DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura EDICIÓ FILOLÒGICA DE TEXTOS CATALANS Codi 12122223
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CORRETGER SAEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.corretger@urv.cat
Professors/es
CORRETGER SAEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura treballa la fixació, anotació i comentari introductori de textos de creació i assaig i d'epistolaris d'escriptors catalans editats, així com la fixació, anotació i comentari des del punt de vista filològic i crític de textos literaris o epistolars inèdits. Identificació de les fonts primàries de consulta. Treball crític sobre materials inèdits i sobre la utilització correcta dels sistemes de tractament dels textos.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre els sistemes de fixació, anotació i comentari introductori de textos de creació i assaig així com d'epistolaris d'escriptors i escriptores catalans editats. A5
A12
A14
A18
B3
B4
B9
C3
Aprendre a fixar, anotar i comentar des del punt de vista filològic i crític textos literaris o epistolars inèdits. A5
A12
A13
A14
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B9
C3
C5
Identificar les fonts primàries de consulta, treballar críticament els materials inèdits i utilitzar correctament els sistemes de tractament dels textos pel que fa als continguts ideològics, històrics i estètics i pel que fa a les fórmules de sistematització i edició. A2
A3
A5
A12
A13
A14
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B9
B12
C5
Aconseguir de preparar una edició filològica d'un recull inèdit de textos de creació o d'epístoles. A4
A5
A12
A13
A14
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
A) Introducció teòrica: crítica textual. Edició crítica. Bases. Tipologia. Funcions de l'editor.

B) L'edició de textos. Models teòrics i pràctics

1. Epistolaris

2. Textos de creació: narració (novel·la, conte), poesia i assaig (articulisme)

3. Textos de recerca: miscel·lànies. Actes. Articles, comunicacions i ponències. Guies d'edició: models


C) Metodologia

1. Les fonts de consulta: com cercar -i discriminar- textos i epistolaris inèdits

2. Transcripció, ordenació, datació i fixació del text o de les lletres

3. Contextualització historicosocial i literària dels textos inèdits

4. Anotació del text: aparat crític. Aparat lèxic

5. La confecció de la nota crítica o criteris d'edició

6. La introducció: aportacions a la història de la literatura, de la cultura i de les idees. Valoració crítica del text

7. La bibliografia: criteris de selecció. Apartats



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
15 30 45
Treballs
0 30 30
Resolució de problemes, exercicis
0 12 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics.
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten individualment davant el grup-aula el su projecte d'edició filològica durant una sessió de classe. També es resolen col·lectivament casos pràctics proposats pel professor relacionats amb els interessos de treball personal de cada alumne.
Treballs Els alumnes van preparant al llarg del quadrimestre un projecte d'edició d'un text, recull de textos o epistolari breu amb tots els requisits d'una edició filològica.
Resolució de problemes, exercicis Els alumnes solucionen pel seu compte casos pràctics proposats pel professor relacionats amb els seus interessos de treball personal. A les hores d'exposició s'inclou el debat col·lectiu sobre aquests casos.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Activitats Introductòries
Descripció
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades als exercicis. Seguiment personalitzat de les presentacions de projecte d'edició. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat durant les classes magistrals (avaluació contínua). 5%
Presentacions / exposicions Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a les exposicions individuals de projecte (avaluació contínua). 10%
Treballs Projecte d'edició crítica de cartes inèdites d'escriptors i intel·lectuals o d’un text (íntegre o parcial) inèdit o publicat en edició no filològica, i inici (mostra) d'anàlisi a partir del treball i dels materials de classe. 80%
Resolució de problemes, exercicis Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a les pràctiques d'edició textual (avaluació contínua). 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA:

 

            J.M. Blecua, Manual de crítica textual, Castalia, Madrid, 1983

 

            J.M. Pujol, J. Solà, Ortotipografia. Manual de l'autor, l'autoeditor i el dissenyador gràfic, Columna, Barcelona, 1995

 

           

BIBLIOGRAFIA GENÈRICA:

 

            models d'obres literàries, epistolaris, dietaris, llibres de memòries i miscel·lànies catalans en edició filològica i crítica

 

            manuals de fonètica, mètrica, estilística i gramàtica

 

            diccionaris (Etimològic de Coromines, Català-Valencià-Balear d'Alcover-Moll,  de  Retòrica i Estilística [Marchese-Forradellas] etc).

 

André Schiffrin, L'edició sense editors, Destino, Barcelona, 2000

 

Peter L. Berger, Thomas Luckmann, La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Herder, Barcelona 1988

 

José Maria Díez Borque, Métodos de estudio de la obra literaria, Taurus, Madrid, 1989,

           

             

BIBLIOGRAFIA SOBRE EPISTOLARIS I LITERATURA AUTOBIOGRÀFICA:

 

Enric Balaguer et alii (eds.), Literatura autobiogràfica. Història i construcció del subjecte, Denes Editorial, Alacant. València, 2001 

 

Joaquim Espinós et alii (eds.), Memòria i literatura. La construcció del subjecte femení. Periodisme i autobiografia, Denes Editorial, Alacant. València, 2002

 

            DD.AA., Epístola i literatura, Denes, Alacant-València, 2004

 

J. Bermúdez et alii (eds.),  Subjecte i creativitat, Publicacions de la Universitat Jaume I,  Castelló de la Plana, 1995

 

Joan Manuel Verdegal et alii (eds.), Memòria, escriptura i imatge, Publicacions de la Universitat Jaume I,  Castelló de la Plana, 1996

 

Epistolari J. M. López-Picó Carles Riba, a cura d'Osvald Cardona, Barcino, Barcelona 1976

 

Epistolari de Josep Carner, 5 volums, a cura d'Albert Manent i Jaume Medina, Curial , Barcelona 1994-2002

 

Cartes de Carles Riba I: 1910-1938, recollides i anotades per carles Jordi Guardiola, Edicions de la Magrana, Barcelona 1990

 

Cartes de Carles Riba II: 1939-1952, recollides i anotades per carles Jordi Guardiola, Edicions de la Magrana, Barcelona 1991

 

Antoni Rovira i Virgili, Cartes de l'exili, Compilació, transcripció i estudi per Maria Capdevila, PAM, 2002

 

Jordi Bou i Ros, Correspondència entre Benet de Llanza i Joan Mañé i Flaquer. Epistolari social, polític i cultural (1847-1862), Curial-PAM, Barcelona 2002

 

Pilar Garcia-Sedas, Joaquim Torres-Garcia. Epistolari català: 1909-1936, Curial-PAM, Barcelona 1997

 

La cultura catalana en el primer exili (1939-1940). Cartes d'escriptors, intel·lectuals i científics, Edició a cura de Maria Campillo i Francesc Vilanova, Quaderns de l'Arxiu Pi i Sunyer 4, Fundació Carles Pi i Sunyer d'Estudis Autonòmics i Locals, Barcelona 2000

 

Narcís-Jordi Aragó/ Josep Clara, Els epistolaris de Carles Rahola. Antologia de cartes de cent corresponsals, PAM, Barcelona1998

 

Epistolari de Joan Coromines amb exiliats catalans d'Amèrica: Hipòlit Nadal i Mallol i Avel·lí Artís i Balaguer, a cura de Josep Ferrer i Joan Pujadas, Fundació Pere Coromines, Curial, Barcelona 2003

 

Xavier Benguerel Joan Oliver. Epistolari, a cura de Lluís Busquets i grabulosa, Proa, Barcelona 1999

 

Mercè Rodoreda. Cartes a l'Anna Murià 1939-1956, Edicions de l'Eixample, Barcelona 1992

 

Josep Pla Josep M. Cruzet. Amb les pedres disperses. Cartes 1946-1962, Edició i pròleg de Maria Josepa Gallofré Virgili, Destino, Barcelona 2003

 

Gabriel Ferrater, Papers, Cartes, Paraules, a cura de Joan Ferraté, Quaderns Crema, Barcelona 1986

 

Epistolari de Joaquim Ruyra, a cura de Lluïsa Julià i Capdevila, Curial, Barcelona 1995

 

Montserrat Corretger, estudi introductori ( pp. 9-50) de la novel·la Laberint, de Domènec Guansé, Arola Editors, Tarragona, 2003

 

Montserrat Corretger, "Alfons Maseras, col·laborador de Joan Estelrich entre 1919 i 1928", dins  Miscel·lània Joan Estelrich, El Tall (El Tall del temps maior, 3), Mallorca, 1997, pp. 133-161

 

 Montserrat Corretger, “Cinc cartes d’Antoni Rovira i Virgili a Francesc Trabal”, dins Xavier Ferré (ed.), Àlbum Antoni Rovira i Virgili, Edicions del Centre de Lectura, Reus, 2000, pp. 101-114

 

Montserrat Corretger, "Els intel·lectuals catalans a Tolosa el 1939: represa i organització de la cultura", comunicació dins Manuel Fuentes (ed.), Actes del Congrés Internacional "Sesenta años después: el exilio literario republicano de 1939" [organitzat pel Departament de Filologies Romàniques de la URV, el Departament de Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica de la Universitat de Lleida i el GEXEL (UAB) el 9 i 10-XII-1999],[en premsa: PAM 2005]

 

Montserrat Corretger, "(Auto)biografia intel·lectual de Carlota Guteras a partir de les relacions epistolars amb Cristòfor de Domènech (1924-1927) i Joan Estelrich (1923)" dins Actes del III Simposi Internacional de Literatura Autobiogràfica, (Universitat d'Alacant, 13-15-XI-2003) [en premsa]

 

Montserrat Corretger, "La revista Occitania (1905) i l'epistolari dels seus directors, Josep Aladern i Prosper Estieu (1903-1913): baula en la construcció de la identitat catalanoocitana" dins Magí Sunyer, Roser Pujades i Pere Poy (eds.) Literatura i identitats,  Cossetània Edicions-URV (Dept. de Filologia Catalana), Valls 2004, pp. 107-134.

 

Montserrat Corretger, "Pere Nanot Renart: referent  històric i moral de La Bogeria de Narcís Oller", Serra d'Or, n. 465, setembre de 1998, pp. 38-41

 

Montserrat Corretger, "L'obra de Joaquim Maria Bartrina: arrels reusenques", dins Montserrat Corretger i Xavier Ferré Trill (eds), "Joaquim M. Bartrina entre les raons poètiques i les científiques", Publicacions de l'Arxiu Municipal de Reus, 2, Reus, 2002, pp. 83-112

 

Xavier Ferré i Trill, Joan Fuster. Correspondència, Vol. VIIè, Universitat de València/ Tres i Quatre, 2004 [edició, anotació i introducció (pp. 41-520)] .

 

Xavier Ferré i Trill, "Correspondència entre Pau Font de Rubinat i Carles Rahola", Revista del Centre de Lectura, Reus, n. 51, març de 1999, pp. 15-16

 

Xavier Ferré i Trill, "L'exili català a Tolosa, 1939", Serra d'Or, 473, maig de 1999, pp. 20-23

 

Xavier Ferré i Trill, "Pere Cavallé-Pere Coromines", Revista del Centre de Lectura de Reus, juny 2000, pp.5-8.

 

Xavier Ferré i Trill, “Nou cartes  d’Antoni Rovira i Virgili a intel.lectuals i polítics (1913-1945)" a Àlbum Antoni Rovira i Virgili, Edicions del Centre de Lectura, Reus, 2000, pp.93-100.

 

Xavier Ferré i Trill, "Bartrina: política i positivisme", Revista del Centre de Lectura, maig, 2001, pp. 7-10 [publicat a Montserrat Corretger i Xavier Ferré Trill (eds), "Joaquim M. Bartrina entre les raons poètiques i les científiques", Publicacions de l'Arxiu Municipal de Reus, 2, Reus, 2002, pp. 203-213]

 

Xavier Ferré i Trill: "Orígens d'una relació", El Temps, 20-26, IV-2004, pp. 9-12.

 

Enric Sòria, "Repeticions de l'ànima", AVUI Diumenge, 6 de juny de 2004

 

Joan F. Mira, "Memòria i literatura", AVUI, 5 de juny de 2004

 

 

ALGUNS EPISTOLARIS EDITATS A LA REVISTA Els Marges,:

 

"Dotze cartes de Víctor Català a Tomàs Roig i Llop", a cura de Jordi Castellanos, n. 11 (setembre de 1977)

 

"Correspondència Rusiñol-Casellas", a cura de Jordi Castellanos, n. 21 (gener de 1981)

"Cartes d'Eugeni d'Ors a Amadeu Vives (1904-1906), a cura de Jaume Aulet, n. 34 (maig de 1986)

"Correspondència d'Eugeni d'Ors a Jaume Bofill i Mates (Guerau de Liost), a cura d'Enric Bou i Josep  Murgades, n. 56 (octubre de 1996)

  

"Set cartes de Just Cabot a Lluís Capdevila", a cura de Just Arèvalo, n. 59 (desembre de 1997)

 

"Cartes de Pompeu Fabra a Josep Pous i Pagès", a cura d'Albert Manent i Segimon i Jordi Manent i Tomàs, n. 61 (setembre de 1998)

 

"Sobre "La generació anàrquica": Dues cartes entre Pere Coromines i Joan Estelrich", per Roser Campi, n. 62 (desembre de 1998)

 

"Correspondència de Joan Salvat-Papasseit a Cristòfor de Domènech", a cura de Montserrat Corretger, n. 65 (desembre de 1999)

 

"Tres cartes de Joaquim Folch i Torres a Raimon Casellas, a cura de Jordi Castellanos, n. 67 (octubre de 2000)

 

"Una correspondència entre Pere Calders i Joan Oliver", a cura de M. Eugènia Gisbert, n. 71 (desembre de 2002).

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CRÍTICA LITERÀRIA CATALANA/12122225

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CORRECCIÓ I GESTIÓ DE TEXTOS CATALANS/12122211