DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DIALECTOLOGIA CATALANA Codi 12122109
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 9 3 Obligatòria Cinquè Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
NAVARRO GOMEZ, PERE
Adreça electrònica pere.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO GOMEZ, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a la variació geogràfica de la llengua catalana

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els nivells fonètic, morfosintàctic i lèxic de les varietats geogràfiques catalanes A1
A6
Conèixer els factors històrics que han condicionat les varietats geogràfiques catalanes A17
Analitzar les principals característiques de les varietats geogràfiques del català que han transcendit a la llengua estàndard C5
Ser capaç de dur a terme la tècnica del treball de camp d'una manera reeixida A16
B4
C2
Ser capaç de realitzar comentaris de textos dialectals orals i escrits A13
Ser capaç de mostrar una actitud positiva vers les varietats geogràfiques catalanes B2
B3
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ
1.1. Història de la dialectologia
1.2. Concepte i classes de dialectes
1.3. Factors de diferenciació i d’anivellament entre els dialectes
1.4. Modalitats de la dialectologia
1.5. Criteri geogràfic
1.6. Varietats geogràfiques i varietat estàndard
1.7. Dialecte i prejudicis
1.8. La dialectologia catalana: divisió i nomenclatura dels dialectes catalans
2. CATALÀ NORD-ORIENTAL
2.1. Rossellonès
2.2. Capcinès
3. CATALÀ SUD-ORIENTAL
3.1. Septentrional de transició
3.2. Central
3.3. Tarragoní
3.4. Salat
3.5. Xipella
4. CATALÀ INSULAR O BALEAR
4.1. Menorquí
4.2. Mallorquí
4.3. Eivissenc i formenterer
4.4. Altres parlars insulars
5. CATALÀ ALGUERÈS 5.1. Alguerès
6. CATALÀ NORD-OCCIDENTAL
6.1. Ribagorçà
6.2. Pallarès
6.3. Lleidatà
6.4. Tortosí
6.5. Parlars de transició entre el català occidental i l’oriental
6.6. Altres parlars nord-occidetnals
7. CATALÀ SUD-OCCIDENTAL O
VALENCIÀ

7.1. Valencià septentrional
7.2. Valencià central o apitxat
7.3. Valencià meridional
7.4. Valencià mallorquí

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 56 101
Presentacions / exposicions
1 4 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
0 20 20
Treballs
0 40 40
Estudis previs
0 4 4
Pràctiques a través de TIC
10 10 20
Pràctiques externes (de camp/sortides)
30 60 90
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
3 0 3
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l’alumnat d’un treball, d’un comentari de text
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d’un exercici relacionat amb la temàtica de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis Correcció de les pràctiques exposades o o no a l'aula
Treballs Treballs de curs de l’alumnat
Estudis previs Base teòrica que hem trobat en assignatures prèvies
Pràctiques a través de TIC Consulta de material cartogràfixc
Pràctiques externes (de camp/sortides) Treball de camp: recollida de material lingüístic a través d'entrevistes personals amb informants

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Descripció
Totes les tipologies assenyalades requereixen una atenció personalitzada. La resolució de dubtes no es refereix exclusivament als que sorgeixin a partir dels exercicis pràctics, sinó també dels que es derivin de les sessions magistrals. També les presentacions de treballs o exposicions a l’aula han d’anar acompanyades de consultes periòdiques al professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l’alumnat d’un tema concret a l’aula i presentació escrita 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un exercici 5%
Treballs Elaboració d’una monografia sobre el parlar d’una localitat 30%
Proves pràctiques Exercicis de transcripció fonètica
Interpretació d’un mapa d’isoglosses
Anàlisi de textos dialectals orals i escrits
50%
Proves objectives de preguntes curtes Una prova amb cinc preguntes sobre toria 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica ALVAR, M. -a cura de-, Atlas plurilingües. Metodología, 1977, Madrid: CSIC
VIAPLANA, J., Dialectologia, 1996, València: Universitat de València
ALEGRE, M., Dialectologia catalana, 1991, Barcelona: Teide
COLOMINA I CASTANYER, J., Dialectologia catalana. Introducció i guia bibliogràfica, 1999, Alacant: Universitat d'Alacant
VENY, J., Els parlars catalans, 1998, Palma de Mallorca: Moll
ALVAR, M., Estudios de geografía lingüística, 1991, Madrid: Paraninfo
VENY, J., Estudis de geolingüística catalana, 1978, Barcelona: Eds. 62
RECASENS, D., Fonètica descriptiva del català, 1991, Barcelona: IEC
VENY, J., Introducció a la dialectologia catalana, 1986, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
CHAMBERS, J. K.; TRUDGILL, P., La dialectología, 1994, Madrid: Visor Libros
SIFRE, M., Llengua i dialecte, 2005, Alzira: Bromera

Complementària MARTÍ, J.; et alii, Coneguem els nostres parlars, 1985, Barcelona: Generalitat de Catalunya
PORREDON, R., De llevant fins a ponent. Els parlars catalans, 1992, Barcelona: la Magrana
RAFANELL, A., El català modern, 2000, Barcelona: Empúries
VENY, J., Llengua històrica i llengua estàndard, 2001, València: Universitat de València
CASTELLANOS, C., Llengua, dialectes i estandardització, 2000, Barcelona: Octaedro
DEP. CULTURA-GENERALITAT DE CATALUNYA, Mapes per a l'estudi de la llengua catalana, 1992, Vic: Eumo

Altres recursos: CDs amb textos orals de les diferents varietats geogràfiques catalanes que proporcionarà el professor.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA I/12122017
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA II/12122018