Objectius |
Competències |
Reconèixer els trets bàsics del català estàndard i les varietats de la llengua catalana |
|
B3 B15
|
C5
|
Conèixer les característiques específiques de la llengua catalana als mitjans de comunicació i a la publicitat |
A10
|
|
C5
|
Consolidar els coneixements ortogràfics, gramaticals i lèxics de la llengua catalana estàndard |
|
B7
|
C5
|
Capacitar l'alumnat per redactar diferents
tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en català, tenint en compte la
correcció i l'adequació al seu univers comunicatiu
|
A10
|
B4 B15
|
C5
|
Reflexionar sobre l'ús de la llengua
en els mitjans de comunicació escrits, centrant l'atenció, també, en els llibres d'estil d'aquests mitjans
|
|
B3
|
C5
|
Escriure textos usant la varietat i el registre estàndards, que siguin adequats també des del punt de vista normatiu |
|
B3 B4
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes ortogràfics en textos escrits formals |
|
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes morfològics i sintàctics en textos escrits de caràcter formal i neutre |
A10
|
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes lexicosemàntics en textos escrits de caràcter formal i neutre |
A10
|
|
C5
|
Prendre consciència de la importància d'una bona expressió escrita per al seu creixement professional i personal |
|
B1 B7 B11
|
C5
|
Prendre consciència de la importància d'un bon domini de la llengua estàndard i normativa per al seu creixement professional i personal |
|
B1 B7 B11
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. L’ESTÀNDARD I LA DIVERSITAT LINGÜÍSTICA |
1.1 Tipologies lingüístiques
1.2 La varietat dialectal comuna: la llengua estàndard
1.3 La variació estilística
1.4 L’adequació lingüística
|
2. LA VARIACIÓ LINGÜÍSTICA I LA TRADICIÓ ESCRITA |
2.1 El procés de normalització lingüística
2.2 El català abans de Pompeu Fabra
2.3 Els principis de la codificació fabriana
|
3. ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ ESCRITS, UN REFLEX DE LA DIVERSITAT LINGÜÍSTICA |
3.1 La varietat estàndard als MCE.
3.2 Els llibres d’estil dels MCE: les opcions lingüístiques escollides
3.3 Les obres gramaticals i lèxiques de consulta
|
4. EL DISCURS ESCRIT |
4.1 Característiques lingüístiques de la llengua escrita
4.2 Anàlisi dels diferents usos del discurs escrit
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
12 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.25 |
0.0625 |
0.3125 |
Proves pràctiques |
|
0.35 |
0.1225 |
0.4725 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prova inicial de nivell de llengua |
Sessió Magistral |
Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals elaborades pels alumnes fora de l'aula i comentaris dels resultats. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumne/a serà atès per la professora per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Els exercicis pràctics que els alumnes hauran de lliurar periòdicament puntuaran percentualment a la nota final.
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Les preguntes curtes són part de l'examen de les sessions magistrals, per tant només representen la manera com s'interroga sobre els continguts exposats a les sessions magistrals. |
40 - 50% |
Proves objectives de tipus test |
L'examen que coincideix amb la primera convocatòria (o el de la segona) pot incloure una pregunta tipus test, sobre els continguts tractats a les sessions magistrals. |
10 - 20% |
Proves pràctiques |
A cada examen teòric hi ha algun exercici pràctic (un o dos, segons les pràctiques no presencials que s'hagin anat lliurant durant el quadrimestre). |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'avaluaran els continguts teòrics exposats en les sessions magistrals, a través d'un examen que es farà amb la data de la primera convocatòria. Els estudiants que al final de la primera convocatòria hagin suspès, hauran de presentar-se a la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura, en la qual hauran de realitzar un examen teòric que podrà incloure, també, preguntes pràctiques. Per als alumnes que hagin anat lliurant les pràctiques durant el curs, aquest examen valdrà només la part proporcional que els resti per arribar al 100% de la nota; la nota de les pràctiques que hagin lliurat els serà guardada, tant si les han aprovat com si no. En el cas dels estudiants que no hagin presentat cap pràctica i que no la presentin entre la primera i la segona convocatòria, hauran de realitzar un exercici addicional de l'examen i aquest examen valdrà 10 punts. |
Bàsica |
BELTRAN, J.; PANISELLO, J., Aïnes. Exercicis de llengua i claus de correcció, 2002, Editorial Alambor
ARAGONÉS, A.; DURAN, J.; INGLA, M., Català per a periodistes de les Terres de l'Ebre, 2004, Cossetània Edicions
BELTRAN, J.; PANISELLO, J., Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Editorial Alambor
INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS, Diccionari de la llengua catalana, 1995, . Barcelona, Palma de Mallorca, València: Edicions
FABRA, P., Diccionari General de la llengua catalana, 1932, Barcelona: Edhasa
COROMINA, E., El 9 nou. Manual de redacció i estil, 1991, Vic: Eumo
SOLÀ, J. (dir), Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona: Empúries
ENCICLOPÈDIA CATALANA, Gran diccionari de la llengua catalana, 1998, Barcelona: Empúries
TORRENT, A.M., La llengua de la publicitat, 1999, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat
BIBILONI, G., Llengua estàndard i variació lingüística, 1997, València: 3i4
PREMSA CATALANA, Llibre d’estil del diari Avui, 1997, Barcelona: Empúries
MESTRES, J. M.; COSTA, J.; OLIVA, M.; FITÉ, R., Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 1995, Vic/Barcelona: Eumo, Universitat de Barcelona, Uni
LACREU, J., Manual d’ús de l’estàndard oral, 1990, València: Servei de Pulicacions de la Universitat
DIARI DE BARCELONA, Un model de llengua pels mitjans de comunicació. Llibre d’estil del Diari de Barcelona, 1987, Barcelona: Empúries
MARÍ, I., “Registres i varietats de la llengua”. COM ensenyar català als adults, 3, 1983, Barcelona: Direcció General de Política Lingüístic
|
|
Complementària |
|
|
|