DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ORÍGENS DELS GÈNERES LITERARIS Codi 12131109
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Adreça electrònica majoana.zaragoza@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi dels principals gèneres literaris grecs, del seu origen, la seva evolució i teorització i la seva tradició posterior.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A3 Conèixer la tradició de la crítica literària i l'estat actual
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
A10 Conèixer les bases de la teoria de la literatura
A11 Conèixer les bases de la comunicació humana
A12 Conèixer altres llengües i literatures
A13 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
A17 Saber fer una presentació multimèdia sobre un text
A18 Saber cercar la informació de fonts filològiques, terminològiques, lexicogràfiques en paper o a la xarxa.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals gèneres de la literatura grega, les seves característiques i el seu origen i desenvolupament. A10
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B3
B11
C5
Entendre el concepte de gènere literari i la seva problemàtica, tant des d'una perspectiva filològica com antropològica. A3
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B1
B3
C5
Conèixer (i saber-los aplicar a la crítica de textos) els temes de la poètica i la crítica literària grega i les reformulacions que han experimentat en la història de la teoria literària d'èpoqies posteriors. A1
A3
A6
A9
A10
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B11
C3
C5
Saber comentar un text de literatura grega antiga en relació a la problemàtica del gènere literari. A12
A13
A14
A15
A16
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B11
B13
C5
Saber comentar un text literari de qualsevol època en relació amb la tradició clàssica de la teoria dels gèneres. A1
A3
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B12
C1
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes teòrics. Importància i especificitat del cas grec. 1.A. Literatura, literarietat i mimesi.
1.B. El concepte de gènere: emissor, ocasió i públic; oralitat i escriptura.
1.C. L'establiment dels gèneres literaris grecs: definició interna (intertextualitat) i externa (teoria literària antiga)
2. Orígens i desenvolupament dels gèneres literaris grecs 2.A. L'èpica.
2.B. La lírica.
2.C. El drama: tragèdia i comèdia.
2.D. Els gèneres en prosa: història, filosofia, oratòria, literatura tècnica.
2.E. La novel·la.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 60 90
Presentacions / exposicions
12 36 48
Pràctiques de camp/sortides
4 0 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 2 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i recollida d'informació sobre els coneixements previs dels alumnes
Sessió Magistral Exposició de la part teòrica del programa
Presentacions / exposicions Presentació de temes i/o lectures prèviament preparats pels alumnes, sobre els quals es realitzarà una discussió a classe.
Pràctiques de camp/sortides Programació d'una sortida a una representació, projecció o exposició relacionades amb el temari.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Presentació de les bases de dades i altres recursos telemàtics disponibles sobre literatura grega i tradició clàssica.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Presencial: Horari d’atenció a l’alumne (serà penjat a principis de curs en el despatx del professor) Virtual: Comunicació a través de l’espai Moodle de l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació contínua: assistència i participació a les classes. 40%
Proves de desenvolupament Examen final sobre els temes del programa i les lectures realitzades. 60%
Altres

De manera optativa, l'alumne pot realitzar un treball monogràfic tutoritzat pel professor al llarg del curs. En aquest cas, l'alumne pot decidir com distribuir el 60% restant de la qualificació entre l'avaluació contínua i l'examen final o bé quedar exempte d'un dels dos modes d'avaluació (contínua o examen).

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bobes, M.C. et alii, Historia de la teoría literaria. I: La Antigüedad Grecolatina, Madrid: Gredos 1995.

Cambiano, G./Canfora, L./Lanza, D. (ed.), Lo spazio lette­rario nella Grecia anti­ca, 5 vols., Roma: Salerno 1992/95.

Gentili, B., Poesía y público en la Grecia antigua. De Homero al siglo V. Barcelona: Quaderns Crema 1995.

Guzmán Guerra, A., Introducción al teatro griego, Madrid: Alianza 2005.

Havelock, E.A, Prefacio a Platón, Madrid: Visor 1994.

López Férez, J.A. (dir.), Historia de la literatura griega, Madrid: Cátedra 1988.

Miralles, C., Homer, Barcelona: Empúries 2005.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA GREGA/12131108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent