DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LINGÜÍSTICA Codi 12131233
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Adreça electrònica natalia.catala@urv.cat
Professors/es
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Web http://www.grelinap.net/llenguatge/
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és l'estudi de l'evolució de la reflexió lingüística i l'aproximació als mètodes, les eines i els paradigmes de la lingüística del segle XXI.

Competències
Codi  
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els antecedents de la Lingüística com a disciplina científica A6
A9
- Conèixer els estàndards d'adequació, els requisits metodològics i els sistemes de representació de les teories lingüístiques A9
- Conèixer les principals eines informàtiques utilitzades pels lingüistes A9
- Saber quins són els objectius i els fonaments metodològics de la Lingüística Cognitiva A6
A9
B3
- Saber quins són els objectius i els fonaments metodològics de la Lingüística Funcional A6
A9
B3
- Saber quins són els objectius i els fonaments metodològics de la Gramàtica Generativa A6
A9
B3
- Saber utilitzar les eines informàtiques més importants per a la recerca lingüística i per a les aplicacions de la Lingüística B2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. De les especulacions sobre el llenguatge a la lingüística com a ciència


-
Tema 2. La Lingüística com a ciència cognitiva -
Tema 3. Eines per a la investigació lingüística. -
Tema 4. La Gramática Generativa
-
Tema 5. La Lingüística Cognitiva -
Tema 6. La Lingüística Funcional
-

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
25 50 75
Pràctiques a través de TIC
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Esdeveniments científics i/o divulgatius
4 0 4
Fòrums de discussió
0 2 2
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 10 12
Proves objectives de tipus test
2 10 12
Proves pràctiques
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques no presencials
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi de casos i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a conferències i visites a laboratoris
Fòrums de discussió Participació en el fòrum virtual de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes sobre els continguts de l'assignatura i sobre casos pràctics 30%
Proves pràctiques Realització d'exercicis on-line 30%
Proves objectives de tipus test Preguntes sobre els continguts de l'assignatura 30%
Altres

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona de preguntes curtes. La primera tindrà caràcter eliminatori.


Fonts d'informació

Bàsica

- Aronoff, M. y J.R. Miller (eds.) (2000): The Handbook of Linguistics. Oxford: Basil Blackwell.

- Bosque, I. y Gutiérrez Rexach (2008): Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

- Evans, V. y M. Green (2006): Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgo:Edinburgh University Press.

- Lavid, J. (2005): Lenguaje y nuevas tecnologías. Nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el lingüista del siglo XXI. Madrid: Cátedra.

- Mairal, R, M. S. Peña, F. Cortés y F. J. Ruiz de Mendoza. (2010): Teoría Lingüística: Métodos, herramientas y paradigmas. Madrid: UNED/Editorial Universitaria Ramón Areces.

- Martín Arista, J. (1999): "La gramática de Dik y las teorías funcionales del lenguaje", en C. Butler et al. (eds.), Nuevas perspectivas en gramática funcional. Barcelona: Ariel.

- Moreno Cabrera, J.C. (1991): Curso universitario de lingüística general. Madrid: Síntesis.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12131002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent