DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ETNOPOÈTICA Codi 12131254
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Adreça electrònica monica.sales@urv.cat
Professors/es
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'etnopoètica i presentació general de les formes de literatura oral popular.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre els conceptes bàsics de la teoria etnopoètica
Utilitzar amb precisió la terminologia pròpia de l’etnopoètica
Adquirir les tècniques bàsiques de recollida i de fixació dels documents etnopoètics
Utilitzar una base de dades especialment dissenyada per a l’organització i el tractament dels materials etnopoètics
Prendre consciència de la importància del patrimoni etnopoètic en la cultura catalana
Analitzar i interpretar textos etnopoètics
Adquirir les tècniques bàsiques d'anàlisi de la literatura oral popular.
Utilitzar les bases de dades creades per a l’organització i el tractament dels materials etnopoètics
Analitzar i interpretar missatges etnopoètics

Continguts
Tema Subtema
A. LA COMUNICACIÓ ARTÍSTICA INTERACTIVA 1. Teoria de la comunicació artística interactiva.

2. La conversa com a forma d'interacció.

3. Els jocs verbals de la interacció: fraseologismes, parèmies, enigmes, folklore no oral.

4. Dicció: relats de la vida quotidiana (rumors i llegendes, anecdotes i succeïts).

5. Ficció: l'acudit.

6. Folklore d'internet.
B. LA "LITERATURA POPULAR" I L'ARXIVÍSTICA FOLKLÒRICA 1. Teoria i història del concepte de 'literatura popular'.

2. La cançó popular.

3. La rondalla.
C. RECICLATGES DE LA LITERATURA POPULAR 1. La literatura popular a la Catalunya del segle XIX: de "purísimo depósito de candor y sentimiento" a eina de reconstrucció nacional.

2. Recol·lecció i divulgació del patrimoni rondallístic.

3. El paper de la cançó.

4. L'embolic de la llegenda.

5. La construcció d'un gènere de la "cançó popular" inexistent: el cas de les "nadales populars".

6. Joan Amades, atlant del cel folklòric català.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques de camp/sortides
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 6 9
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tutoritzacció de l'alumne per resoldre els exercicis i els problemes.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Recol·lecció de dades etnopoètiques a partir d'execucions espontànies o informatives.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Recerca per internet i complimentació de la base de dades de l'assignatura.
Treballs Enregistrament/transcripció d'esdeveniments etnopoètics.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques consistents en la realització de lectures i resolució d’exercicis; debats a l’aula; i posterior presentació d’un informe per escrit. 20%
Treballs Presentació de 20 documents etnopoètics (5 de narratius, 5 de no orals i 10 de lliure elecció) en suport informàtic i en paper. 40%
Proves pràctiques Inclourà diversos tipus de preguntes fonamentalment pràctiques.


40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002): “Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent