DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) METODOLOGIA DE L'ANÀLISI LITERÀRIA APLICADA A LA LITERATURA ESPANYOLA Codi 12132024
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica sara.pujol@urv.cat
sara.paco@urv.cat
Professors/es
PUJOL RUSSELL, SARA
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Es pretén que l'alumne aprofundeixi en la metodologia i les bases tècniques fonamentals per enfrontar-se de manera sòlida a l'anàlisi d'un text literari, ja sigui un text poètic o narratiu.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A3 Conèixer la tradició de la crítica literària i l'estat actual
A10 Conèixer les bases de la teoria de la literatura
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Fonamentar la metodologia de l'anàlisi literària de textos poètics i narratius. - Conèixer els elements, formes i estructures dels diversos registres literaris. - Saber llegir i interpretar les claus literàries i culturals que es desprenen dels textos literaris. A1
A3
A10
A14
A15
A16
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
- Retòrica: el llenguatge figurat.
- El llenguatge figurat i la seva funció expressiva.
- La mètrica i la seva funció a la poesia.
- Anàlisi del text poètic i narratiu.
- La interpretació: fonaments i límits.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
35 0 35
Resolució de problemes, exercicis
0 30 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
Proves pràctiques
2 8 10
Proves orals
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, criteris d'avaluació i informació bibliogràfica comentada de les obres més relevants.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels elements de la metodologia de l'anàlisi literària.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferències, amb especialistes de prestigi, per aprofundir en el coneixement d'aspectes específics de la matèria.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació pràctica de la metodologia de l'anàlisi literària en els seus diferents aspectes.
Resolució de problemes, exercicis Lectura, reflexió i interpretació, degudament documentada, de textos de diferents moments de la història literària per part de l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Proves de desenvolupament
Proves pràctiques
Proves orals
Descripció
Temps dedicat a atencre i resoldre dubtes del alumnes que ho demanin, tant els problemes que sorgeixin a l'aula com als exercicis realitzats i les proves.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació a les classes en la resolució d'exercicis fets a l'aula 2%
Resolució de problemes, exercicis Participació a les classes en la resolució d'exercicis fets fora de l'aula. 3%
Proves de desenvolupament Una prova d'avaluació. 10%
Proves pràctiques Una prova d'avaluació. 60%
Proves orals Una prova d'avaluació. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Para computar la prueba oral, debe aprobarse la prueba escrita.

- Si el alumno no realiza la prueba oral, como esta es obligatoria, perderá el 25% de la nota total. es decir, le contará como 0. Esto es así también para la segunda convocatoria.


Fonts d'informació

Bàsica

- Antonio Quilis: Métrica española, Ariel.

- Tomás Navarro Tomás: Métrica española, Labor.

- Bice Mortara Garavelli: Manual de retórica, Cátedra.

- Óscar Tacca: Las voces de la novela, Gredos.

- Darío Villanueva: Estructura y tiempo reducido en la novela, Bello.

- Antonio Azaustre y Juan Casas: Manual de retórica, Ariel.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CRÍTICA TEXTUAL/12132207


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE L'ANÀLISI LITERÀRIA APLICADA A LA LLENGUA ESPANYOLA/12131102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent