DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SEMÀNTICA Codi 12132235
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Adreça electrònica natalia.catala@urv.cat
Professors/es
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Web http://www.grelinap.net/llenguatge/
Descripció general i informació rellevant Aproximació als conceptes fonamentals i als instruments d'anàlisi de la semàntica.

Competències
Codi  
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer les nocions bàsiques de l'anàlisi lingüística del significat A9
- Conèixer les diferents aproximacions lingüístiques al problema del significat de les paraules A9
- Entendre els principis bàsics del coneixement i de l'adquisició del lèxic . A9
- Identificar, descriure i caracteritzar les relacions de significat entre paraules B2
- Saber establir relacions productives entre el lèxic i la sintaxi B2
B3
- Saber relacionar els resultats de l'anàlisi lingüística amb les recents aplicacions tecnològiques de la Semàntica B2

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L'estudi del significat
-
TEMA 2. Ambigüetat i vaguetat lèxica -
TEMA 3. Relacions de significat
-
TEMA 4. Configuracions lèxiques
-
TEMA 5. L'anàlisi del significat lèxic -
TEMA 6. El canvi de significat -
TEMA 7. Entre el lèxic i la sintaxi -
TEMA 8. Relacions sintagmàtiques: restriccions lèxiques i expressions fixes -
TEMA 9. Categorització i adquisició del lèxic
-
TEMA 10. La representació del significat lèxic: aplicacions computacionals
-

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 60 90
Fòrums de discussió
0 3 3
Resolució de problemes, exercicis
9 18 27
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
2 10 12
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Fòrums de discussió Participació en el fòrum virtual de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Exercicis a l'aula
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Activitats pràctiques 10%
Proves pràctiques Exercicis 40%
Proves objectives de tipus test Preguntes sobre els continguts de l'assignatura
40%
Altres

Participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona d'exercicis. La primera tindrà caràcter eliminatori.


Fonts d'informació

Bàsica

AITCHISON, J. (1994): Words in The Mind. An introduction to the mental lexicon. Oxford: Blackwell.

COADY, J. y T.HUTCKIN (eds.) (1997): Second Language Vocabulary Acquisition. A rationale for Pedagogy. Cambridge: CUP.

ESCANDELL, V. (2007): Apuntes de semántica léxica. Madrid: UNED.

ESPINAL, T. (coord.): Semàntica: del significat  del mot al significat de l'oració. Barcelona: Editorial Ariel.

MORANTE, R. (2005): El desarrollo del conocimiento léxico en segundas lenguas. Madrid, Arco/Libros.

NATION, P. (2001): Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP.

 

 

Complementària

Chierchia, Gennaro, and Sally McConnell-Ginet (1990): Meaning and Grammar: An Introduction to Semantics. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Cruse, Alan D. (2004): Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.

Kearns, Kate (2000): Semantics. New York: St. Martin's Press.

Saeed, J.I. (1997): Semantics. Oxford: Blackwell. 

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12131002
MORFOLOGIA DE L'ESPANYOL I/12131016
SINTAXI DE L'ESPANYOL I/12131123
HISTÒRIA DE LA LINGÜÍSTICA/12131233
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent