DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LLENGUA ALEMANYA II Codi 12142241
Ensenyament
Filologia Anglesa (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Adreça electrònica macia.riutort@urv.cat
Professors/es
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Web http://www.fut.es/~mrr
Descripció general i informació rellevant Visió panoràmica de la història de la llengua alemanya des dels inicis de la transmissió escrita fins als nostres dies

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua anglesa i la literatura en anglès en profunditat
A2 Conèixer la història de la llengua anglesa i la seves cultures
A4 Conèixer l'estructura de la llengua anglesa
A5 Conèixer la realitat lingüística i literària anglofona
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A7 Conèixer els mecanismes orals i escrits de la llengua anglesa
A12 Conèixer altres llengües i literatures
A13 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Planificació i organització
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'alumne ha de conèixer els trets evolutius que marquen la llengua alemanya, des dels seus inicis fins als nostres dies. El camí per arribar-hi serà a través d'un treball intensiu amb la cultura germànica i alemanya antigues A1
A2
A4
A5
A6
A7
A12
A13
A14
B1
B2
B3
B4
B9
B12
B13
C2

Continguts
Tema Subtema
1. El sorgiment del món germànic -Licnocora
-Contactes amb els pobles bàltics, fino-ugris i cèltics
-El tercer poble
-L'expansionisme germànic vers el nord (pobles fino-ugris) i vers el sud (celtes i tercer poble)
La cultura material germànica -La cultura material quotidiana (llenguatge quotidià del treball, llenguatge de la poesia etc.)
-Innovacions culturals germàniques i/o germànico-cèltiques
-L'alfabet rúnic
L'organització social dels pobles germànics -Organització familiar
-Organització social
-Tipus d'establiments humans
-Cementiris i ritus fúnebres
-La cultura jurídica germànica
La cultura espiritual germànica
El món religiós:
-organització religiosa
-el concepte de déu/déus
-la vida d'ultratomba
-mitologia major
-mitologia menor
-pervivència dels mites a través de la rondallística
-l'endevinació
-volvisme i odinisme
Dialectologia germànica El protogermànic i els seus descendents:
-el germànic comú
-el gòtic

-El germànic comú i els seus descendents:
-el germànic septentrional
-el germànic meridional

Els descendents moderns del germànic septentrional i meridional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 27 42
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries a] de tipus administratiu:
-afiliació dels alumnes

b] de tipus propilèutic:
-Presentació dels objectius i del programa de l'assignatura
-presentació de la metodologia docent que se seguirà
-presentació de la bibliografia recomanada
-forma de l’avaluació.
Sessió Magistral Exposició sistemàtica dels continguts dels temes de què consta l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes hauran de resoldre els exercicis i problemes pràctics que el professor els anirà posant a classe. Si, al parer del professor, calgués, la resolució d'aquests exercicis aniria acompanyada d'un debat posterior a través del qual s'acabessin de copsar els trets evolutius tractats en els exercicis

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
El professor dedica aquest temps a atendre i resoldre els dubtes i problemes, relacionats amb el desenvolupament de l'assignatura, i doncs, tant referents al contingut de les classes magistrals, com a l'exposició i resolució dels problemes i activitats pràctiques esmentats a l'apartat anterior.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució dels problemes, punts de debat etc. que el professor hagi plantejat a classe 50%
Proves objectives de tipus test Examen tipus test 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es recorda als alumnes que vulguin acollir-se a la segona convocatòria que data, hora i lloc de l'examen es fixen oficialment i que, per tant, els consultin a l'indret oportú de la pàgina web de la universitat. L'avaluació en 2a convocatòria constarà d'un únic examen tipus test amb un pes del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

[Els números entre parèntesis indiquen les edicions.]

Braune, Wilhelm, Althochdeutsche Grammatik. 14. Auflage bearbeitet von Hans Eggers. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1987 (Sammlung kurzer Grammatiken germanischer Dialekte. A. Hauptreihe. Band Nr. 5.)

Braune, Wilhelm, i Karl Helm, i Ernst Albrecht Ebbinghaus, Althochdeutsches Lesebuch. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1979(16).

Haug, Walter, i Benedikt Konrad, Vollmann, Frühe deutsche Dichtung und lateinische Literatur in Deutschland 800-1150. Frankfurt am Main: Deutscher Klassiker Verlag, 1991 (Bibliothek des Mittelalters. Band Nr. 1 = Bibliothek deutscher Klassiker. Band Nr. 62.)

Raposo Fernández, Berta, Textos alemanes primitivos - La Edad Media temprana alemana en sus testimonios literarios. València: Universitat de València/Facultat de Filologia, 1999 (Cuadernos de Filología. - Anejo No. XXXIII).

Schmidt, Wilhelm, Geschichte der deutschen Sprache - Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. Erarb. unter d. Leitung v. Helmut Langner. Neuaufl. Stuttgart: S. Hirzel Verlag, 2000(7).

Schützeichel, Rudolf, Althochdeutsches Wörterbuch. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1989(4).

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Si l'alumne no pogués assistir, pels motius que fossin, a classe, s'hauria de posar en contacte amb el professor al més tost possible, a fi i efecte d'elaborar un sistema no presencial d'ensenyament
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent