Codi |
|
A11 |
Conèixer les bases de la comunicació humana |
A12 |
Conèixer altres llengües i literatures |
A13 |
Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu |
A14 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari |
A15 |
Poder formar-se una opinió crítica sobre un text |
A16 |
Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit |
A17 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un text |
A18 |
Saber cercar la informació de fonts filològiques, terminològiques, lexicogràfiques en paper o a la xarxa. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Introduir en el coneixement de la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
|
A11 A12 A13 A18
|
B4 B5 B9 B11
|
C1 C2 C5
|
2. Conèixer les bases i criteris de la divisió lingüística de la Romània. |
A12 A13 A15 A16 A17 A18
|
B4 B5 B9 B11
|
C1 C2 C5
|
3. Estudiar les característiques diferencials de les llengües romàniques. |
A11 A12 A13 A14 A15 A16 A18
|
B4 B5 B9 B11
|
C1 C2 C5
|
4. Fer conèixer la bibliografia de la matèria. |
A12 A18
|
B3 B9 B11
|
C1 C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Lingüística Romànica
|
1.1. El seu objecte |
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica. |
2.1. Antecdents dels estudis lingüístics: la reflexió a l'Antiguitat. El pensament clàssic. L'Edat Mitjana,
2.2. Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.3. Dante i De vulgari eloquentia.
2.4. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.5. Els segles XVII i XVIII. François Raynouard i August W. Schlegel.
2.6. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.7. Friedrich Diez.
2.8. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher i Hugo Schuchardt.
2.9. La dialectologia de G.I. Ascoli.
2.10. Els neogramàtics.
2.11. L'estudi dels substrat. W. Meyer-Lübke.
2.12. La geografia lingüística. L'obra de J. Gillieron.
2.13. La lingüística idealista.
2.14. F. de Saussure. L'estructuralisme. Altres corrents lingüístics del segle XX. |
3. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista extern |
3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.
|
4. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista intern |
4.1. Fonètica i fonologia.
4.1.1. Estructures accentuals.
4.1.2. El sistema vocàlic: posició tònica i posició àtona.
4.1.3. El sistema consonàntic: posició inicial, posició medial i posició final.
4.2. Morfologia.
4.2.1. Substantiu i adjectiu: gènere, nombre i cas.
4.2.2. Determinants i pronoms.
4.2.3. El verb.
4.2.4. Els inveriables.
4.3. Sintaxi.
4.3.1. El sintagma nominal.
4.3.2. El sintagma verbal.
4.3.2. L’enunciat complex.
4.4. Lèxic.
4.4.1. El fons llatí.
4.4.2. Lèxic autòcton de les llengües romàniques.
4.4.3. Lèxic germànic i àrab en les llengües romàniques.
4.4.4. Altres elements lèxics en les llengües romàniques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
22 |
33 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Posar l'alumne en contacte amb la lingüística romànica a través de la seva teoria i de la seva pràctica. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eninentment però no exclusivamente teòric. |
Presentacions / exposicions |
Després que el professor hagi introduït el tema en la sessió magistral, els alumnes hauran de portar a terme la seva aplicació pràctica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic (fonètics, morfològics, sintàctics, lèxics) com històrico-cultural.
Treball amb mapes lingüístics. Utilització prpactica de diccionaris històrics i etimològics.
|
Treballs |
Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografies i utilització de bibliografia.
|
Pràctiques a través de TIC |
Serà un complement de la resta de les pràctiques, mitjançant una aplicació pràctica al treball amb textos, amb diccionaris històrics i etimològics, i amb mapes lingüístics. |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Pràctiques a través de TIC |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es portarà a terme a l'aula i també al despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
L'alumne haurà de saber exposar punts relatius als temes vits a classe. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis d'aplicació supervisats pel professor. |
10% |
Treballs |
Treball amb documents (textos romànics) |
15% |
Pràctiques a través de TIC |
Exercicis d'aplicació |
5% |
Proves de desenvolupament |
Proves referides a les classes magistrals |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
D. Munteanu & R. Rodríguez Marín, Bibliografía básica y selectiva de lingüística románica, Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, 2003
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
Rebecca Possner, Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998
José E. Gargallo, Les llengües romàniques , Empúries, Barcelona, 1998 (2na ed.)
S. Reinheimer & L. Tasmowsky , Pratique des langues romanes , L'Harmattan, París, 1997
|
|
Complementària |
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica , Gredos, Madrid, 1989
W. von Wartburg, La fragmentación lingüística de la Romania , Gredos, Madrid, 1971 (2na ed.)
I. Iordan & M. Manoliu, Manual de Lingüística Románica, Gredos, Madrid, 1989 (2na reimpr.
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|