DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INTRODUCCIÓ ALS LLENGUATGES ESCÈNICS Codi 12122224
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MARTORELL COCA, JOSEP M.
Adreça electrònica josepm.martorell@urv.cat
Professors/es
MARTORELL COCA, JOSEP M.
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1) Proporcionar uns paràmetres amplis i clars sobre la matèria d'estudi, el teatre, els components que concorren en la creació dramàtica, l'especificitat del llenguatge escènic i la particular fruïció que comporta; 2) aportar un panorama general dels corrents metodològics i problemes de la teoria i la crítica teatrals i 3) iniciar l'alumne en l'anàlisi distintiu i interconnectat dels diferents elements de la representació.

Continguts
Tema Subtema
0. INTRODUCCIÓ: CONCEPTE I IDEA DEL TEATRE.

I. LA REPRESENTACIÓ.

II. LA RECEPCIÓ.
Les regles del joc: realitat i ficció / il.lusió i convencions teatrals. L'anàlisi escènica.

I.1. Autor i text dramàtic.
I.1.1. La codificació aristotèlica: La tragèdia. Finalitat: catarsi. Parts qualitatives (de la faula a l'espectacle). L'acció: peripècia, reconeixença, necessitat i versemblança.
I.1.2. Text teatral: Parlaments (diàleg i monòleg) i didascàlies. Quaderns de direcció.
I.2. Fisicitat de l'espectacle.
I.2.1. L'espai (dramàtic, escènic, teatral, espai trobat/espai buscat/espai preparat) i la seva articulació (de l'escena central a l'escena del príncep).
I.2.2. Escenografia i escenotècnia. L'escenari i els seus components.
I.2.3. Luminotècnia. Funcions i fonts lluminoses.
I.2.4. Vestuari i utilleria.
I.2.5. Sonotècnia, Música i sorolls.
I.3. Presentació.
I.3.1. Direcció, dramatúrgia i posada en escena.
I.3.2. Actor i interpretació: nivells d'anàlisi actoral; el gest i la mímica; moviment i posició; veu.

II. 1. Rol i consideració social del teatre. Política i legislació.
II.2. Públic.
II.3. La crítica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica PAVIS, P.,, Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología,, , Barcelona, Paidós, 1983,
PAVIS, P.,, El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine,, Barcelona, Paidós, 2000,
BERTOLO, C.(ed.),, El ojo crítico,, Barcelona, Edic.B, 1990,
FÀBREGAS, X, Introducció al llenguatge teatral,, Barcelona, Ed.62, 1973.,

Complementària

Recomanacions