Objectius |
Competències |
Comprendre l'estructura, dinàmiques i rutines de producció de notícies
|
|
B6 B14
|
|
Produir, seleccionar i jerarquitzar peces informatives per premsa, ràdio, televisió i Internet
|
A19 A22
|
B3 B4 B6 B9 B12 B13 B14 B15
|
C2 C5
|
Conèixer i apreciar els criteris de noticiabilitat i el codi deontològic de la professió
|
|
B2 B5 B11 B14
|
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes bàsics: comunicació, informació, objectivitat, gèneres i professions de la informació |
|
2. Ètica i conceptes professionals: condicionants, clàusula de consciència i secret professional, estatuts de redacció, codi deontològic i autoregulació |
|
3. La notícia: concepte, noticiabilitat, esdeveniments previstos i imprevistos, vida de la notícia, establiment de l’agenda i funció de gatekeeper |
|
4. Les fonts I: tipologia, gestió de les fonts, citar les fonts. |
|
5. Les fonts II: agències, notes de premsa, dossiers informatius, presa de notes i enregistrament. |
|
6. La peça informativa escrita: estructura i criteris de redacció. |
|
7. La peça audiovisual I: llenguatge informatiu audiovisual, programes informatius. |
|
8. La peça audiovisual II: notícies en ràdio, notícies en televisió, edició. |
|
9. La informació en mitjans multimèdia: internet com a mitjà i com a font, peces informatives, rutines del periodisme en xarxa, handicaps professionals. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
0 |
0 |
0 |
Sessió Magistral |
|
0 |
0 |
0 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Pràctiques a laboratoris |
Redacció de peces informatives per a premsa. Redacció i locució de peces informatives, amb declaracions “en veu” o sense, per a ràdio. Realització informativa en televisió i edició de peces informatives en televisió. Integració informativa multimèdia. Plantejament d’estudis de cas informatius.
|
Sessió Magistral |
|
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es tenen en compte tant les pràctiques, avaluades de forma continuada al llarg del curs, com la teoria, avaluada mitjançant una prova final. La composició de la nota final és la suma de la nota d'avaluació de les pràctiques (70%) com de la teoria (30%), i cal tenir totes dues aprovades per separat. Durant el curs es fan tests d'actualitat i una ressenya d'una lectura sobre periodisme. |
Bàsica |
|
Alsius, Salvador (1999): Codis ètics del periodisme televisiu. Barcelona: Pòrtic.
Burguet, Francesc (1997): Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.
Coromina, Eusebi (1991): Manual de redacció i estil. Vic: Premsa d’Osona. El 9 Nou.
Díaz Noci, J. i Salaverría Aliaga, R. (coord.) (2003): Manual de Redacción Ciberperiodística. Barcelona: Ariel Comunicación.
Fontcuberta, Mar de (1993): La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.
Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (1996): Las noticias en televisión. Madrid: IORTV
Randall, David (1999): El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.
Martínez Costa, Pilar (coord.) (2002): Información radiofónica. Madrid: Ariel.
Millà, Ramon (2000): La realitat, ‘en directe’. Realització d’informatius diaris a televisió. Barcelona: Pòrtic. |
Complementària |
|
|
|