Codi |
|
A1 |
Conèixer la llengua anglesa i la literatura en anglès en profunditat |
A2 |
Conèixer la història de la llengua anglesa i la seves cultures |
A4 |
Conèixer l'estructura de la llengua anglesa |
A6 |
Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani |
A14 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Students will become aware of essential concepts of language change and Historical Linguistics in general, as well as being apply to recognise their application to the case of the English language. |
A1 A2 A4 A6 A14
|
|
|
The course will require students to read sometimes complex texts, so will need a thorough and intelligent use of all linguistic and critical skills acquired until this point of the degree course. Intelligent use of primary and secondary sources, correct formulation of written and spoken commentaries are an essential component, as are individual and group work. |
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B11 B12 B13
|
C1 C2
|
Tema |
Subtema |
1. Historical Linguistcs |
1.1 Language change, evolution and decay
1.2 Historical Linguistics: aims andmethodology
1.3 Internal and external factors in language change
1.4 Sound change
1.5 Language classification
1.6 Indo-European and Germanic |
2. Old English |
2.1 Historical background
2.2 Old English dialectal differentiation
2.3 Old English phonology
2.3.1 From Germanic to Old English
2.3.2 Sound-spelling correspondences
2.3.3 Consonants
2.3.4 Vowels
2.4 Old English grammar
2.4.1 Nominal inflection
2.4.2 Verbal inflection
2.4.3 Morphological and syntactic processes
2.5 Scandinavian influence |
3. Middle English |
3.1 Historical background
3.1.1 The Norman conquest
3.1.2 Sociocultural conditionings
3.2 Middle English phonology
3.2.1 Spelling
3.2.2. Main changes in the pronunciation
3.3 Middle English grammar
3.4 Middle English lexicon
3.4.1 Loss of Anglo-Saxon vocabulary and word-formation processes
3.4.2 Borrowings from Norman-French
3.4.2 Borrowings from French and Latin
|
4. Early Modern English |
4.1 Historical introduction
4.2 Eary Modern English phonology
4.2.1 The Great Vowel Shift
4.2.2 Other changes in the vocalic system
4.2.3 Changes in the consonantal system
4.3 Early Modern English grammar
4.3.1 Syntactic and morphological aspects
4.4 The lexicon of Early Modern English
4.4.1 The influence of Latin and Greek
4.4.2 The language of Shakespeare |
5. Modern English |
5.1 Historical context
5.1.1 The Reformation
5.1.2 The age of discoveries
5.2 Neoclassicist attitudes towards language
5.2.1 The scientific study of language
5.2.2 Language academies
5.2.3 Prescrptive grammars and dictionaries
5.2. The spread of English around the world
5.2.1 American English
5.2.2 English in Australia and the Pacific
5.2.3 English in Africa, India and the Caribbean
5.3 English as the world's lingua franca
5.3.1 English in communication, entertainment and science
5.4 Recent phonological and grammatical changes in English
5.4.1 British English from the 18th to the 20th centuries
5.4.2 The American pronunciation standard |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
12 |
24 |
36 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
24 |
36 |
Seminaris |
|
12 |
18 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
1.5 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
7.5 |
7.5 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducing general concepts of historical linguistics, including language change and systems of classification |
Sessió Magistral |
Presentation of theoretical considerations and information of most significant changes during the four main phases of the history of the English language |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Corrections of exercises designed to develop understanding and application of the theory presented in lectures, with discussion follow-up |
Seminaris |
Discussion of preset questions related to information presented in the lectures and related reading materials |
|
Descripció |
Tutorial sessions as requested by students in order to check following of the course content, and individualized attention and feedback. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercises corrected in class, and handed in electronically for checking. |
24% |
Seminaris |
Oral discussion of pre-set questions on course readings. Preparation and active participation are critical. |
10% |
Proves de desenvolupament |
Five in-class tests on main concepts. Short questions to test content; some more developed answers to test ability to apply concepts to short texts. |
60%
(12% each) |
Altres |
Attendance and Participation in class |
6% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BARBER, C., BEAL, J. & SHAW, P., The English Language. A Historical Introduction (2nd edition), 2009, Cambridge University Press
BAUGH, A.C. & CABLE, T., A History of the English Language, 1993, Longman
Lass, R., Old English, 1995, Cambridge University Press
Hock, H.H., Principles of Historical Linguistics, 1991, Mouton de Gruyter
Crystal, D., The Cambridge Encyclopedia of the English Language (PART I), 1995, Cambridge University Press
|
This is the course book. Students need to purchase this book and bring it to class on the first day. Readings from this book will be discussed in the seminars and evaluated as part of the overall course assessment. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
VARIACIÓ EN LA LLENGUA ANGLESA/12142019 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EL SISTEMA DE SONS DE LA LLENGUA ANGLESA I/12141102 | EL SISTEMA DE SONS DE LA LLENGUA ANGLESA II/12141103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|