Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A9 |
Conèixer la lingüística catalana |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A14 |
Saber formar-se una opinió crítica sobre un text |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements descriptius superiors de sintaxi catalana
|
A1 A9 A13
|
B3
|
|
Adquirir capacitat de reflexió teòrica al voltant de l’estructura sintàctica del llenguatge |
A1 A9 A13 A14
|
B3
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. LA PREDICACIÓ NO VERBAL OBLIGATÒRIA
|
1. La predicació no verbal i les funcions “atribut” i “predicatiu”
2. Tipologia bàsica de la predicació no verbal (i anàlisi sintàctica)
3. L’atribut o predicatiu de subjecte regit
4. L’atribut o predicatiu de subjecte no regit
5. L’atribut o predicatiu d’objecte regit
6. L’atribut o predicatiu d’objecte no regit |
2. ELS COMPLEMENTS CIRCUMSTANCIALS O ADJUNTS (I ELS ALTRES MODIFICADORS VERBALS) |
1. Concepte, exemples i problemes
2. Els adjunts lliures
3. Els altres modificadors verbals (els especificadors)
|
3. ESTRUCTURA DEL SINTAGMA NOMINAL: ELS COMPLEMENTS ARGUMENTALS
|
1. Introducció
2. El “subjecte” i el “CD” del nom
3. Altres complements argumentals
4. El canvi i caiguda de preposicions
5. Els “desajustaments”
6. Els adjectius regits o argumentals
7. Els altres complements argumentals dels noms |
4. ESTRUCTURA DEL SINTAGMA NOMINAL: ELS COMPLEMENTS NO ARGUMENTALS |
1. Els complements adjunts restrictius: els adjectius qualificatius
2. Els complements adjunts restrictius: altres categories
3. Els complements adjunts explicatius |
5. ESTRUCTURA DEL SINTAGMA NOMINAL: ELS ESPECIFICADORS |
1. Els quantificadors
2. Els determinants
3. Altres modificadors prenominals
4. Els especifiadors nominals i l’arbre sintagmàtic
5. Les construccions partitives i pseudopartitives
|
6. ESTRUCTURA DE LES ALTRES CATEGORIES |
1. El sintagma adjectiu
2. El sintagma adverbial
3. El sintagma preposicional
4. Altres |
7. L’ORACIÓ DE RELATIU |
1. Característiques tradicionalment assignades a les oracions de relatiu
2. Classificació de les oracions de relatiu
3. El moviment de QU i l’arrossegament
4. El relatiu popular
5. Exemples per comentar
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
15 |
15 |
Sessió Magistral |
|
44 |
22 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Estudis previs |
|
0 |
41.5 |
41.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Plantejament de l'enfocament de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Exercicis per validar l'adquisició de coneixements, que es corregeixen i comenten a classe |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis immediatament posteriors a l'explicació dels temes, per avaluar la comprensió i el seguiment de les explicacions |
Estudis previs |
Lectura i estudi de la bibliografia |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Comentari personal dels resultats dels exercicis |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Correcció i qualificació dels exercicis |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Correcció i valoració dels resultats dels exercicis fets a l'aula |
5% |
Proves de Desenvolupament |
Desenvolupament i explicació dels temes i comentaris i anàlisis de les descripcions fetes |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal lliurar els exercicis puntualment. Si no, només tindran, com a màxim, el 70% del seu valor. |
Bàsica |
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Sebastià BONET; Joan SOLÀ, Sintaxi generativa catalana, 1986, Barcelona
|
|
Complementària |
Joan Solà, Estudis de sintaxi catalana, Barcelona, 1972-1973
Joan Solà, Qüestions controvertides de sintaxi catalana, Barcelona, 1987
Joan Solà, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, Barcelona, 1994
Andrew Radford, Transformational Syntax, Cambridge, 1981
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SINTAXI CATALANA II/12122022 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DE LA NORMATIVA DE LA LLENGUA CATALANA/12122216 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLENGUA CATALANA/12121004 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana assistir a classe |
|