DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) L'ESPANYOL COM A SEGONA LLENGUA Codi 12132225
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn apropar l'alumne/a a la metodologia de l'ensenyament de l'espanyol com a L2.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A4 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola
A5 Conèixer la realitat lingüística i literària hispanoamericana
A7 Conèixer els mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola
A8 Conèixer la didàctica de la llengua i la literatura espanyola
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
A11 Conèixer les bases de la comunicació humana
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir les bases metodològiques per orientar la formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 A9
A11
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
C5
Conèixer i analitzar els recursos, les estratègies i els materials per la classe d'espanyol com segona llengua A1
A4
A5
A7
A8
A9
A11
A15
A16
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
C5
Adquirir els coneixements teòrics i pràctics bàsics per orientar la propia formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 A4
A5
A8
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
C5
Ser conscient dels problemes a què s'enfronta un alumne de L2. B2
B3
Veure l'ensenyament d'un idioma com a quelcom més que l'ensenyament d'una gramàtica. B1
B11
B12
B13

Continguts
Tema Subtema
1. El español en el mundo: el Instituto Cervantes y la enseñanza del español.
2. Orientaciones metodológicas para la enseñanza del español como L2.
3. Documentos de referencia para la enseñanza de E/LE: el Plan Curricular del Instituto Cervantes y el Marco de Referencia Europeo para las lenguas.
4. La enseñanza de la pronunciación y de la entonación.
5. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario.
6. La enseñanza de la gramática.
7. La pragmática y la comunicación no verbal.
8. Análisis de materiales para la enseñanza y aprendizaje de E/LE.
9. La evaluación dentro y fuera del aula de español como L2. Los D.E.L.E.
10. Unidad Didáctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
15 15 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La participació activa/constructiva a l'aula. 15%
Proves pràctiques Es tracta de la realització de vàries activitats relacionades amb els continguts del programa i d'un projecte d'Unitat Didàctica. 85%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica García Santa Cecilia, A., El currículo de ELE, Edelsa, 1995
, http://cvc.cervantes.es, ,
, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de las lenguas, Anaya, 2003
Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (Dir.), Vademecum para la formación de profesores., SGEL, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent