DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LLENGUA ALEMANYA II Codi 12131104
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Alemany
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
KOVÁCS ., ANIKA LENKE
Adreça electrònica lenke.kovacs@urv.cat
Professors/es
KOVÁCS ., ANIKA LENKE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A12 Conèixer altres llengües i literatures
A13 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
A17 Saber fer una presentació multimèdia sobre un text
A18 Saber cercar la informació de fonts filològiques, terminològiques, lexicogràfiques en paper o a la xarxa.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar les estructures bàsiques de la llengua alemanya per possibilitar l'expressió oral i escrita a un nivell elemental A12
A13
A15
A16
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Explicarem els objectius de l'assignatura i els aspectes a tenir en compte per a Llengua Alemanya I. Els hem dividit en quatre apartats bàsics i aquests per unitats (5-6 en total): 1- Estructures gramaticals (Grammatik. Lernziel: strukturell).
2- Funcions (Sprechintentionen. Lernziel: pragmatisch).
3- Lèxic (Wortschatz. Lernziel: lexikalisch).
4- Cultura (Landeskundliche Information
LEKTION 5: Wohnen (Viure) LEKTION 5: Wohnen. (Viure)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Definitpronomen (Nominativ und Akkusativ).
- Indefinitpronomen (Akkusativ).
- Lokale Präpositionen in, an, auf mit Dativ.
- Präposition für.
- Komposita (Nomen + Nomen, Verb + Nomen).


FUNCIONS.
- (Nicht-)Verfügbarkeit ausdrücken. (Expressar disponibilitat)
- Zweck einer Handlung/Sache angeben/erfragen. (Preguntar/donar la finalitat d’una cosa/acció)
- Nach Wertschätzung fragen. ( demanar apreciació)
- Etwas negativ/positiv bewerten. (Avaluar quelcom positiu i negatiu)
- Etwas identifizieren. (Identificar una cosa)
- Auf etwas aufmerksam machen. (Cridar l’atenció d’alguna cosa)
- Auf Verbote/Erlaubtheit hinweisen. (Fer esment de prohibició i permís)
- Auf (Nicht-)Verpflichtung hinweisen. (Fer esment d’obligació o no obligació)
- Enttäuschung ausdrücken. (Expressar decepció)
- Einräumen. (Moblar)
- Einwenden. (Objectar)
- Etwas enschränken. (Reduir una cosa)
- Jemanden einladen. (Invitar algú)

LÈXIC.
- Räume, Möbel.
- Charakterisierung für Wohnungen.
- Ausstatung und Lage der Wohnung. (Equipament i ubicació de la vivenda)
- Wohnen im Mietshaus (casa de lloguer) / Hotel.
- Ort und Lage. (Lloc i estat)
- Mietsverhältnis. (Contracte de lloguer)

CULTURA.
- Tipus d'habitatges: vivendes, equipaments i problemàtica a Alemanya.
- Formes d'organitzar les vacances. Distribució temporal de les vacances escolars. Diferències entre cada Estat Federal. Motiu de les diferències
LEKTION 6: Krankheit. (Malaltia)

LEKTION 6: Krankheit. (Malaltia)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Possessivartikel.
- Modalverben wollen und sollen.
- Imperativ der 2. Person Singular und Plural.
- Perfekt.

FUNCIONS.
- Körperteile benennen. (Anomenar les parts del cos)
- Beschwerden beschreiben. (Descriure dolors)
- Um Rat fragen. (Demanar consell)
- Ratschläge geben und weitergeben. (Donar i transmetre consells)
- Jemanden zu etwas drängen. (Instar algú a fer quelcom)
- Verhindertsein ausdrücken. (Expressar impediments)
- Vergangenes berichten. (Relatar en passat)
- Sich vergewissern. (Assegurar-se)

LÈXIC.
- Körperteile. (Parts del cos)
- Krankheiten. (Malalties)
- Schmerzen. (Dolors)
- Medikamente.
- Körperbewegungen. (Moviments corporals)
- Gegenstände des täglichen Bedarfs. (Articles de primera necessitat)

CULTURA.
- Importància de la prevenció sanitària a Alemanya.
- Informació del Sistema Sanitari a Alemanya.
- La importància del Perfekt en alemany.
LEKTION 7: Alltag. (Dia de cada dia)
LEKTION 7: Alltag. (Dia de cada dia)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Perfekt mit sein und haben.
- Perfekt von trennbaren Verben. (El Perfekt dels verbs separables)
- Perfekt von Verben mit Präfix und anderen unregelmäßigen (irregulars) Verben,
von starken (forts) und schwachen (dèbils) Verben.
- Personalpronomen im Akkusativ.
- Richtungsangaben (indicació de direccions): Präpositionen in, mit dem Akkusativ.
- Imperativ der "Du"-Form.

FUNCIONS.
- Berichten / Erzählen. (Informar / explicar)
- An etwas erinnern. (Recordar-se)
- Auf etwas aufmerksam machen. (Fer esment d’una cosa)
- Bejahen. (Afirmar)
- Sich erkundigen. (Assabentar-se, recollir informació)
- Sich weigern. (Negar-se)
- Sich vergewissern. (Assegurar-se)

LÈXIC.
- Alltägliche Aktivitäten. (Activitats quotidianes)
- Wochentage. (Dies de la setmana)
- Monatsnamen. (Mesos de l’any)
- Zeitangaben (Zeitpunkt). (Indicacions temporals)
- Themenbereich Unfall. (Tema: Accident)
- Richtungs- und Zielangaben. (Indicacions direccionals i de destinació)
- Uhrzeit. (L’hora)

CULTURA.
- Vida diària a Alemanya: què, com, quines coses... fa una família normal.
- Igualtat home-dona a Alemanya!
- Mitologia: dies de la setmana i mesos de l'any.
LEKTION 8: Stadt und Verkehr.
(Ciutat i trànsit)
LEKTION 8: Stadt und Verkehr.
(Ciutat i trànsit)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Lokale Präpositionen mit Akkusativ oder Dativ.
- Präpositionen mit dem Dativ (zu, mit).
- Kontextgebundene lokale Verweise (referències) (hier, rechts, links, geradeaus).
- Rückverweisende Satzverbindung (Enllaços) durch Adverbien (da, dort).
- Satzverbindung durch Temporaladverbien (zeitliche Reihenfolge im Text).
- Präpositionen nach, von...nach, über bei geographischen Namen.

FUNCIONS.
- Nach Machbarkeit fragen. (Demanar per la possibilitat de fer una cosa)
- Jemanden instruieren. (Donar instruccions a algú)
- Etwas erklären. (Aclarir / explicar una cosa)
- Um Instruktion bitten. (Demanar instruccions)
- Informationen erfragen. (Demanar informacions)
- Etwas zusammenfassen, berichten. (Resumir, informar)

LÈXIC.
- Geschäfte. (Botigues)
- Sport- und Freizeiteinrichtungen. (Organització d’esport i lleure)
- Öffentliche Gebäude. (Edificis públics)
- Dienstleistungen. (Prestacions de serveis)
- Verkehrwege, Verkehrsmittel, Weg, Orientierung. (Mitjans i vies de transport...)
- Tourismus.
- Lage, Richtung, Ziel. (Estat, direcció i destinació)
- Ruhezustand. (Jubilació)
- Bewegung / Fortbewegung. (Moviment / desplaçament)

CULTURA.
- Horaris, característiques... de tendes i llocs oficials.
- Berlín: abans i després de la reunificació.
- Explicar de manera succinta la Història del Segle XX a Alemanya.
- La Unió Europea.
LEKTION 9: Kaufen und Schenken.
(Comprar i regalar)
LEKTION 9: Kaufen und Schenken.
(Comprar i regalar)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Dativ und Akkusativ des Personalpronomens.
- Dativ des Definitartikels, des Nomens und des Personalpronomens.
- Definitpronomen im Akkusativ.
- Steigerung: Komparativ-Superlativ (prädikativ).

- Verben mit Dativergänzung. (Verbs que regeixen complement datiu)
- Verben mit zwei Ergänzungen (Dativ und Akkusativ).

FUNCIONS.
- Vorlieben und Wünsche äußern. (Manifestar preferències i desitjos)
- Um Vorschläge bitten. (Demanar propostes)
- Vorschläge machen, verwerfen und gutheißen. (Presentar, refusar i aprovar propostes)
- Jemanden einladen. (Invitar algú)
- Unzufriedenheit ausdrücken. (Expressar descontentament)
- Etwas vergleichen. (Comparar quelcom)
- Etwas empfehlen. (Recomanar quelcom)
- Kaufwunsch äußern. (Manifestar desig de compra)
- Etwas bewerten. (Avaluar/apreciar quelcom)
- Erklären, wie man etwas macht. (Explicar com es fa una cosa)

LÈXIC.
- Haushalt. (Administració de la casa)
- Technische Geräte. (Aparells tècnics)
- Gegenstände des täglichen Lebens. (Objectes de la vida quotidiana)
- Einladung. (Invitació)
- Anlässe für Feiern in Deutschland. (Motius de celebracions a Alemanya)
- Einkauf. (La compra)

CULTURA.
- Tòpics de com veiem nosaltres els alemanys.
- Festes típiques a Alemanya.
- Importància de la tècnica i dels aparells electrònics a Alemanya
LEKTION 10:
Deutsche Sprache und deutsche Kultur.
Die deutschsprachigen Länder.
(La llengua i la cultura alemanya. Els països de parla alemanya.)
LEKTION 10:
Deutsche Sprache und deutsche Kultur.
Die deutschsprachigen Länder.
(La llengua i la cultura alemanya. Els països de parla alemanya.)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Genitiv.
- Frageartikel welcher?
- Präpositionen mit Akkusativ.
- Größenangaben. (Indicacions de mides/extensions...)
- Ordinalzahlen (Datumsangaben). (Números ordinals) (Dates)
- Jahreszahlen.
FUNCIONS.
- Sachverhalte beschreiben. (Descriure fets/estat de coses)
- Informationen erfragen und geben. (Donar i preguntar per informació)
- Nach dem Weg fragen. (Demanar pel camí/la ruta)
- Das Datum angeben. (Donar/Indicar la data)

LÈXIC.
- Biographische Angaben. (Indicacions biogràfiques)
- Geographie.
- Sprachliche Verständigung. (Comprensió lingüística)
- Sehenswürdigkeiten. (Llocs que val la pena de visitar)
- Tourismus.

CULTURA.
- Alemany estàndard, dialectes i variants regionals.
- Cfr. l'alemany de Suïssa, Àustria i Alemanya.
- El concepte de VACANCES a Alemanya.
- Personatges històrics importants de la cultura germànica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
93 0 93
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 0 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
30 0 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicarem els objectius de l'assignatura i els aspectes a tenir en compte per a Llengua Alemanya I. Els hem dividit en quatre apartats bàsics i aquests per unitats (5 en total):
1- Estructures gramaticals (Grammatik. Lernziel: strukturell).
2- Funcions (Sprechintentionen. Lernziel: pragmatisch).
3- Lèxic (Wortschatz. Lernziel: lexikalisch).
4- Cultura (Landeskundliche Information)
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals explicarem la teoria que figura al programa de l'assignatura. Esperem la participació activa de l'alumnat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Farem pràctiques guiades dels quatre pilars bàsics de l'aprenentatge d'una llengua estrangera: Sprechen (parlar), Lesen (llegir), Schreiben (escriure) i Hören (escoltar); és a dir les quatre destreses cabdals de la capacitat cognitiva humana. Les pràctiques es faran individualment, en grupet petit i en gran grup.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Farem pràctiques guiades dels quatre pilars bàsics de l'aprenentatge d'una llengua estrangera: Sprechen (parlar), Lesen (llegir), Schreiben (escriure) i Hören (escoltar); és a dir les quatre destreses cabdals de la capacitat cognitiva humana. Aquest cop amb exercicis online: usant webpage de l'assignatura i el moodle.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Per atenció personalitzada entenem: a principi de curs deixar clar els objectius de l'assignatura, materials, treballs, manera d'avaluar... El contacte mitjançant el moodle serà constant. No obstant això, si l'alumne continua tenint dubtes, recomanem aprofitar les hores de visita del professor per tal d'esclarir qualsevol tema amb més profunditat.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral En avaluació continua:

1- Assistència i participació en les activitats de curs.
2- Proves parcials voluntàries de cada lecció del llibre de curs
3- Escritura de textos que es realitzen a casa
100%
Proves pràctiques Es farà una prova final en acabar el quadrimestre nomes als alumnes que no han participat a la avaluació continua.
En aquest cas, la nota final vindrà donada per un examen final on hi haurà:
una part de gramàtica (25%) + Hörverständnis (15 %) (listening) (Comprensió Auditiva) + Leseverständnis (15 %) (reading-comprehension) (Comprensió lectora) + Schreiben (20%)(Producció escrita) (writing) + vocabulari o traducció (5%) + prova oral (20%).
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

CASTELL, Andreu, Gramática de la lengua alemana., Editorial Idiomas, Madrid, 1997

AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Arbeitsbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003

AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Kursbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA ALEMANYA II/12121111


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLENGUA ALEMANYA I/12121010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent