DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ ALS LLENGUATGES ESCÈNICS Codi 12122224
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MARTORELL COCA, JOSEP M.
Adreça electrònica josepm.martorell@urv.cat
Professors/es
MARTORELL COCA, JOSEP M.
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció als llenguatges escènics (Cap a una nova teatrologia) planteja la descripció, anàlisi i interpretació dels components de l'escena.

Competències
Codi  
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B11 Motivació per la qualitat
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
No tipificats Tipus A 1) Adquirir, distingir i descriure uns paràmetres amplis i clars sobre la matèria d'estudi, el teatre, els components que concorren en la creació dramàtica, l'especificitat del llenguatge escènic i la particular fruïció que comporta; 2)conèixer, identificar, analitzar un panorama general dels corrents metodològics i problemes de la teoria i la crítica teatrals Tipus B 1) Produir l'anàlisi distintiva i interconnectada dels diferents elements de la representació a partir de l'assistència a una sèrie d'espectacles i fòrums; 2) tenir la capacitat de produir una valoració crítica de les arts escèniques. Tipus C 1) Apreciar, comprendre i valorar un espectacle d'arts escèniques; 2) sensibilitzar-se pel procés de creació inherent a les arts escèniques; 3) prendre consciència del valor patrimonial de les arts escèniques als Països Catalans. A14
A15
B3
B4
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ: CONCEPTE I ABAST DELS LLENGUATGES ESCÈNICS.

1.1 Aproximació al fer teatral.
1.2 Les regles del joc: realitat i ficció / il.lusió i convencions teatrals.
1.3 Instruments d'anàlisi escènica.
2. LA REPRESENTACIÓ. 2.1 Autor i text dramàtic.
2.1.1 Autoria i dramatúrgia.
2.1.2.Text teatral: Parlaments (diàleg i monòleg) i didascàlies. Quaderns de direcció.
2.2. Fisicitat de l'espectacle.
2.2.1. L'espai i la seva articulació.
2.2.2. Escenografia i escenotècnia. L'escenari i els seus components.
2.2.3. Luminotècnia. Funcions i fonts lluminoses.
2.2.4. Vestuari i utilleria.
2.2.5. Sonotècnia, Música i sorolls.
2.3. Presentació.
2.3.1. Direcció, dramatúrgia i posada en escena.
2.3.2. Actor i interpretació: nivells d'anàlisi actoral; el gest i la mímica; moviment i posició; veu.
3. LA RECEPCIÓ. 3.1. Rol i consideració social del teatre. Política i legislació.
3.2. Públic.
3.3. La crítica.
4. BASES PER A UNA NOVA TEATROLOGIA. 4.1 Semiòtica.
4.2 Història i historiografia.
4.3 Sociologia.
4.4 Antropologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
 
Sessió Magistral
40 0 40
Pràctiques externes (de camp/sortides)
12 12 24
Fòrums de discussió
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
5 10 15
Treballs
10 15 25
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació sobre els hàbits teatrals de l'alumnat i presentar l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que permetran analitzar els diferents components de l'escena.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assistència a 6 espectacles per tal de poder realitzar una sèrie d'exercicis pràctics.
Assistència a una sèrie de fòrums al voltant de les arts escèniques.
Fòrums de discussió
Resolució de problemes, exercicis
Treballs

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Sessió Magistral
Treballs
Descripció
Per mitjà dels recursos TIC de l'entorn virtual es durà a terme una atenció personalitzada sobre el procés d'aprenentatge de l'alumnat, sobretot al voltant dels 6 espectacles seleccionats de la cartellera d'hivern i primavera de 2008 a les ciutats de Tarragona i Reus.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Es valorarà l'assimilació dels continguts de l'assignatura. Requisit indispensable per a la pràctica externa.
Pràctiques externes (de camp/sortides) L'assistència és obligatòria. Sobre cadascun dels espectacles, l'alumnat realitzarà un exercici pràctic de crítica teatral seguint els paràmetres indicats per a cada cas. En aquesta activitat l'alumnat haurà d'aplicar tots els coneixements adquirits en l'assignatura. Aquesta és la base de la qualificació de l'assignatura.
Fòrums de discussió De cadascun dels espectacles que s'analitzin s'obrirà un fòrum per tal de comentar-ne els aspectes més remarcables. Participació en el fòrum.
Resolució de problemes, exercicis S'analitzarà la metodologia més adequada per tal d'elaborar la valoració dels espectacles i, en conseqüència, de les arts escèniques. Superaració del mínim establert
Treballs De cadascun dels espectacles, i com a síntesi dels coneixements teòrics, es durà a terme un treball de crítica teatral. Superació del mínim establert.
Proves pràctiques Després d'analitzar els components de les arts escèniques des d'un punt de vista teòric, caldrà ser capaç de sintetitzar-los en un espectacle concret. Superació del mínim establert.
Altres

Es tindrà en compte l'assistència, participació i capacitat de debatre sobre les arts escèniques i la configuració d'un criteri estètic.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica PAVIS, P.,, Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, Paidós, 1983,
PAVIS, P.,, El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine,, Barcelona, Paidós, 2000,
BERTOLO, C.(ed.),, El ojo crítico,, Barcelona, Edic.B, 1990,
FÀBREGAS, X, Introducció al llenguatge teatral,, Barcelona, Ed.62, 1973.,
VALENTINI, Valentina, Després del teatre modern, Institut del Teatre, Barcelona, 1991,
ABELLAN, Joan, La representació teatral, Barcelona, Institut del Teatre, 1983,
DE MARINIS, Marco, Entendre el teatre. Perfils d'una nova teatrologia, Barcelona, Institut del Teatre, 1998,
ROSSELLÓ, Ramon X., Anàlisi de l'obra teatral (Teoria i pràctica), Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i PAM,
FOGUET, F. i Pep MARTORELL, L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques (1975-2005), El Cep i la Nansa, Vilanova i la Geltrú, 2006,
SÁNCHEZ, José A., Dramaturgias de la imagen, Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2002,
UBERSFELD, Anne, La escuela del espectador, Publicación de la Asociación de Directores de Escena de España, Madrid, 1997,

Complementària

Recomanacions