Codi |
|
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
Objectius |
Competències |
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt |
|
B5
|
|
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets |
|
|
|
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística |
|
|
|
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol |
|
|
|
Adquirir pautes per a la observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics bàsics |
|
|
|
Presentar les unitats bàsiques de la sintaxi de l'espanyol |
|
|
|
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'espanyol |
|
|
|
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt |
|
|
|
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'oració en espanyol
|
|
|
|
Adquirir pautes per a l'observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics
|
|
|
|
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol
|
|
|
|
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística
|
|
|
|
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets
|
|
|
|
Presentar les unitats complexes de la sintaxi de l'espanyol
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
El concepte d’oració
|
Diferents aproximacions a la noció d’oració: definiciones semàtico-nocionals, lògiques i distribucionals. Les definicions formals de l’oració. Oració i enunciat: els fragments. Oració simple i oració composta. Propietats generals de l’oració. La noció d’estructura. Les categories sintàctiques: categories lèxiques i categories gramaticals. L’ordre de paraules a l’oració. L’el·lipsi. Oració i predicació. La noció de predicació. Tipus de predicats: verbals i no verbals. Els diferents entorns estructurals de la predicació. Les frases nominals.
|
Juxtaposició, coordinació i subordinació: problemes de delimitació
|
Coordinació i oració composta. Parataxi i hipotaxi. La juxtaposició. Coordinació i subordinació: diferències bàsiques. Les construccions coordinades. Els elements coordinants. El concepte de coordinació. L’abast de la coordinació. Condicions de coordinabilitat. Tipus de coordinació.
|
Oracions subordinades: criteris de classificació
|
El criteri categorial: oracions substantives, adjectives i adverbials. Problemes respecte al criteri categorial. El criteri de la recció verbal: oracions argumentals i oracions adjuntes. Les oracions completives: tipus. Les clàusules quantificades. Oracions de relatiu restrictives i no restrictives
|
La subordinació adverbial
|
Dificultats de definició. La subordinació adverbial a la gramàtica tradicional: funció adverbial o funció circumstancial? Problemes de classificació de les subordinades adverbials. Un doble nivell d’anàlisi: la bipolaritat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Presentacions / exposicions |
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes |
15% |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest |
15% |
Proves pràctiques |
Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Hernanz, M. L. y J. Mª Brucart, La sintaxis, Crítica, 1987
Di Tullio, Á., Manual de gramática del español, La Isla de la Luna, 2005
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM., 2004
Bosque, I. y V. Demonte eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/ Espasa-Calpe, 1999
, , ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GRAMÀTICA ESPANYOLA: MORFOLOGIA/125232234 |
|
|