DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura SINTAXI DE L`ESPANYOL II Codi 12123251
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
B5 Treballar de forma col•laborativa

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt B5
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol
Adquirir pautes per a la observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics bàsics
Presentar les unitats bàsiques de la sintaxi de l'espanyol
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'espanyol
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'oració en espanyol
Adquirir pautes per a l'observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets
Presentar les unitats complexes de la sintaxi de l'espanyol

Continguts
Tema Subtema
El concepte d’oració
Diferents aproximacions a la noció d’oració: definiciones semàtico-nocionals, lògiques i distribucionals. Les definicions formals de l’oració. Oració i enunciat: els fragments. Oració simple i oració composta. Propietats generals de l’oració. La noció d’estructura. Les categories sintàctiques: categories lèxiques i categories gramaticals. L’ordre de paraules a l’oració. L’el·lipsi. Oració i predicació. La noció de predicació. Tipus de predicats: verbals i no verbals. Els diferents entorns estructurals de la predicació. Les frases nominals.
Juxtaposició, coordinació i subordinació: problemes de delimitació
Coordinació i oració composta. Parataxi i hipotaxi. La juxtaposició. Coordinació i subordinació: diferències bàsiques. Les construccions coordinades. Els elements coordinants. El concepte de coordinació. L’abast de la coordinació. Condicions de coordinabilitat. Tipus de coordinació.
Oracions subordinades: criteris de classificació
El criteri categorial: oracions substantives, adjectives i adverbials. Problemes respecte al criteri categorial. El criteri de la recció verbal: oracions argumentals i oracions adjuntes. Les oracions completives: tipus. Les clàusules quantificades. Oracions de relatiu restrictives i no restrictives
La subordinació adverbial
Dificultats de definició. La subordinació adverbial a la gramàtica tradicional: funció adverbial o funció circumstancial? Problemes de classificació de les subordinades adverbials. Un doble nivell d’anàlisi: la bipolaritat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Presentacions / exposicions
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes 15%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest 15%
Proves pràctiques Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Hernanz, M. L. y J. Mª Brucart, La sintaxis, Crítica, 1987
Di Tullio, Á., Manual de gramática del español, La Isla de la Luna, 2005
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM., 2004
Bosque, I. y V. Demonte eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/ Espasa-Calpe, 1999
, , ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GRAMÀTICA ESPANYOLA: MORFOLOGIA/125232234