Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A6 |
Conèixer la realitat dialectal catalana |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A16 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret |
A17 |
Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...) |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els nivells fonètic, morfosintàctic i lèxic de les varietats geogràfiques catalanes |
A1 A6
|
|
|
Conèixer els factors històrics que han condicionat les varietats geogràfiques catalanes |
A17
|
|
|
Analitzar les principals característiques de les varietats geogràfiques del català que han transcendit a la llengua estàndard |
|
|
C5
|
Ser capaç de dur a terme la tècnica del treball de camp d'una manera reeixida |
A16
|
B4
|
C2
|
Ser capaç de realitzar comentaris de textos dialectals orals i escrits |
A13
|
|
|
Ser capaç de mostrar una actitud positiva vers les varietats geogràfiques catalanes |
|
B2 B3 B6
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1. INTRODUCCIÓ |
1.1. Història de la dialectologia
1.2. Concepte i classes de dialectes
1.3. Factors de diferenciació i d’anivellament entre els dialectes
1.4. Modalitats de la dialectologia
1.5. Criteri geogràfic
1.6. Varietats geogràfiques i varietat estàndard
1.7. Dialecte i prejudicis
1.8. La dialectologia catalana: divisió i nomenclatura dels dialectes catalans
|
2. CATALÀ NORD-ORIENTAL |
2.1. Rossellonès
2.2. Capcinès
|
3. CATALÀ SUD-ORIENTAL |
3.1. Septentrional de transició
3.2. Central
3.3. Tarragoní
3.4. Salat
3.5. Xipella
|
4. CATALÀ INSULAR O BALEAR
|
4.1. Menorquí
4.2. Mallorquí
4.3. Eivissenc i formenterer
4.4. Altres parlars insulars
|
5. CATALÀ ALGUERÈS |
5.1. Alguerès |
6. CATALÀ NORD-OCCIDENTAL |
6.1. Ribagorçà
6.2. Pallarès
6.3. Lleidatà
6.4. Tortosí
6.5. Parlars de transició entre el català occidental i l’oriental
6.6. Altres parlars nord-occidentals
|
7. CATALÀ SUD-OCCIDENTAL O
VALENCIÀ |
7.1. Valencià septentrional
7.2. Valencià central o apitxat
7.3. Valencià meridional
7.4. Valencià mallorquí
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
56 |
101 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
4 |
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
20 |
20 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
Estudis previs |
|
0 |
4 |
4 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
30 |
60 |
90 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part de l’alumnat d’un treball, d’un comentari de text |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució d’un exercici relacionat amb la temàtica de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Correcció de les pràctiques exposades o no a l'aula |
Treballs |
Treballs de curs de l’alumnat |
Estudis previs |
Base teòrica que hem trobat en assignatures prèvies |
Pràctiques a través de TIC |
Consulta de material cartogràfic |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball de camp: recollida de material lingüístic a través d'entrevistes personals amb informants |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
|
Descripció |
Totes les tipologies assenyalades requereixen una atenció personalitzada. La resolució de dubtes no es refereix exclusivament als que sorgeixin a partir dels exercicis pràctics, sinó també dels que es derivin de les sessions magistrals. També les presentacions de treballs o exposicions a l’aula han d’anar acompanyades de consultes periòdiques al professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part de l’alumnat d’un tema concret a l’aula i presentació escrita |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un exercici |
5% |
Treballs |
Elaboració d’una monografia sobre el parlar d’una localitat |
30% |
Proves pràctiques |
Exercicis de transcripció fonètica
Interpretació d’un mapa d’isoglosses
Anàlisi de textos dialectals orals i escrits |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Una prova amb cinc preguntes sobre toria |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
ALVAR, M. -a cura de-, Atlas plurilingües. Metodología, 1977, Madrid: CSIC
VIAPLANA, J., Dialectologia, 1996, València: Universitat de València
ALEGRE, M., Dialectologia catalana, 1991, Barcelona: Teide
COLOMINA I CASTANYER, J., Dialectologia catalana. Introducció i guia bibliogràfica, 1999, Alacant: Universitat d'Alacant
VENY, J., Els parlars catalans, 1998, Palma de Mallorca: Moll
ALVAR, M., Estudios de geografía lingüística, 1991, Madrid: Paraninfo
VENY, J., Estudis de geolingüística catalana, 1978, Barcelona: Eds. 62
RECASENS, D., Fonètica descriptiva del català, 1991, Barcelona: IEC
VENY, J., Introducció a la dialectologia catalana, 1986, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
CHAMBERS, J. K.; TRUDGILL, P., La dialectología, 1994, Madrid: Visor Libros
SIFRE, M., Llengua i dialecte, 2005, Alzira: Bromera
|
|
Complementària |
MARTÍ, J.; et alii, Coneguem els nostres parlars, 1985, Barcelona: Generalitat de Catalunya
PORREDON, R., De llevant fins a ponent. Els parlars catalans, 1992, Barcelona: la Magrana
RAFANELL, A., El català modern, 2000, Barcelona: Empúries
VENY, J., Llengua històrica i llengua estàndard, 2001, València: Universitat de València
CASTELLANOS, C., Llengua, dialectes i estandardització, 2000, Barcelona: Octaedro
DEP. CULTURA-GENERALITAT DE CATALUNYA, Mapes per a l'estudi de la llengua catalana, 1992, Vic: Eumo
|
Altres recursos: CDs amb textos orals de les diferents varietats geogràfiques catalanes que proporcionarà el professor. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLATÍ/12121003 | LLATÍ VULGAR/12121102 | FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122 | GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA I/12122017 | GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA II/12122018 | HISTÒRIA SOCIAL DE LA LLENGUA CATALANA/12121204 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|