DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LLENGUA ANGLESA Codi 12142018
Ensenyament
Filologia Anglesa (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ROMERO GALLEGO, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.romero@urv.cat
Professors/es
ROMERO GALLEGO, JOAQUIN
Web http://isg.urv.es/filag/teachers/joaquin.html
Descripció general i informació rellevant This course provides a general overview of the linguistic evolution of the English language, from its origins to the present day. An introduction to historical linguistics will familiarize students with key issues in the study of sound change and diachronic grammar.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua anglesa i la literatura en anglès en profunditat
A2 Conèixer la història de la llengua anglesa i la seves cultures
A4 Conèixer l'estructura de la llengua anglesa
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Students will become aware of essential concepts of language change and Historical Linguistics in general, as well as being apply to recognise their application to the case of the English language. A1
A2
A4
A6
A14
The course will require students to read sometimes complex texts, so will need a thorough and intelligent use of all linguistic and critical skills acquired until this point of the degree course. Intelligent use of primary and secondary sources, correct formulation of written and spoken commentaries are an essential component, as are individual and group work. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C1
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Historical Linguistcs 1.1 Language change, evolution and decay
1.2 Historical Linguistics: aims andmethodology
1.3 Internal and external factors in language change
1.4 Sound change
1.5 Language classification
1.6 Indo-European and Germanic
2. Old English 2.1 Historical background
2.2 Old English dialectal differentiation
2.3 Old English phonology
2.3.1 From Germanic to Old English
2.3.2 Sound-spelling correspondences
2.3.3 Consonants
2.3.4 Vowels
2.4 Old English grammar
2.4.1 Nominal inflection
2.4.2 Verbal inflection
2.4.3 Morphological and syntactic processes
2.5 Scandinavian influence
3. Middle English 3.1 Historical background
3.1.1 The Norman conquest
3.1.2 Sociocultural conditionings
3.2 Middle English phonology
3.2.1 Spelling
3.2.2. Main changes in the pronunciation
3.3 Middle English grammar
3.4 Middle English lexicon
3.4.1 Loss of Anglo-Saxon vocabulary and word-formation processes
3.4.2 Borrowings from Norman-French
3.4.2 Borrowings from French and Latin
4. Early Modern English 4.1 Historical introduction
4.2 Eary Modern English phonology
4.2.1 The Great Vowel Shift
4.2.2 Other changes in the vocalic system
4.2.3 Changes in the consonantal system
4.3 Early Modern English grammar
4.3.1 Syntactic and morphological aspects
4.4 The lexicon of Early Modern English
4.4.1 The influence of Latin and Greek
4.4.2 The language of Shakespeare
5. Modern English 5.1 Historical context
5.1.1 The Reformation
5.1.2 The age of discoveries
5.2 Neoclassicist attitudes towards language
5.2.1 The scientific study of language
5.2.2 Language academies
5.2.3 Prescrptive grammars and dictionaries
5.2. The spread of English around the world
5.2.1 American English
5.2.2 English in Australia and the Pacific
5.2.3 English in Africa, India and the Caribbean
5.3 English as the world's lingua franca
5.3.1 English in communication, entertainment and science
5.4 Recent phonological and grammatical changes in English
5.4.1 British English from the 18th to the 20th centuries
5.4.2 The American pronunciation standard

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
12 24 36
 
Sessió Magistral
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 24 36
Seminaris
12 18 30
 
Atenció personalitzada
1.5 1.5 3
 
Proves de desenvolupament
7.5 7.5 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducing general concepts of historical linguistics, including language change and systems of classification
Sessió Magistral Presentation of theoretical considerations and information of most significant changes during the four main phases of the history of the English language
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Corrections of exercises designed to develop understanding and application of the theory presented in lectures, with discussion follow-up
Seminaris Discussion of preset questions related to information presented in the lectures and related reading materials

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutorial sessions as requested by students in order to check following of the course content, and individualized attention and feedback.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercises corrected in class, and handed in electronically for checking. 24%
Seminaris Oral discussion of pre-set questions on course readings. Preparation and active participation are critical. 10%
Proves de desenvolupament Five in-class tests on main concepts. Short questions to test content; some more developed answers to test ability to apply concepts to short texts. 60%
(12% each)
Altres

Attendance and Participation in class

6%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BARBER, C., BEAL, J. & SHAW, P., The English Language. A Historical Introduction (2nd edition), 2009, Cambridge University Press
BAUGH, A.C. & CABLE, T., A History of the English Language, 1993, Longman
Lass, R., Old English, 1995, Cambridge University Press
Hock, H.H., Principles of Historical Linguistics, 1991, Mouton de Gruyter
Crystal, D., The Cambridge Encyclopedia of the English Language (PART I), 1995, Cambridge University Press

This is the course book. Students need to purchase this book and bring it to class on the first day. Readings from this book will be discussed in the seminars and evaluated as part of the overall course assessment.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
VARIACIÓ EN LA LLENGUA ANGLESA/12142019


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EL SISTEMA DE SONS DE LA LLENGUA ANGLESA I/12141102
EL SISTEMA DE SONS DE LA LLENGUA ANGLESA II/12141103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent