DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura SINTAXIS DE L' ESPANYOL I Codi 12131123
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Filologies Romaniques
Coordinador/a
BARGALLO ESCRIVA, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLO ESCRIVA, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
B

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Presentar les unitats bàsiques de la sintaxi de l'espanyol A4
A9
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'espanyol A4
A9
Adquirir pautes per a la observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics bàsics A4
A9
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol A4
B3
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística A4
A9
B2
B3
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets A4
A9
B2
B3
B4
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt B5

Continguts
Tema Subtema
La sintaxi de les classes de paraules Característiques generals de les classes de paraules
El concepte de sintagma
Núclis i complements
El nom i l'adjectiu. El determinant. El sintagma nominal u el sintagma adjectiu El nom
Classes de noms
L'adjectiu
Classes d'adjectius
El nom i l'adjectiu: relacions i diferències
El determinant
Classes de determinants
Presència i absència de determinant
L'estructura del sintagma nominal
L'estructura del sintagma adjectival
El verb. El sintagma verbal El verb
El sintagma verbal
Complements del verb
El pronom. Classes de pronoms El pronom
Formes i distribucions
Classes de pronoms
Les partícules: preposició, conjunció i adverbi La preposició
La conjunció
L'adverbi
Relacions i diferències
Els quantificadors Classes de quantificadors
Estructures quantificatives

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Presentacions / exposicions
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 5 20
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa
Comentari de la bibliografia general
Presentació de les activitats que s'han de realitzar
Especificació dels criteris d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes 15%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest 15%
Proves pràctiques Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bosque, Ignacio y Demonte, Violeta (dir), Gramática descriptiva de la lengua española, Espasa-Calpe, 1999
Bosque, Ignacio, Las categorías gramaticales, Síntesis, 1989
Tullio, Ángela di, Manual de gramática del español, Edicial, 1997
Rodríguez Ramalle, T.M., Manual de Sintaxis del español, Castalia, 2005
Bosque, Ignacio, Repaso de sintaxis tradicional, Arco libros, 1995
Fernández Lagunilla, Marina y Anula, Alberto, Sintaxis y cognición, Síntesis, 2004

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SINTAXIS DE L`ESPANYOL II/12132023


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MORFOLOGIA DE L`ESPANYOL I/12131016
MORFOLOGIA DE L`ESPANYOL II/12132022