DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SINTAXI DE L'ESPANYOL II Codi 12123251
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A9 Conèixer la lingüística catalana
A11 Conèixer altres llengües i literatures
A14 Saber formar-se una opinió crítica sobre un text
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt B5
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets A9
A11
B2
B3
B4
C5
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística A9
A11
A14
B2
B3
B4
C5
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol A9
A11
A14
A15
B2
B3
B4
B5
C3
C5
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'oració en espanyol A11
B1
B3
C5
Adquirir pautes per a l'observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics A9
A11
B1
B2
B3
B4
B5
C5
Presentar les unitats complexes de la sintaxi de l'espanyol A9
A11
B1
C5

Continguts
Tema Subtema
El concepto de oración
Diferentes aproximaciones a la noción de oración: definiciones semántico-nocionales, lógicas y distribucionales. Las definiciones formales de oración. Oración y enunciado: los fragmentos. Oración simple y oración compuesta. Propiedades generales de la oración. La noción de estructura. Las categorías sintácticas: categorías léxicas y categorías gramaticales. El orden de las palabras en la oración. La elipsis. Oración y predicación. La noción de predicación. Tipos de predicados: verbales y no verbales. Los diferentes entornos estructurales de la predicación. Las frases nominales.
Yuxtaposición, coordinación y subordinación: problemas de delimitación
Coordinación y oración compuesta. Parataxis e hipotaxis. La yuxtaposición. Coordinación y subordinación: diferencias básicas. Las construcciones coordinadas. Los elementos coordinantes. El concepto de coordinación. El alcance de la coordinación. Tipos de coordinación.
Oraciones subordinadas: criterios de clasificación. Las oraciones completivas
El criterio categorial: oraciones sustantivas, adjetivas y adverbiales. Problemas respecto al criterio categorial. El criterio de la rección verbal: oraciones argumentales y oraciones adjuntas. Las oraciones completivas: tipos. Las cláusulas cuantificadas.
Oraciones de relativo Oraciones de relativo restrictivas y no restrictivas. Caracterización gráfica, prosódica, sintáctica y semántica. Algunos problemas: las oraciones pseudorelativas.
La subordinación adverbial
Dificultades de definición. La subordinación adverbial en la gramática tradicional: ¿función adverbial o función circunstancial? Problemas de clasificación de las subordinadas adverbiales. Un doble nivel de análisis: la bipolaridad.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Presentacions / exposicions
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes 15%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest 15%
Proves pràctiques Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bosque, I. y V. Demonte eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/ Espasa-Calpe, 1999
Fernández Lagunilla, M. y A. Anula, Sintaxis y cognición, Síntesis, 2004
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM., 2004
Hernanz, M. L. y J. Mª Brucart, La sintaxis, Crítica, 1987
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Tullio, Á. di, Manual de gramática del español, La Isla de la Luna, 2005

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MORFOLOGIA DE L'ESPANYOL I/12123244
SINTAXI DE L'ESPANYOL I/12123245