DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FONAMENTS DE L'ANÀLISI LITERARI APLICAT A LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12131102
Ensenyament
Filologia Hispanica (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
PUJOL RUSSELL, SARA
Adreça electrònica sara.pujol@urv.cat
Professors/es
PUJOL RUSSELL, SARA
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement teòric i pràctic de la mètrica, els recursos del llenguatge poètic i dels gèneres literaris, essencialment de la poesia.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A10 Conèixer les bases de la teoria de la literatura
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Adquirir la metodologia i les bases tècniques fonamentals de l'anàlisi literària. A10
A15
A16
B3
B6
B7
B9
B11
B12
C3
C5
- Enfrontar-se de manera sòlida a l'anàlisi d'un text literari, ja sigui un text poètic o narratiu. A1
A10
A14
A15
A16
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C5

Continguts
Tema Subtema
- El text literari: una unitat estructurada. - Text i context.
- Lectura, decodificació i
interpretació.
- El text poètic. - Vers, estrofa i poema.
- Elements per a l'anàlisi mètrica del vers.
- Funció expressiva de la mètrica en el text poètic.
- El llenguatge poètic.
- Figures retòriques: relació, ús i funció expressiva.
- Els gèneres literaris. - Introducció a la teoria i història dels gèneres literaris.
- L'estructura dels gèneres literaris.
- Temes i formes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
30 60 90
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 0 20
Resolució de problemes, exercicis
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 8 10
Proves pràctiques
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats orientades a prendre amb els alumnes i presentació de l'assignatura, així com dels criteris d'avaluació i informació bibliogràfica comentada de les obres d'imprescindible consulta.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferències, amb especialistes de prestigi, per aprofundir en el coneixement d'aspectes específics de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura per part de l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
Temps dedicat a atendre i resoldre dubtes dels alumnes que ho demanin, tant els problemes que sorgeixin a l'aula com als exercicis realitzats i les proves.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació a les classes en la resolució d'exercicis. 5%
Resolució de problemes, exercicis Participació a les classes en la resolució d'exercicis fets fora de l'aula. 5%
Proves de Desenvolupament Dues proves d'avaluació. 30%
Proves pràctiques Dues proves d'avaluació. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- BAEHR, Rudolf: Manual de versificación española, Madrid, Gredos, B.R.H., 25, 1981.

- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, Antonio: Diccionario de métrica española, Madrid, Alianza, 2001.

- LAPESA, Rafael: Introducción a los estudios literarios, Madrid, Cátedra, 1988.

- NAVARRO TOMÁS, Tomás: Métrica española, Madrid, Labor, 1991.

- QUILIS, Antonio: Métrica española, Barcelona, Ariel, 1997 (10ª).

- SPANG, Kurt: Géneros literarios, Madrid, Síntesis, 1993.

Complementària

Recomanacions