1973
Joan Solà, Qüestions controvertides de sintaxi catalana, Barcelona, 1987
Joan Solà, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, Barcelona, 1994
Andrew Radford, Transformational Syntax, Cambridge, 1981
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SINTAXI CATALANA II/12122022 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DE LA NORMATIVA DE LA LLENGUA CATALANA/12122216 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLENGUA CATALANA/12121004 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana assistir a classe |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|