DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LINGÜÍSTICA Codi 12131233
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Adreça electrònica natalia.catala@urv.cat
Professors/es
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Web http://www.grelinap.net/llenguatge/
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és l'estudi de l'evolució de la reflexió lingüística i l'aproximació als mètodes, les eines i els paradigmes de la lingüística del segle XXI.

Competències
Codi  
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els antecedents de la Lingüística com a disciplina científica A6
A9
- Conèixer els estàndards d'adequació, els requisits metodològics i els sistemes de representació de les teories lingüístiques A9
- Conèixer les principals eines informàtiques utilitzades pels lingüistes A9
- Saber quins són els objectius i els fonaments metodològics de la Lingüística Cognitiva A6
A9
B3
- Saber quins són els objectius i els fonaments metodològics de la Lingüística Funcional A6
A9
B3
- Saber quins són els objectius i els fonaments metodològics de la Gramàtica Generativa A6
A9
B3
- Saber utilitzar les eines informàtiques més importants per a la recerca lingüística i per a les aplicacions de la Lingüística B2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. De les especulacions sobre el llenguatge a la lingüística com a ciència


-
Tema 2. La Lingüística com a ciència cognitiva -
Tema 3. Eines per a la investigació lingüística. -
Tema 4. La Gramática Generativa
-
Tema 5. La Lingüística Cognitiva -
Tema 6. La Lingüística Funcional
-

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
27 54 81
Resolució de problemes, exercicis
9 18 27
Esdeveniments científics i/o divulgatius
3 0 3
Fòrums de discussió
0 2 2
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 0 5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
2 10 12
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi de casos i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a conferències i visites a laboratoris
Fòrums de discussió Participació en el fòrum virtual de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Eines per a la investigació lingüística
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Activitats pràctiques 10%
Proves pràctiques Realització d'exercicis 40%
Proves objectives de tipus test Preguntes sobre els continguts de l'assignatura 40%
Altres

Participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona d'exercicis. La primera tindrà caràcter eliminatori.


Fonts d'informació

Bàsica

- Aronoff, M. y J.R. Miller (eds.) (2000): The Handbook of Linguistics. Oxford: Basil Blackwell.

- Bosque, I. y J. Gutiérrez Rexach (2008): Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

- Evans, V. y M. Green (2006): Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgo:Edinburgh University Press.

- Lavid, J. (2005): Lenguaje y nuevas tecnologías. Nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el lingüista del siglo XXI. Madrid: Cátedra.

- Mairal, R, M. S. Peña, F. Cortés y F. J. Ruiz de Mendoza. (2010): Teoría Lingüística: Métodos, herramientas y paradigmas. Madrid: UNED/Editorial Universitaria Ramón Areces.

- Martín Arista, J. (1999): "La gramática de Dik y las teorías funcionales del lenguaje", en C. Butler et al. (eds.), Nuevas perspectivas en gramática funcional. Barcelona: Ariel.

- Moreno Cabrera, J.C. (1991): Curso universitario de lingüística general. Madrid: Síntesis.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12131002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent