DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) ESPAÑOL COMO SEGUNDA LENGUA Código 12132225
Titulación
Filología Hispánica (2001)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Correo-e antonio.nomdedeu@urv.cat
Profesores/as
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretèn apropar l'alumne/a a la metodologia de l'ensenyament de l'espanyol com a L2.

Competencias
Código  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A4 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola
A5 Conèixer la realitat lingüística i literària hispanoamericana
A7 Conèixer els mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola
A8 Conèixer la didàctica de la llengua i la literatura espanyola
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
A11 Conèixer les bases de la comunicació humana
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
B1 Aprender a aprender.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de decisions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Adquirir les bases metodològiques per orientar la formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 A9
A11
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
C5
Conèixer i analitzar els recursos, les estratègies i els materials per la classe d'espanyol com segona llengua A1
A4
A5
A7
A8
A9
A11
A15
A16
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
C5
Adquirir els coneixements teòrics i pràctics bàsics per orientar la propia formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 A4
A5
A8
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
C5
Ser conscient dels problemes a què s'enfronta un alumne de L2. B2
B3
Veure l'ensenyament d'un idioma com a quelcom més que l'ensenyament d'una gramàtica. B1
B11
B12
B13

Contenidos
tema Subtema
1. El español en el mundo: el Instituto Cervantes y la enseñanza del español.
2. Orientaciones metodológicas para la enseñanza del español como L2.
3. Documentos de referencia para la enseñanza de E/LE: el Plan Curricular del Instituto Cervantes y el Marco de Referencia Europeo para las lenguas.
4. La enseñanza de la pronunciación y de la entonación.
5. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario.
6. La enseñanza de la gramática.
7. La pragmática y la comunicación no verbal.
8. Análisis de materiales para la enseñanza y aprendizaje de E/LE.
9. La evaluación dentro y fuera del aula de español como L2. Los D.E.L.E.
10. Unidad Didáctica.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
3 3 6
 
Sesión magistral
30 30 60
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
10 10 20
 
Atención personalizada
4 0 4
 
Pruebas prácticas
15 15 30
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Sesión magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Atención personalizada

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Atención personalizada
Actividades introductorias
Pruebas prácticas
descripción
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria La participació activa/constructiva a l'aula. 15%
Pruebas prácticas Es tracta de la realització de vàries activitats relacionades amb els continguts del programa i d'un projecte d'Unitat Didàctica. 85%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica García Santa Cecilia, A., El currículo de ELE, Edelsa, 1995
, http://cvc.cervantes.es, ,
, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de las lenguas, Anaya, 2003
Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (Dir.), Vademecum para la formación de profesores., SGEL, 2004

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.